Ankarakart soruları

ADI: Ankarakart.KOD ADI: Ulaşımda akıllı dönem.

Haberin Devamı

1 Temmuz 2014’te önce EGO otobüsleri, metro ve Ankaray ‘akıl’landı.
2015...
2016...
Derken.
15 Mayıs 2017’de beyaz renkli Özel Toplu Taşıma Araçları(ÖTA) ‘akıl’landı.
*
Okurlardan gelen iletiler üzerine daha önce de sormuştum:
“Ankarakart, Özel Halk Otobüsleri’nde(ÖHO) ne zaman geçecek?”
Ama yanıt gelmemişti.
*
Bi ara(mayıs ayında) Başkan Melih Gökçek, “Ankarakart’ı Özel Halk otobüsleri’ne de taşımak için çalışmalar yapıyoruz” dedi.
Yine beklenen karşılık gelmedi.
*
Hürriyet Ankara’nın başarılı kent muhabiri Sedat Cenikli, bu hafta peş peşe yaptığı haberlerle bu işin peşine düştü.
Önce.
Özel Halk Otobüsleri(ÖHO) Esnaf Odası Başkanı Ercan Soydaş’ı aradı.
Çarşamba günü gazetemizin manşetindeydi:
“Dolmuşa mavi pas.”
Özetle...
Ercan Soydaş, “Ankarakart’a minibüslerle (dolmuş) geçelim istiyoruz” diyerek, topu Ankara Minibüsçüler Esnaf Odası Başkanı Hacıbekir Gani’ye attı.
Sedat Cenikli bu pası bir gün sonra da Hacıbekir Gani’ye sordu.
Gani, “Esnaf, kartlı sistemde kesinlikle mağdur. Farklı illerde arabası olan ya da akrabası çalışan var. Kartlı sisteme geçmeyi kesinlikle kabul etmiyoruz” ifadeleriyle nokta koydu.
Yani bir nevi...
Gelen pası istop edip, topu taca attı.
*
Okurlarımızla başlayıp, oda başkanlarının açıklamalarına kadar giden...
Ve, birkez daha sonuca varılamayan Ankarakart meselesinde söz yine okurda.
İsmi bende saklı(gizli kalmasını istemiş) bir okurumuzdan dün ileti aldım.
Hem Ercan Soydaş’ın, hem de Hacıbekir Gani’nin Ankarakart’la ilgili açıklamalarını okumuş.
“Açıkçası, toplu taşıma alanında hizmet veren esnafın, vergi ve EGO payındaki olası kayıpları önleyen bir sisteme ayak diremesini anlayamıyorum. Ankarakart’ın bu yönleriyle kamu yararı sağladığını düşünüyorum” diyen okurumuz, her iki oda başkanına da bazı sorular yöneltmiş.

Haberin Devamı

ERCAN SOYDAŞ’A SORULAR

* ÖHO’ların Ankarakart’a geçip geçmeme konusunda EGO otobüsleri ile aralarındaki 25 kuruş’luk fiyat farkını pazarlık konusu haline getirmesi etik bir davranış mı?
* Milyon liralık hat değeri olan ÖHO’ların, EGO’ya 25 kuruşluk zam çağrısı yapması yerine Ankarakart’a geçince yolcu kaybı yaşamamak için 25 kuruşluk indirime gitmesi daha doğru olmaz mı? (Sonuçta kimse geri getirisi olmayan bir işe milyonlar bağlamaz.)
* ÖHO’lara binen her bir yolcu için bilet kesiliyor mu?
* Biz vatandaş/yolcu olarak bilet verilmediğine şahit oluyoruz. Vatandaştan tahsil edilen ancak bilet kesilmediği için EGO’nun kasasına girmeyen pay ile devlete ulaşmayan vergi nereye gidiyor?
* ÖHO’ların Ankarakart’a geçmemek için işi ağırdan almasının sebebi, sistem ile birlikte EGO payı ve verginin esnafın cebinden eksiksiz şekilde çıkacak olması mı?
* ÖHO’larda olası gelir kaybını önlemek için araçların büyük bölümünde biletçilik görevinin hat sahipleri tarafından yapıldığı biliniyor. (Biletçi ile tartışan birçok Ankaralı, ‘Ben bu otobüsün sahibiyim’ yanıtını almıştır) Hâl böyleyken hat sahiplerini, sefer saatleri boyunca otobüste oturmaktan kurtaracak olan Ankarakart ile 550 biletçinin işsiz kalacağı iddiası ne kadar gerçekçi?

Haberin Devamı

HACIBEKİR GANİ’YE SORULAR

* “Ankarakart’a kesinlikle geçmeyeceğiz, geçen başka illerde sıkıntılar var” diyen sayın Hacıbekir Gani, bu sıkıntıların neler olduğundan hiç bahsetmemiş. Vatandaş olarak bu sıkıntıların neler olduğunu öğrenme hakkımız yok mu?
* Bilet kesme gibi bir zorunluluğu dahi olmayan, herhangi bir ödeme kaydedici sistemi bulunmayan dolmuşlarda gelirin vergilendirilmesi nasıl sağlanıyor?
* 2-3 milyon TL’ye el değiştiren hatların kârlı bir gelir kapısı olduğu düşünüldüğünde dolmuş esnafının vergi levhaları kârda mı, yoksa zararda mı?
* Oda üyesi esnaftan kaçının vergi levhasının 2016’da ‘matrahsız’ olduğunu yani zarar ettiğini açıklayabilir misiniz?
* Aynı faaliyeti(kent içi toplu taşıma) yürüten ÖHO’lar her bir bilet için EGO’ya katkı payı öderken, bu uygulama dolmuşlar için neden yok?
* Dolmuşların ÖHO’lar gibi EGO payı ödemesi gerekmez mi?

SON BİR NOT!

Haberin Devamı

“Sayın başkanlar bu soruları, belgeleri ile birlikte şeffaf bir şekilde yanıtlayabiliyorsa ben de Ankarakart’a karşı çıkan esnafın en büyük destekçisi olacağım. Aksi takdirde kentteki özel toplu taşıma araçlarının Ankarakart’a geçmediği her bir günün kamuya zarar verdiğini düşüneceğim.”

BU AÇIKLAMALAR TARTIŞMA BAŞLATIR

Yazıyı yazdığım saatlerde muhabirimiz Sedat Cenikli, iki ay önce Ankarakart sistemine geçen Midibüs ve Halk Otobüsleri Esnaf Derneği’nin başkanı Kurtuluş Kara ile görüşmüş.
Açıklamaların tamamı bugün gazetemizde.
Kurtuluş Kara’nın, benim dikkatimi çeken iki cümlesi şunlar oldu:
1) “Buna (Ankarakart) geçmek istemeyen arkadaşlar, devletten vergi kaçırıyor.”
2) “Özel Halk Otobüsleri ve dolmuşların Ankarakart’a geçmek istememelerinin tek nedeni devletten KDV kaçırması.”
*
Elbette, “Ankarakart’a geçinceye kadar siz de devletten vergi kaçırdınız mı” sorusunu sormak lazım.
Öyle görünüyor ki...
Bu açıklamalar yeni bir tartışmanın da fitilini ateşleyecek...
Ankarakart meselesi...
Kent gündemini ilerleyen günlerde bir hayli meşgul etmeye devam edecek.

Yazarın Tüm Yazıları