Türkiye’den 40 ülkedeki şirketlere ‘ürün fiyatı araştırması’ satıyor

YANILMIYORSAM 1991 sonuna doğru veya 1992 yılı başlarıydı... O dönemde ben Milliyet Gazetesi Ekonomi Servisi’nde, Yavuz Semerci de Hürriyet Gazetesi Ekonomi Servisi’nde çalışıyorduk.

Haberin Devamı

Bir akşam Tekel’in o günlerdeki Genel Müdürü Mustafa Güçlü’yle Kumkapı’da yemekte buluştuk. Daha yemeğe başlamadan Güçlü’yü şoförü arabaya çağırdı:


- Efendim size telefon var.


O günlerde henüz telefon ceplerimize girmemişti. İşadamları ve şirket yöneticileri araç telefonu kullanıyordu. Güçlü, yarım saat içinde iki-üç kez arabaya gitmek zorunda kalınca, ayaklandık:


- Biz hemen kalkalım, siz de işinize bakın...


Güçlü
, biraz düşündü, karşı öneri getirdi:

- Gelin yemekleri paket yaptırıp birlikte Tekel Genel Müdürlüğü binasına gidelim. Yalnız, bana söz verin, bu akşam şahit olduklarınızı yazmayacaksınız...

- Sizi rahatsız etmeyelim.


- Söz verin yeter...

Tekel Genel Müdürlüğü’ne gidince durumu anladık. Sigaraya zam hazırlığı vardı. Yeni fiyat listesi hazırlanmış, son karar için Maliye Bakanlığı’na gönderilmişti. Dönemin Maliye Bakanı Sümer Oral, o gece Mustafa Güçlü’yle birkaç kez telefon görüşmesi yaptı. Gece yarısına doğru oranları şekillendi. Yeni fiyatlara baktım, özellikle Maltepe ve Samsun sigaralarındaki küsüratlar dikkatimi çekti:


- Bozuk para her zaman sorun olur. Bu fiyatları aşağı yuvarlamak size ne kaybettirir?


- Fazla kaybımız olmaz. Aşağı doğru yuvarlayabiliriz.


Gece saat 02.00’ye doğru zam oranları kesinleşti:


- İsterseniz zam listesini bu saat itibariyle yayınlayabilirsiniz.

 

Haberin Devamı

Milliyet’in baskısı bitmiş, benim için haberi yetiştirme şansı kalmamıştı. Yavuz Semerci haberi geçti, Hürriyet’in ertesi günkü son 15-20 bin baskısına yetişti. Zam haberini bir sonraki günkü gazetelerimizde genişçe yansıttık.


Tekel’deki “zam gecesi”ni 62 ülkede faaliyet gösteren Synovate araştırma şirketinin Türkiye Genel Müdürü Ali Muharremoğlu’yla geçen gün konuşurken anımsadım. Bunun nedeni, Synovate Türkiye’nin 40 ülkeye yayılan “fiyat araştırması”ydı:


- Şirketler yeni ürün çıkaracağı zaman ya da mevcut ürünün fiyatını değiştirirken araştırma yaptırıyor. Synovate Türkiye olarak geliştirdiğimiz model, grupta dikkat çekti. Şu anda 40 ülkeye bu araştırmayla hizmet veriyoruz.


- Örneğin Rusya’da, Kenya’da, Dubai’de, Pakistan’da vitrine çıkacak bir ürünün fiyatını sizin araştırmanız mı belirliyor?


- Elbette... Arkadaşlarımız söz konusu ülkeye gidip, sokaktaki vatandaşın nabzını tutuyor. Fiyata son şeklini Türkiye’de veriyoruz.


- Şirketler, sizin önerdiğiniz fiyatlara uyuyor mu?


- Geçmiş örneklere bakıp, bizim bu konudaki başarımızı görüyorlar... Önerdiğimiz fiyat aralıklarına uymaya özen gösteriyorlar...

Türkiye’de 110 kişilik kadroyla araştırmalar yapıp, 40 ülkede şirketlere “zam hocalığı” yapmak gerçekten ilginç....

 

Enflasyon düşünce eskisi kadar rahat zam olmuyor

 

SYNOVATE Türkiye Genel Müdürü Ali Muharremoğlu, Türkiye’de enflasyonun tek haneye düşmesi sonrasında ortaya çıkan duruma dikkat çekti:


- Şirketler artık ürünlerine eskisi kadar rahat zam yapamıyor.


- Neden?


- Çünkü, fiyat artınca anında satışlar düşüyor.


- Bu, hep böyle değil midir?


- Fiyat artışı
“dengeli” tuttulduğunda aynı şey olmaz.


- O “denge” nasıl kurulabilir?


- Bizim yaptığımız araştırmalarla.


- Bir ürünün fiyatını üretenin belirlemesinden daha doğal ne olabilir?


- Önce bizim yaptığımız gibi araştırmalarla tüketicinin, müşterinin nabzını yoklayıp, fiyatı ona göre belirlemek en doğru yol.


- Yerli şirketler “fiyat araştırması” yaptırıyor mu?


- Eskiden daha çok uluslararası şirketler araştırma isterdi. Ancak, artık yerli şirketler de araştırma yaptırıyor.


Synovate Türkiye, 2001 krizi sırasında yüzde 30 küçülme yaşamış... Şimdi, global krize karşın 2009’u yüzde 5 büyümeyle kapatacakmış...

Haberin Devamı


Krizde şirketler “fiyat araştırması”yla yön buluyor, bu durum Synovate Türkiye’ye yarıyor... 

Yazarın Tüm Yazıları