Stres, çalışan anneyi sütten kesti mama pazarı 125 milyon Euro’ya çıktı

ÇALIŞAN anne oranının yüzde 45’lere çıkmasıyla birlikte, iş stresi yüzünden sütten kesilen anneler sayesinde, mama pazarı 125 milyon Euro’luk hacme ulaştı.

Bunda da anne sütüyle büyüyen bebeklerin oranının, yüzde 15’lere kadar gerilemesi etkili oldu. 2004’te yüzde 33, 2005 yılında da yüzde 40 büyüyen pazarda faaliyet gösteren firma sayısı 8’e, ürün çeşidi de 120’ye çıktı.

HER yıl 1 milyon 600 bin çocuğun dünyaya geldiği Türkiye’de, çalışan anne oranının yüzde 45’lere çıkması, bebek maması pazarının 125 milyon Euro’luk hacme ulaşmasını sağladı. Pazarın hızlı büyümesinde, emziren kadınlarda iş stresinin sütten kesilmede önemli rol oynaması etkili oluyor. Her 100 bebekten sadece 15’inin 6 ay süreyle anne sütü emmesi, Türkiye’de en hızlı büyüyen sektörler arasına mamaların da girmesini sağladı. 2004 yılında yüzde 33, 2005 yılında da yüzde 40 büyüyen pazarda, faaliyet gösteren firma sayısı da 8’e çıktı. Prematüreden ishale, kusmadan alerjiye kadar 120 çeşit ürünle rekabet eden firmalar, bebeklere yönelik yoğurt, çay, meyve püresi gibi ek besinlerle de paylarını artırmaya çalışıyor.

FİYAT FAKTÖRÜ: Türkiye’de bebek maması satışlarının yüzde 30’unu, eczaneler gerçekleştiriyor. Biberon maması fiyatlarının 4.25 YTL ile 14.75 YTL arasında değiştiği pazarda, kaşık mamalarının fiyatları 3.95 YTL’den başlayıp, 8.75 YTL’ye kadar çıkabiliyor. Kavanoz maması fiyatları ise 1.70 YTL ile 2.50 YTL arasında oluyor. Arkadaşımız Ayşegül Akyarlı Güven’in yaptığı araştırmaya göre, erken doğan bebeklerin bağışıklık sistemini güçlendirmek için daha fazla laktoz içeren prematüre mamasının fiyatları 26.50 YTL ile 40 YTL, alerjili bebeklerin kullandığı özel soya bazlı mamaların fiyatları da, 12.75 YTL ile 36 YTL arasında değişiyor. Bebeklerin kusmasını engelleyen mamalar ile diyet mamaların fiyatı da 13.50 YTL ile 17.50 YTL arasında değişiyor. Gluten alamayan çömlekotu hastası bebeklere verilen hipoallerjen mamaların fiyatı da 300 YTL’ye kadar çıkabiliyor.

YILDA 3.5 KİLO: Türkiye’de bebek başına yıllık mama tüketimi 3.5 kilo olurken, bu Macaristan’da 34 kiloya, Almanya’da 120 kiloya, Fransa’da ise 150 kiloya çıkıyor. Pazardaki bu hızlı büyüme ve potansiyel de özellikle Alman ve Hollandalı mama firmalarının iştahını kabartıyor. Son olarak Sütaş’ın Babymix yoğurtlarıyla girdiği pazara, ayrıca, Eczacıbaşı’nın 2 yıl önce ithalatından vazgeçtiği Alman Farley’s ile 5 yıl önce pazardan çekilen Avusturyalı Hipp de yeniden girmek için çalışıyor.

PAZAR PAYLARI: Satışların yüzde 98’ini ithal ürünlerin oluşturduğu Tükiye’de Numil, Humana gibi ithalatçı firmalar, şimdi üretimi Türkiye’ye kaydırmak için çalışmalar yapıyor. Milupa, Bebelac ve Nurica markalarının ithalatçısı Numil’in yüzde 72 pay aldığı pazarda, 2 yıl önce İsviçreli mama üreticisi Hero ile birleşerek üretime başlayan Ülker’in payı yüzde 8’lerde kalıyor. Humana’nın yüzde 6 pay aldığı pazarda SMA ve Nestle de öne çıkan firmalar arasında yer alıyor.

Pazarın yüzde 70’ine biberon mamalar hakim

TÜRKİYE’
de 22 yıllık geçmişe sahip olan ve çocuk 3 yaşına gelene kadar kullanılabilen bebek mamaları, biberon, kaşık ve kavanoz gibi çeşitlerle satışa sunuluyor. Yeni doğmuş bebeklerde anne sütü yetmeyince kullanılan biberon mamalar, satışların yüzde 70’ini oluşturuyor. Kaşık ve kavanoz mamaların payı ise yüzde 18’de kalıyor. Pazarın yüzde 12’sini de çay, yoğurt, meyve püresi, sütlaç gibi artan sıvı ihtiyacını karşılamak ve gaz problemini gidermek için verilen lif katkılı ek besin grupları oluşturuyor. 0-4 aylık bebeklere doktor tavsiyesiyle satılan biberon mamalar, kavanoz ve kaşık mamalara oranla daha fazla probiyotik lif, Omega 3, Omega 6 ve laktoz içeriyor. Bu da bebeğin bağışıklık sistemini güçlendiren biberon mamalarının anne sütüne en yakın ürün grubunu oluşturmasından kaynaklanıyor. Tahıl, buğday, yulaf, elma ve sebze gibi çeşitlerle satışa sunulan kaşık mamalar ise bebeğe 4’üncü ayın sonundan itibaren verilmeye başlanıyor.

Anneleri eğiteceğiz pazarı büyüteceğiz

TÜRKİYE’de annelerin çocuklarını besleme konusunda yeterince bilinçli olmadığına dikkat eçen Milupa Marka Müdürü Begüm Tekin şunları söyledi: "Sütü gelmeyen anneler, daha ekonomik olduğu için bebeklerini hala inek sütü, pirinç unu gibi ürünlerle besliyor. Evde yaptığı yemeğin suyunu bebeğine içiren annelerin oranı da oldukça fazla. Bu yolla beslenen bebekler gerekli lif, protein ve laktozu alamadığı için hem fiziksel hem de zihinsel gelişimini doğru şekilde gerçekleştiremiyor."

Stres, emzirme oranını düşürüyor

KADINLARIN
emzirebilme oranının düştüğüne dikkat çeken Humana Genel Müdürü Mustafa Aşıkoğlu, "Bunda da en büyük etkeni stres oluşturuyor. Ayrıca, bazı kadın hastalıkları da emzirme oranını etkiliyor" dedi.

Ek besin pazarı yüzde 70 büyüdü

TÜRKİYE
’de 0-3 yaş arası 6 milyon 500 bin çocuk olduğunu söyleyen Sütaş Çocuk Segmenti Pazarlama Müdürü Murat Elgün, "Ek besin pazarının 5 yıl içinde 160 milyon Euro’ya ulaşması bekleniyor. Pazarın bir yıllık büyüme ortalaması da yüzde 70’i buluyor" dedi.
Yazarın Tüm Yazıları