Nurtenin konukları

Nurten ERK
Haberin Devamı

Gümüşsuyu da alışveriş merkezi modasına uydu

Kamuoyunun halı sektöründen tanıdığı Gümüşsuyu, son yıllarda büyük kentlerin en gözde noktaları haline gelen alışveriş merkezi işine girdi. Gümüşsuyu Halı Murahhas Üyesi Murat Öztemir, ‘‘Zincirlikuyu'da inşaatına başladığımız Metrocity, ilk deneyimimiz olacak’’ dedi.

SON birkaç yıldır sadece makine halısı üreten bir firma olmaktan çıkıp şirketler grubuna dönüşen Gümüşsuyu, 2000'li yıllarda dünya şirketi olmayı düşlüyor. Gümüşsuyu Halı Murahhas Üyesi Murat Öztemir, bir yandan işleri profesyonellere devrederken, diğer yandan grubu geleceğe taşıyacak yeni sektörleri araştırıyor.

Öztemir'in önümüzdeki yıllar için belirlediği işlerden birisi, kendi kuracağı alışveriş merkezlerinin işletmeciliğini de üstlenmek. Gümüşsuyu'nun genç patronu Murat Öztemir'le yeniden yapılanma süreci içinde ikinci jenerasyonun yaşadığı zorlukların yanısıra, geleceğe dönük projelerini de konuştuk.

Gümüşsuyu bugünlere nasıl geldi?

- Gümüşsuyu, 1952'de kuruldu. 1976'ya kadar çok hızlı gelişemedi. 1976'da Çerkezköy'e taşındıktan sonra, büyüme ve ihracat şansını yakaladık. Makine halıcılığında dünya şirketi olma konusunda kendimizi yönlendirdik. 1990'ların başında ortaklık yapımız değişti. Amcam ve amcamın oğlu hisselerini bize satarak devre dışı oldu.

İkinci jenerasyonun yönetime girmesi, şirketi nasıl etkiledi?

- İşi başlatan nesil çok sıkıntı çekiyor. İşi oturtup, büyütme mücadelesini veriyor. İkinci jenerasyon devreye girdiği zaman, işi başlatanlar, evlatlarının kendi başarılarını göstermesini bekliyor. Ama gerçekte böyle olmuyor. Biz, ikinci jenerasyon ve sonraki jenerasyonların tarifini yaptık. Buna göre, ben ikinci jenerasyonun ve bizden sonraki jenerasyonun işlerdeki sorumluluğunun son kişisiyim. İşi profesyonellere devretme sorumluluğunu aldım. Bu süreci tamamladım.

Bu süreçte neler yaptınız?

- Şirketin reorganizasyonu ile uğraştık. Dünya pazarlarında sağlıklı bir şekilde rekabet edebilmesi için gerekli yatırımları yaptık. Misyonumuza ve stratejik tanımlarımıza yeni bir tarif getirdik. İşimizle bağlantılı yeni şirketler kurduk. Hepsinin başında profesyonel yöneticiler var. Kurumsallaşma kapsamında 1997 başında Gümüşsuyu'nu halka açtık.

Çocukların aile şirketinin başarısındaki rolü nedir?

- Araştırmalara göre, bir şirkette ikinci jenerasyonun işe girmesinden sonra başarı oranı yüzde 25, üçüncü jenerasyonun devralabildiği işlerin başarı oranı ise yüzde 3. Bu da gösteriyor ki, her ne kadar iyi eğitim alsanız da siz o şirketleri en iyi yürütebilecek profesyoneller olmayabilirsiniz. Önemli olan, en iyi yönetebilecek profesyonelleri bulmak. Bunun daha daha sağlıklı olduğuna inanıyorum.

Halı ve yer kaplaması dışında yeni sektörleri düşünüyor musunuz?

- Hedefimiz mümkün olduğu kadar belli konularda fokus olmak. İnsanlar hangi sektörde çok kazanç görürse o sektöre koşuyor. Bilmediğiniz sektöre girdiğiniz zaman bazen haksız rekabete yol açabiliyorsunuz. O iş KOBİ'lerin işiyse büyük sermaye devreye girince KOBİ'ler devreden çıkabiliyor, dengeler bozulabiliyor. Aynı şekilde büyük sermaye gerektiren işlere KOBİ'lerin birleşerek girmesi de haksız rekabete neden olabiliyor. İnsanların bildiği işi yapmasını doğru buluyorum. Başka bir sektöre girmek istediğinizde önce bunun altyapısını hazırlamanız gerekir. Biz, 2050, 2100 yılında da var olmayı arzuluyoruz.

Peki altyapısını oluşturmaya başladığınız yeni bir alan var mı?

- Evet, arazi geliştirme projelerimiz var. Shopping center (alışveriş merkezi) ve iş merkezlerinin inşası ve yönetimi konularına ilgi duyuyoruz. İştirakimiz olan Metrocity adlı kuruluşumuz, bu konuda çalışıyor. Arazi geliştirme projemiz ilk olarak Zincirlikuyu'da başladı. Burayı dört yılda tamamlayıp faaliyet geçireceğiz. Önce shopping center'ları kuracağız, sonra da bunları yöneteceğiz. Buradan oluşacak fonla da sonrakileri yapacağız.

Bozkurt'u yönetim kurulu onaylamadı

Bozkurt Mensucat'ı satın almak için uzun süre Koç Grubu ile görüştünüz, neden alamadınız?

- Bizim işimiz tekstil. Bozkurt'u bu nedenle almak istedim. Böyle bir operasyonun gerekli olduğuna inanıyordum. Ama yönetim kurulumuz, 'Bizim işimiz ve stratejimiz içinde bu yok' diyerek, bu konuya girmek istemedi. Ben de buradaki sorumluluk ve faaliyetlerimizin dışına çıkıp, işi tek başıma götüreyim demedim. Ben çok istedim. Çünkü beni daha fazla çalışmaya ve daha tempolu olmaya sevkedecekti. Bize bir sinerji sağlayacaktı.

Metrocity 2000 yılına yetişecek

GÜMÜŞSUYU Şirketler Grubu'nun Bursa İplik Sanayi (Bisaş) ile ortak kurduğu Metrosite Şirketi'nin gerçekleştirdiği ‘‘Metrocity’’ projesi 2000 yılında tamamlanacak. 110 milyon dolarlık proje, 200 bin metrekarelik inşaat alanına sahip. Projenin 50 bin metrekaresi çarşı, 32 bin metrekaresi kiralanabilir dört kat, 16 bin 500 metrekaresi ise kiralık bürolardan oluşacak. Metrocity'de ayrıca 200 civarında mağaza ile 190 konut da yer alacak. Masel firmasına yaptırılan Metrocity'deki konutların tamamı satılacak. Büro ve mağazaları ise Metrosite Şirketi işletecek. Metrocity'nin işletmeciliğinden sağlanacak fonla da aynı tarz yeni projeler geliştirilecek.



Yazarın Tüm Yazıları