Nurten Erk: Doğuş, 2000'i 6 milyar dolar ciroyla kapattı

Nurten ERK
Haberin Devamı

Şahenk Ailesi'ne ait Doğuş Holding, 2000 yılını 6 milyar dolar ciroyla geride bıraktı. Doğuş Holding de bu yılın ilk çeyreğinin kriz etkisiyle geçeceğini öngörüyor. Ancak, yine de 2001'de grup için yüzde 10-15 reel büyüme hedefliyor.

GERİDE bıraktığımız yılın son aylarında yaşanan mali kriz holdinglerin 2001 yılına ilişkin önünü görmesini zorlaştırsa da, devler en azından gereken tedbirleri alarak bulundukları konumları korumayı hedefliyor. Doğuş Holding de, krizin etkilerinin 2001 yılının özellikle ilk çeyreğinde gözleneceğini tahmin eden gruplardan... Ancak, buna rağmen Doğuş, gelecekteki gelirlerinde geniş pay sahibi olacağı düşünülen ve özellikle yeni girdiği sektörlerdeki yatırımlarına devam ederek, bu şirketlerin pazarlarındaki konumlarını güçlendirmeyi hedefliyor.

2000 yılını 6 milyar dolar ciroyla tamamlayan Doğuş, zorlu geçmesini beklediği 2001'de de toplam cirosunun reel olarak yüzde 10-15 arasında artmasını planlıyor.

Doğuş Holding yöneticileri, krizle birlikte yükselen kredi faiz oranlarının hem reel kesimde üretimi, hem de tüketim talebini azaltan bir etki göstermesini bekliyor.

Doğuş Holding'in 2001 yılı için genel ekonomide beklediği büyüme oranı ise yüzde 2-3 arasında. Doğuş, 2001 yılı döviz kuru öngörülerinde Merkez Bankası'nın 2001 yılı için açıkladığı yüzde 10.85'lik artışı dikkate alıyor. Doğuş, 2001 yıl sonu enflasyonunu Tüketici Fiyat Endeksi'nde (TÜFE) yüzde 17, Toptan Eşya Fiyat Endeksi'nde de (TEFE) yüzde 15 olarak tahmin ediyor.

Doğuş yöneticileri, Hazine'nin özellikle Ocak ve Şubat aylarında açacağı ihalelerle, borçlanma maliyetlerinde bir yükselme gözlenebileceğine işaret ediyorlar. Yükselen kredi faizlerinin hem üretici, hem de tüketicinin finansman maliyetlerini artırabileceğini vurgulayan Doğuş yöneticileri, şu noktalara dikkat çekiyorlar:

‘‘Bir taraftan tüketici için artan kredi maliyetleri, diğer taraftan kriz sonrası cazip hale gelen mevduat faiz oranları, tüketim harcamalarının önüne önemli bir set çekerek, toplam talepte düşüşe sebep olabilecektir. 2000 sonu ve ve 2001'in ilk aylarında talepteki düşüş (özellikle otomotiv sektöründe şimdiden gözlenebiliyor) arz tarafında finansman maliyeti sorunu ile birleşecektir. Bunun sonucunda da 2001 yılının özellikle ilk çeyreğinde ekonomide önemli bir daralma beklenebilir. Daralan tüketim talebinin, özellikle lüks ithal ürünleri kapsayan yeni vergi düzenlemeleriyle birleşince, ithalatta 2000 yılında gözlenen hızlı artışın önü kesilebilir.’’

Doğuş Grubu yöneticileri, 90'lı yılların ortalarından itibaren düşük enflasyon oranlı bir ekonomik yapıda en verimli şekilde hazırlamaya çalışan grubun, 2000 yılında bu yatırımın karşılığını almaya başladığına dikkat çekiyorlar. Enflasyonsuz ortama adaptasyonda en büyük sorunu bankaların yaşaması beklenirken, grup içindeki bankaların yeni koşullara başarıyla uyum sağladığı belirtiliyor.

Doğuş, 2000 yılında perakende, teknoloji, medya ve telekom alanında yatırımlarına ağırlık verdi. Bünyesindeki Tansaş, iki yıl içinde 93 mağazadan 200 mağazaya ulaştı. Macrocenter'ı da satın alan Doğuş, 12 mağazadan oluşan bu zincirle birlikte perakende pazarında bütün gelir guruplarına hizmet verir hale geldi.

Grubun ISP pazarındaki temsilcisi İxir, pazara girdiği ilk yıl sonunda toplam 300 bin abone ve yüzde 15'lik pazar payı ile sektörde ikincilik koltuğuna oturdu.

Otomotiv grubunun ciro hedefi 1 milyar dolar

Çatısı altındaki otomobil markalarından toplam 1.2 milyar dolar ciro elde eden Doğuş, otomotiv grubunun 2001 yılı cirosunu ise 1 milyar dolar seviyesinde gerçekleşmesini bekliyor.

2000 yılında Doğuş Grubu başta Volkswagen olmak üzere Türkiye distribütörlüğünü yaptığı diğer markalarıyla otomotivde başarılı bir satış grafiğini yakaladı. Uygulamaya konan yeni ekonomik programla beraber artan tüketici talebinin özellikle otomobil piyasasına kanalize olması, gruba olumlu bir şekilde yansıdı. Grubun otomotiv satışları 2000 yılında adet olarak bir önceki yıla göre yüzde 80 arttı.

Yazarın Tüm Yazıları