Kadıköy Havaalanı

Ege CANSEN
Haberin Devamı

Hayırlısıyla İstanbul'un Anadolu yakasında yapılacak havaalanının (belki de havalimanı demek gerek) temeli atıldı. Pendik'in Kurtköy mevkiinde inşa edilecek bu tesis, bizim de yapılmasını savunduğumuz bir projeydi. Bu projeye arka çıkmamın sebebi, İstanbul'un dünyada sıkça rastlanan benzerleri gibi, ‘‘ikiz şehir’’ olarak büyümesi gerektiğine inanmamdır. Aynı sebeple, Boğaziçi'nin, en az on yıl daha, üçüncü bir köprü ile geçilmesine karşıyım.

İstanbul'a ikinci bir havaalanı yapılmasına, THY'nin ve muhtemelen diğer hava yollarının karşı olduğunu biliyoruz. İki havaalanı demek, neredeyse iki misli yer hizmetleri örgütlemek demektir. İki havaalanı, havayollarının sabit giderlerini artıracağı için, kârlılıklarını azaltacaktır. Bunu anlıyorum. Ancak mesele, sadece havayollarının kârlılığını değil, İstanbul denilen dev üretim sisteminin randımanını artırmaktır. Duyduğumuza göre, Silivri civarına büyük bir havalimanı inşa etmek diye de bir proje var. Hepimizin bildiği gibi, Atatürk Havalimanı'nın kapasitesini artırıcı inşaat başlamıştır.

Tam bu esnada, bir de baktık ki, Kurtköy Havaalanı inşaatının temeli atılmış. Yetkililerin söylediğine göre, yaklaşık 800 milyon doları devletçe sarf edilerek inşa edilecek Kurtköy Havalimanı, özel sektörce yapılacak yatırımlarla (ne yatırımlar ise) birlikte, 10 milyar dolara çıkacakmış. Bu duyduklarımızdan tek bir sonuç çıkar: Devletimiz, her zaman olduğu gibi, doğru ve haklı bir noktadan kalkarak, vicdanları parçalayacak müthiş bir israf ve soygun projesi başlatmış bulunuyor. Bu ülkeye hâkim olan ve asla altedilemeyen ‘‘gayri iktisadi yönetim’’ felsefesi tüm haşmetiyle hükümranlığını sürdürüyor. Hayırlısı ne ise, o olsun.

* * *

Biraz amiyane konuşalım: Hepimizin, bu ülkede kamu yatırım projelerinin ‘‘oy kaygusu’’yla şekillendirildiğini bilecek kadar hayat tecrübesi var. Bunu bir tarafa koyalım. Ben, yaklaşık 40 yıldır fizibilite-mizibilite işlerinin içindeyim. Bunları hem okudum, hem de okuttum. Kurtköy'e yapılacak havaalanı yatırımı 10 milyar dolara çıkacak kadar vahşi palavra duymadım. Eğer bu projeye değil 10 milyar, 1 milyar dolar harcanacaksa, bu iş yapılmasın daha iyi. Bu kafayla, ne enflasyonu durdurabiliriz ne de doğal olarak halkın refahı artar.

Şimdi gelelim ne yapılması gerektiğine.

1. Atatürk Havalimanı'nın çevresi, hangi ad altında örgütlenmiş olurlarsa olsunlar, halihazır ve müstakbel işgalcilerden temizlenmelidir.

2. Gayet verimsiz ve laubali bir şekilde işleyen bu limanın, randımanı artırılmalıdır.

3. Başlamış bulunan genişletme ve iyileştirme yatırımları aksamadan bitirilmelidir.

4. Başta tramvay (veya hafif metro her ne ise) olmak üzere, toplu taşıma sistemleri bu limanla irtibatlandırılmalıdır.

5. Kurtköy Havaalanı, Atatürk Havalimanı'nın bir uydusu olarak projelendirilmelidir. Buraya ağır yatırım yapılmamalı ve bu alan daha ziyade iç hat uçuşları için düşünülmelidir.

6. Bundan sonraki gelişme, öncelikle Atatürk Havalimanı sonra da Kurtköy'de planlanmalıdır.

7. Silivri gündemden kaldırılmalıdır.

Orta Doğu Teknik Üniversitesi kurucularından, hocam rahmetli Fuat Çobanoğlu şöyle derdi: Alayiş (gösteriş) tüketimi, her ülkede vardır. Gösteriş yatırımı ise, sadece az gelişmiş ülkelerde bulunur.

SON SÖZ: Yatırım kahramanlık değil, hesap işidir.













Yazarın Tüm Yazıları