İTO Başkanı en iyi tadım müşterisi oldu, drajeyle Brezilya Wal-Mart’a uzandı

İSTANBUL Sanayi Odası (İSO) Başkanı Tanıl Küçük’ün patronu olduğu Elit Çikolata ve Şekerleme Sanayi A.Ş. bir süre önce iddialı olduğu çikolata kaplı draje ürünlerinde bazı değişiklikler yapmak üzere kolları sıvadı.

Haberin Devamı

Çıkan ilk ürünleri tüketici tadımlarıyla test etti. Tadımlardan alınan ilk sonuç ürünlerin değişen formüllerinden yanaydı:
- Yenilenen ürünleri piyasaya sürebiliriz.
Tanıl Küçük, tadımlardan çıkan sonuçları dinledi, başta Elit Çikolata ve Şekerleme Genel Müdürü Burak Halimoğlu olmak üzere ekibinden süre istedi. Hemen mevcut ürünleri ile yenilenenleri birlikte İstanbul Ticaret Odası (İTO) Yönetim Kurulu Başkanı Murat Yalçıntaş’a gönderdi:
- Benim için ürünlerimizin tadına bakıp, görüşlerini paylaşır mısın?
Yalçıntaş, ertesi gün Tanıl Küçük’ü aradı:
- Yenilenen ürünleriniz de güzel ama bence mevcutlarla yola devam etseniz daha iyi olur.
Küçük, Yalçıntaş’tan aldığı izlenimden yana tavrını koydu, ekibine kararını bildirdi:
- Arkadaşlar, mevcut ürünlerle yola devam etmemizde yarar var...
Murat Yalçıntaş’ın bu yönünü geçen haziran ayı sonunda Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) Başkanı Rifat Hisarcıklıoğlu’nun Milletlerarası Ticaret Odası (ICC) yönetim kuruluna seçildiği toplantıyı izlemek üzere Paris’e giderken öğrendim.
Yalçıntaş’la birlikte TOBB Başkan Yardımcılığı görevini de yürüten Tanıl Küçük, Paris’e gitmek üzere uçağa binerken yanına Elit’in draje ürünlerinden almıştı. İlk kutuyu açtığımızda Murat Yalçıntaş’ın arada avuç avuç alıp, darejeleri zevkle tükettiğini gördük:
- Murat Bey, formunuza dikkat ediyorsunuz ama drajelere karşı zaafınız var anlaşılan.
- Evet... Ailece Elit’in drajelerinin en iyi tüketicileri arasındayız.
O seyahat sırasında Tanıl Küçük’le sözleştik. Birkaç gün önce Elit’in İstanbul Esenyurt’taki fabrikasına gittim. Genel Müdür Burak Halimoğlu’na sordum:
- Çikolata kaplı drajelerin ürünleriniz içindeki yapı nedir?
- Yüzde 20’nin üzerinde...
- Elit’in yıllık cirosu ne kadar?
- 2011 ciromuz 119 milyon liraydı. Bu yıl 150 milyon liraya ulaşmasını bekliyoruz. 3 yıldır İSO’nun “İkinci Büyük 500 Sanayi Kuruluşu” listesinde yer alıyoruz.
- İhracatınız ne kadar?
- 43 ülkeye ihracat yapıyoruz. 17 milyon dolarlık ihracat gelirimiz var. Yakında Hindistan ve Güney Kore de ihracat pazarlarımız arasında katılacak.
İşletmeyi gezerken bazı bir banttaki paketleri gösterdi:
- Bu paketler Brezilya’daki Wal-Mart’a gidecek.
- Hangi ülkelerdeki Wal-Mart’lara ürünleriniz gidiyor?
- Brezilya’nın yanısıra Güney Afrika’ya gönderiyoruz.
- Wal-Mart’a ne kadarlık çikolata kaplı draje satıyorsunuz?
- Şimdilik yıllık 2.5 milyon dolar.
Paris’e giderken uçakta gündeme gelen Elit draje sohbeti, karşıma Brezilya’ya kadar uzanan bir öykü çıkardı...
Ölçekleri nispeten küçük de sayılsa, çikolata kaplı fındık, Antep Fıstığı, badem, üzüm ve portakaldan oluşan drajelerin Wal-Mart’ın Brezilya ile Güney Afrika’daki mağazalarının raflarına girmesi, ihracatta yeni pazar arayışlarının başarılı yürüdüğünü de ortaya koyuyor...

Haberin Devamı

‘Elit Beyaz’ı unuttu annesi Mustafa Boydak’ı bayramda kapıdan çevirdi

Haberin Devamı

GEÇEN haziran ayı sonundaki Paris yolculuğu sırasına İTO Başkanı Murat Yalçıntaş’ın Elit’in çikolata kaplı drajelerine düşkünlüğünü konuşurken TOBB Başkanı Rifat Hisarcıklıoğlu, Elit’in bir başka ürününe dikkati çekti:
- Kayseri’de kız istemeye gidilirken “Elit Beyaz” paketi eksik olmaz.
- “Elit Beyaz” nedir?
Tanıl Küçük yanıtladı:
- Hindistan cevizli çikolatamız.
Kayserililer’in bu ürüne düşkünlüğünün altını çizdi:
- Bir ara Elit Beyaz’ın ambalajıyla oynadık. Kayseri’de satışlarımız düşmeye başlayınca eski ambalaja döndük.
Rifat Hisarcıklıoğlu anımsattı, Küçük ilginç bir örnek aktardı:
- Kayseri Sanayi Odası Başkanı ve TOBB Yönetim Kurulu Üyesi Mustafa Boydak, bir bayramda annesini ziyarete gidiyor. Ancak, hediye olarak Elit Beyaz götürmeyi unutuyor. Ellerinde bu ürünün olmadığını gören anne Boydak, oğlu Mustafa’ya, “Madem Elit Beyaz’ı getirmediniz, ben de sizi içeri almam” diyor.
- Ne yapmışlar peki?
- Elit Beyaz’ı satan dükkanlardan birini açtırıp alıyorlar. Ondan sonra anne Boydak’ın evine gidiyorlar.

Haberin Devamı

Çikolatanın dondurma gibi sıcakta eridiğini unutmayın


ELİT Çikolata ve Şekerleme Genel Müdürü Burak Halimoğlu, yaz sıcağında çikolata satışında zaman zaman zorlandıklarını vurguladı:
- Satış noktalarına, müşterilerimize anlatıyoruz ama çikolatanın erimeyen bir ürün olduğu yönünde algı var. Eriyince de hayal kırıklığı yaşıyorlar.
- Çikolata için ideal ortam sıcaklığı ne olmalı?
- 18-22 derece aralığında olmalı. 22 dereceyi pek geçmemeli.
Çikolatayı buzdolabında saklayan tüketiciler olduğuna işaret etti:
- Buzdolabında tutulan çikolatanın üzerine beyaz tabaka oluşabilir.
- Neden?
- O çikolata taşıma sırasında veya marketteki rafta normal sıcaklığın biraz üzerine maruz kaldıysa erime başlar. Sonra evde buzdolabına girince erimeyle üste çıkan yağ, sözünü ettiğim beyaz tabakayı oluşturur.
- Beyaz tabaka bozukluk işareti midir?
- Beyazlaşma dediğim şekilde gelişmişse bozukluk işareti değildir. Tadı da değişmez, bünyeye de zararı dokunmaz.

Haberin Devamı

Esenyurt’ta 20 bin metrekareye çıkıyor

BURAK Halimoğlu, Esenyurt’taki fabrikanın yanıbaşındaki inşaatı gösterdi:
- Şu anda Kasımpaşa’daki fabrikamızda başta pastanelere dönük olmak üzere endüstriyel ürünlerimizin üretimi sürüyor. İnşaat tamamlanınca Esenyurt’taki kapalı alanımız 20 bin metrekareye ulaşacak. Kasımpaşa’daki birçok üretim bandı buraya taşınacak.
- Elit’te istihdam ne durumda?
- İki fabrikada toplan 450 kişi çalışıyor.
- Bütün illerimizde ürünleriniz var mı?
- 81 ilin 54’ünde doğrudan yapılandık, ağımız var.
- Doğrudan perakendeye girmeyi düşünüyor musunuz?
- Sadece Esenyurt’ta fabrika satış mağazamız var. Onun dışında mağaza düşünmüyoruz.

Haberin Devamı


Pastanelerde 4’üncü kuşak müşterisi de var


ELİT Çikolata ve Şekerleme fabrikasını gezerken bazı eski fotoğraflar dikkatimi çekti, şirketi 1924’te Rumlar’ın kurduğunu okudum. Küçük Ailesi şirketi 1980’de satın aldıktan sonra, Elit’in tarihçesine sahip çıkmış, en azından fabrikanın duvarlarında yaşatmaya özen göstermiş.
Tanıl Küçük, duvardaki Anadolu’dan bir pastanenin eski fotoğrafına işaret etti:
- Elit’in geçmişi daha çok pastanelere dönük ürünlere dayanır. Perakende ürünlerimiz son 15 yıldır raflarda yaygınlaştı. Bu pastanede çalıştığımız aile bireyleri arasında 4’üncü kuşağa ulaşmış durumdayız.

Yazarın Tüm Yazıları