Dünyanın en büyük havacılık fuarlarından olan Dubai Air Show’a sayılı günler kaldı. 13 Kasım’da kapılarını açacak fuar, her yıl olduğu gibi firmaların kıran kırana rekabetine ev sahipliği yapacak. Öte yandan fuar, zaten yıllar sonrasının siparişlerini bile bugünden bitiren Boeing, Airbus gibi devlerin gösteri imza törenlerine de sahne olacak. Tok satıcılar Dubai’de hem şov yapacak hem de fiyat yükseltecek.
#Dubai Air ShowRekabet koşullarını gerekçe gösteren Alman havayolu şirketi Lufthansa, Türk Hava Yolları (THY) ile işbirliğini sınırlandırma kararı aldı. Buna göre Lufthansa, ocak ayından itibaren ortağı THY ile seyahat eden müşterilerinin hesabına düşen Millerin sadece dörtte birini kabul edebileceklerini duyurdu. THY ise "Lufthansa’nın tek taraflı olarak bu iki konuda aldığı kararı doğru bulmuyoruz ve tekrar gözden geçirileceğini umut ediyoruz" açıklamasını yaptı.
Sekiz ülkede 15 havalimanı işleten TAV Havalimanları, yatırım hamlesiyle 2.2 milyar dolarlık şirket değerine ulaştı. Global krizlere rağmen yatırım hızını sürekli artırdıklarını söyleyen TAV Havalimanları Holding’in CEO’su Serkan Kaptan , “İlk üç ayda hava trafiğinde önemli bir artış var. Yaz sezonunun da iyi geçmesini bekliyoruz” dedi.
#TAV HavalimanlarıUçak imalatlarındaki gecikmeler, parça tedarikçilerinin imalat hızlarına yetişememesi, motor imalatçılarından birindeki ciddi sorunlar hızla büyüyen havayolu şirketlerini zora soktu. Yaz ayları için havayollarının yaptığı planlar şimdiden alt üst oldu. Yeni hatlar açılması da zorlaştı. Hal böyle olunca uçak biletlerinin fiyatlarına zam gelmesi bekleniyor.
#BoeingHavacılıkta bir ülkeden başka bir ülkeye giderken aradaki üçüncü bir ülkeye inişler yapılabilir. Bunun için 5. trafik hakkı gerekir. THY de Avustralya’ya uçarken bu hakkı kullandı. Ben de bu haktan yararlandım. İlk seferine katıldığım Melbourne uçuşunun dönüşünde Singapur’da indim. 7 saat 22 dakika süren Melbourne-Singapur uçuşunda bir ara vermek iyi bir deneyim oldu.
#THYJaponya'nın başkenti Tokyo'da Haneda Havalimanı'na inen bir yolcu uçağı piste tekerlek koyduktan çok kısa süre sonra alevler içinde kaldı. Yolcu uçağı, bir yardım uçağı ile çarpıştı. Japonya Havayolları uçaktaki 379 yolcu ve mürettebatın tamamının tahliye edildiğini açıkladı. Diğer uçaktaki 5 kişinin ise cansız bedenlerine ulaşıldı.
#JaponyaPandemiden sonraki en hızlı toparlanma bu yıl oldu. Hem yolcu sayıları arttı, hem de uçak sayıları. Elbette uçulan nokta sayısı, havalimanlarındaki uçak indi-kalktı grafikleri hızla yükseldi. Uçak fabrikalarının imalat hızları arttıkça sistem doruğa ulaşacak. Ancak uçak imalatlarının artması için yan saniyelerinde hıza ayak uydurması bekleniyor. Uçak bilet fiyatlarının yüksekliğine rağmen hemen her havayolu kapasitesinde ya da üstün de bir doluluk yakalıyor. Dünyada ortalama uçak dolulukları yüzde 70-80 hatta zaman zaman üstünde gerçekleşiyor. Dünyanın en çok noktasına uçan havayolları arasında liste başı olan THY taşıdığı 85 milyon yolcu ile bir rekora imza attı.
#THYArtık Türkiye’nin ‘Cumhuriyet’ adında bir uçağı var. Kuyruk dikmesinde Atatürk’ün müthiş bakışı yer alıyor. O uçak aslında uzun bir yoldan geliyor. Pegasus Havayolları çalışanlarının yıllarca yaptıkları çalışmaların bir armağanı. Ne kadar güzel görünüyor bir baksanıza...
#Ali SabancıTAV Havalimanları Holding CEO’su Serkan Kaptan Riga Havacılık Forumu’nda gelecek 20 yılda gökyüzünün nasıl kalabalıklaşacağını, havalimanlarının nasıl büyüyeceğini ve çok fazla personele ihtiyaç olacağını anlattı. Kaptan, havacılığın her dalının gelecekte de en cazip mesleklerden olacağını söyledi.
#TAV HavalimanlarıParis Air Show bu yıl yine uçak ve helikopter siparişlerinde rekorların kırıldığı en önemli platform oldu. Kimine göre 80 milyar, kimine göre 100 milyar doların üzerinde tutarlarda sipariş verildi. Airbus ve Boeing’in ezeli rekabeti burada da sürdü. Hem 737 Max hem de 787 ve 777X uçaklarının imalatlarında sıkıntılar yaşayan Boeing, siparişlerde geri kalsa da bu üç modelde ticari başarıyı yakalayacak gibi görünüyor.
#Paris Air ShowYüzyılı aşkın bir havacılık fuarı. Tekli yıllarda açılıyor. Dünyada daha büyüğü yok. En fazla uçak alımı yapılan bir organizsyon. Havayolu şirketleri, savunma sanayi kuruluşları, hükümetler alımlarını bu fuarda açıklamayı çok prestijli buluyor. 54’üncü Paris Air Show, yükselen havacılık dünyasının yine yıldızı oldu. Milyarlarca dolarlık sipariş verildi, rekorlar kırıldı.
#Havayolu ŞirketleriDünya havayolu şirketlerinin çatı kuruluşu IATA, 79. Genel Kurul Toplantısı’nı Pegasus Havayolları Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Nane’nin desteğiyle İstanbul’da yaptı. Neredeyse gelmeyen havayolu şirketi CEO’su kalmadı. Artan havayolu trafiği bütün şirketlerin yüzünü güldürüyordu. Yüksek moral altında yapılan toplantıda kadının gücü de öne çıktı.
#Türk Hava YollarıBir uçuş için karar verirken dikkatli olun. Özellikle turizm amaçlı uçuşlarda bu daha da önemli. Bilet aldıktan sonra uçuş saati ya da gününü değiştirdiğinizde ciddi ödemelerle karşılaşabilirsiniz. Dikkatli olun. Ucuz diye alıp sonra değiştirdiğiniz uçak bileti size çok daha pahalıya mal olabilir.
#THYDijital dönüşüm alanında yatırımlarını ve iş birliklerini arttıran Türk Hava Yolları, IATA'nın öncülük ettiği ve sektöre yön veren havayollarının dahil olduğu IATA Havayolu Perakende Konsorsiyumu’nun (Airline Retailing Consortium) en yeni üyesi oldu.
#THYMontreal’deki Airbus-Kanada ortak yapımı A220 uçaklarının Mirabel’deki, bilinen adıyla Bombardier fabrikasında imalatını izledim. Satış başarısına tanıklık ettim. Bu bölgesel uçak, uçtuğu bütün lokasyonlarda ciddi başarı yakalamış. Hafifliği, daha az yakıt harcaması, çevreye verdiği zararın düşüklüğü, uygun koltuk sayısı ve yeni nesil yapısallığı ile havayolu şirketlerinin tercihi olmuş. Airbus’ın THY ile çalışma iştahı yüksek. A220 için ön görüşmeler de sürüyor.
#AirbusDünya Sağlık Örgütü geçtiğimiz günlerde uçak yolculuklarında yeniden maske kullanılmasını önerdi. Bir zorunluluk yok ama maske takmak için illa resmi talimatları beklemeyin. Durum ortada, tablo çok iyi görünmüyor. Tedbirinizi kendiniz alın ve mümkünse maske takarak uçuş yapın. Elbette sıkıntı veren bir şey ama artık tecrübeliyiz ve buna dayanabiliyoruz.
#KoronavirüsYılın sonuna iyice yaklaştık. Pandemi döneminde neredeyse yolcu bulamaz hale gelen havalimanları bir bakıma kendilerine geldiler. Kimi 2019 yani pandemi öncesinden daha fazla yolcu ağırlarken, kimi ise buna yakın sonuçlara ulaştılar. İstanbul Havalimanı ise listelerde ilk 10’un içerisinde yer alıyor ve rekora koşuyor gibi görünüyor.
#Lider HavalimanlarıUçak kazaları her geçen yıl azalıyor. Bu yıl da 9 kaza oldu ve 186 kişi hayatını kaybetti. Ölümlü uçak kazasının olmadığı bir yıl henüz yaşamadık. Gelecek için umut hâlâ var. Kazaların çoğu ne yazık ki insan hatasından kaynaklanıyor. Uçak imalatçıları özellikle uçuşta pilotların üzerindeki yükü almak için yeni teknolojileri deniyorlar. Bir havayolu uçağını pilotsuz uçurmak mümkün mü? Tam olmasa da bu sorunun cevabı evet. Ama henüz havayolu yolcuları pilotsuz bir uçakla uçmaya hazır değiller.
#2022 Uçak Kazaları