Gülçin yazıyor...

Gülçin TELCİ
Haberin Devamı

Altın kalpli adam

Demokrat Türkiye Partisi (DTP) Başkan Yardımcısı Hamdi Üçpınarlar'ın yakın çevresi sık sık onun ‘‘altın kalpli'' olduğunu vurgularlar... Geçenlerde de Hamdi Üçpınarlar bu ‘‘altın kalbinin'' esiri olup yola düşmüş... Vakıflar Genel Müdürü Mustafa Keten'i ziyaret etmiş... Tesadüf bu ya, o gün Genel Müdür'ü ziyaret edenler arasında Fethullah Hoca'ya yakınlığı ile tanınan DYP'li Rıza Akçalı, ANAP Tokat Milletvekili iken bakan olan Metin Gürdere de varmış... Üçpınarlar herkesin hal hatırını sorduktan sonra kalbinin sesini dile getirmiş... Vakıf Guraba Hastanesi'ne 25 milyon dolarlık tıbbi cihazlar alınacakmış... Dışarda bekleyenlerin cihazları ise bu iş için biçilmiş kaftanmış, acaba onları içeri alıp bir cihazlarını anlatma fıratı tanırlarmıymış... Bunları söyledikten sonra sonra da arkadaşlarını içeri buyur etmiş... Bu sohbet bittikten sonra yine kalbinin sesi harekete geçmiş ve Üçpınarlar buyurmuş, ‘‘Mustafacığım senin bir bayan mühendisin var ismini hatırlayamıyorum... Ama onun terfi etmesi için özel ilgini rica ediyorum...'' Konu ‘bayan' olunca Üçpınarlar dışarı çıktıktan sonra odadakiler eski günleri yad ederek Üçpınarlar'ın kulaklarını çınlatmışlar...

VAKIFBANK

Bu arada, aklıma gelmişken, Üçpınarlar Vakıflar Bankası yeni Genel Müdürü Hasan Kılavuz'un Emlak Bankası'na Genel Müdür olması için az kapı çalmamış... Ankara kulislerinde Kılavuz'un Tariş Genel Müdürü olması kesinleştiği halde aniden Vakıflar Bankası'na Metin Gürdere'nin yardımı ile Mesut Yılmaz'ı kırma pahasına atanmasında Tokatlı zengin bacanağının çok destek olduğu konuşuluyor... Vakıflar Bankası Genel Müdürü'nün villası var, güzel mi güzel... Bacanağı var, zengin mi zengin... Bacanağın şarapları var... Diren, Diren... Orhan Diren...

Yangından mal kaçıramadılar

Hürriyet Haber Ajansı Genel Müdürü Uğur Cebeci ‘‘Kokpit'' adlı köşesinde uçaklarla ilgili son gelişmeleri yazar... Yılların birikimini ortaya koyar... Konusunda uzman olan Cebeci'nin yazıları ilgi ile izlenir...

Ben de zaman zaman onun ilgimi çeken yazılarını arşivimde ‘‘gün gelir lazım olur'' diye saklarım... Son günlerde THY ile ilgili çok şey yazılıp çizilmeye başlayınca THY dosyamı çıkardım... Cebeci'nin köşesinde yazdığı bir yazının başlığı hoşuma gitti ve oradan yola çıkarak birşeyler yazmaya karar verdim...

Bakın yazıda kısaca neler yazılmış: ‘‘Son günlerde giderek yoğunlaşan bir haber var. Douglas yapımı MD 90 uçakları Türkiye'de imal edilecek. Son sözü başbakan Necmettin Erbakan söyleyecekmiş. Bu uçakların imalatının gerçekleşmesi için öncelikle MD 90 alması gerekiyormuş.''

Yazıda ayrıca MD 90 en ince ayrıntılarına kadar anlatılmış. İşletme maliyeti yüksek, imalatı bitirilmek üzere olan bir uçağı, ‘‘başına bela olacağını bile bile'' THY filosunda kullanmak zorunda kalacak diye anlatılmış...

Allahtan Uğur Cebeci'nin 15 Haziran'da yazdığı bu yazı ses getirdi de THY göz göre göre bu yanlışlıktan vazgeçti. Türkiye eski teknolojili uçak mezarlığı olmaktan da kurtuldu... (Eline sağlık Cebeci)...

Cebeci, Haziran sonlarında yazdığı bir diğer yazısısında da 50'ye yakın uçak alımı işinden pis kokuların geldiğine dikkat çekiyor... Cebeci yazısında şöyle diyor:

‘‘THY'nin dışında geliştirilen alım için, bazı danışmanların uçak imalatçılarına ‘size eski tarihli mektup verelim bu işi bağlayalım' dedikleri öğrenildi. Anlaşılan eski tarihli mektupla düğmeye basılıp, acil bir ihale ile iş bitirilmek isteniyor. Şeffaf bir ihaleden kaçınılıyor. Bütün pazarlıklar Ankara'da yapılıyor. Hızlarını alamayanlar Paris'teki Air Show'da bile imalatçılara garip teklifler sunuyor.''

Cebeci, Refahyol iktidarında THY'deki bu gariplikleri kamuoyuna duyurmayı başarmıştı... Kozlu, THY'nin başına gelir gelmez Refahyol'un ayrılmadan önce alelacele imzaladığı 3 milyar dolarlık bir niyet mektubunu dondurdu... İşin ilginç yanı THY alım komisyonu ile Airbus arasında 27 Haziran 1997'de niyet mektubu imzalanmış. Yani, Süleyman Demirel, Mesut Yılmaz'a 20 Haziran'da Başbakan olacağını söylemiş ve Yılmaz hükümeti güvenoylamasına henüz gitmemişti... THY'ye yangından mal kaçırır gibi 60 uçak alımı ile ilgili karar yeni yönetim kurulu tarafından ertelendi...

Çelebi’nin saf itirafı

Atilla Çelebi her kula nasip olmayacak şekilde tüm görevleri elinde toplamıştı... Kaptan pilot Çelebi hem THY'nin Genel Müdürü hem Yönetim Kurulu Başkanı hem de Satınalma Sorumlusu idi... Uzun yıllar bu konumda işlerinin başında olan Çelebi 6 Haziran'da ani bir kararla yönetim kurulu başkanlığı koltuğunu Oğuz Tezmen'e bıraktı...

THY'de Refahyol döneminde yönetim kurulundaki isimlere gelince beni en çok etkileyen meşhur doktor Orhan Özcanlı ve denetçi Murat Bekdik oldu... Bu ikili bildiğiniz gibi ayrıca Çillerler'in ünlü ‘‘Geleceğin Stratejik Araştırmalar Vakfı''nın da kurucu üyeleri... Gazetelerde o günlerde bu vakfın önemli bazı kişileri dinlediği yazılmıştı. Genelkurmay bile bu vakfın dinleme cihazlarından boyunun ölçüsünü almıştı... Allahtan bu dinleme olayları falan artık unutuldu... Nafiz Kurt'un kardeşi Nail Kurt ve Özer

Çiller'in mali müşaviri Burhan Ayhan da eski yönetim kurulunda üye idiler... Sungur Emre, Refah kanadını temsilen yönetime girmişti... 6 Haziran'da THY'de yönetim kurulu başkanlığına Çelebi'nin yerine o günlerde Ulaştırma Bakanı olan Ömer Barutçu'nun Müşteşarı Oğuz Tezmen getirildi... Çelebi genel müdür şapkası ile kalakaldı...

Atilla Çelebi, Kozlu yönetimi ile ‘‘davetli'' olarak katıldığı son yönetim kurulu toplantısında 3 milyar dolarlık uçak ihalesinin iptal edildiği öğrenince o kadar üzülmüş ki, hayret ifadesi şeklinde ağzından şu cümleyle çıkıvermiş: ‘‘Bu işte yüzde beş komisyon vardı. Şimdi kan çıkacak''

İşte bir yönetim kurulu toplantısında, eski başkandan ‘‘saf bir itiraf''...

Sizlere neşe dolu bir hafta sonu dilerken uçak rötarlarının da ‘‘uçan komisyonla'' bir bağlantısı var mı diye düşünüyorum...

Yazarın Tüm Yazıları