Ertuğrul Özkök: Kırmızı pul biber momentumu

Ertuğrul ÖZKÖK
Haberin Devamı

Gaziantepliler, Şanlıurfalılar, Kahramanmaraşlılar... Veya bu şehirlerin Ticaret Odaları temsilcileri.

Bu yazı sizi çok ilgilendiriyor.

* * *

Meksika biber üreticileri bu yıl müthiş bir krizle karşı karşıya.

Çünkü bir virüs türü, biber üretiminin neredeyse yüzde 70'ini alıp götürmüş durumda.

Bundan Anteplilere ne diye sorarsanız cevabını vereyim.

Amerika Birleşik Devletleri, dünyanın en büyük biber tüketicilerinden biri.

‘‘Chilly’’ türü biber, Amerikan mutfağının temel sos ve kuvvetlendiricilerinden biri.

ABD, chilly biber ihtiyacının yarısından fazlasını Meksika'dan temin ediyor.

* * *

Şimdi soruyorum...

Acaba biber üreticisi bu üç ilimizin ticaret odaları yetkilileri, Meksika'daki bu krizi takip ediyor mu?

Ediyorlarsa, ABD pazarına girmek için bu tarihi fırsatı değerlendiriyorlar mı?

Ben bir pul biber fanatiğiyim.

Dünyanın her yerinde üretilen biberler hakkında bilgim var. Çoğunu tattım.

Benim hiç tartışmasız favorim Türk pul biberidir.

Bizim bibere meydan okuyabilecek tek acı, Tabasco sosudur.

O nedenle iyi bir pazarlama ile Türk biberinin bu muazzam pazara girebileceğini düşünüyorum.

Bunu neden yazdığıma gelince:

Bilgi, özellikle erken ulaşılan bilgi, artık en büyük sermaye, en kuvvetli rekabet ve pazarlama aracı.

* * *

Şimdi başka bir ilginç hikáye...

Bundan 5 hafta önce ABD'de 8 genç adam bir araya geliyor.

En küçüğü 25, en büyüğü 34 yaşında.

O gün hepsi çalıştıkları işyerlerinden istifa etmişti.

İstifa... Ama o kadar basit bir istifa değil.

Çalıştıkları şirketlerin her biri ABD'nin önde gelen, parlak ve başarılı kuruluşları.

Mesela Neval Ravikant adlı 25 yaşındaki Hint kökenli genç Home adlı internet şirketinde 4 milyon dolarlık primi bırakıp gelmiş.

Ramanathan Gaha adlı 34 yaşındaki genç adam dünyanın 1 numaralı internet şirketi American Online'daki kariyerini bırakmış.

O kariyerle birlikte 4 milyon dolarlık da primi.

Ama daha cüretlisi, daha risk seveni de var. Nirav Tolia adlı 27 yaşındaki genç adam Yahoo adlı internet kuruluşundaki çok önemli bir görevi bırakmış.

Onun geride bıraktığı prim 10 milyon dolar.

Evet, tam 10 milyon dolar.

Yani bir insanın sülalesini hayat boyu besleyecek bir servet.

* * *

Bu genç insanlar manyak mı?

Nirav Tolia bu soruya omuz silkerek şu cevabı veriyor:

‘‘10 değil, 20 milyon dolar olsa da bu primi yakarım. Çünkü benim takip edeceğim bir hayalim var.’’

* * *

O hayal yeni bir internet şirketi kurmak.

Bu 8 genç adam tam 12 haftada yeni bir internet şirketi kurdu.

Bir yatırımcıdan 8 milyon dolar sermaye buldu.

Şimdi şirketleri çalışmaya başladı.

Bu şirketlere ‘‘Instant Company’’ (Anlık Şirketler) deniyor.

Bir yıl sonra şirketlerinin borsa değeri 500 milyon dolar olursa, kimse şaşırmayacak.

Çünkü bilgi sektörünün en büyük sermayesi yine bilgi.

Ve cüret, ve risk.

Bu sektör bir saniyede 10 milyon dolarlık primi yakacak cürete ve kabiliyete sahip insanların yeni kıtası.

* * *

New York Times Gazetesi'nde hikáyesini okuduğum 8 gencin yolu bir yerde Gaziantep, Kahramanmaraş, Şanlıurfa biber üreticileri ile kesişiyor.

Birinciler bilgi pazarlıyor, bilgiyi evinize getiriyor. Anında getiriyor.

Ötekilerin bilgiye ihtiyacı var.

Çünkü erken gelen bilgi bazen tarihi bir fırsatı da getiriyor.

‘‘Kırmızı pul biber momentumu’’ yeni ekonomik düzenin temel kurallarını da koyuyor.

Bilgiyi erken al, kapıyı önce sen çal.



Yazarın Tüm Yazıları