Business business’a karşı

THY’nin yeni business koltukları Avrupalı pek çok havayolu şirketinde yok. Rakipleri çok az olan koltuklar daha şimdiden büyük ilgi görmeye başladı

Haberin Devamı

Türk Hava Yolları, kabinle ilgili en fazla şikayeti dar gövdeli, yani tek koridorlu Boeing 737-800 ve Airbus A320 ailesinde alıyor. Farklı dönemde filoya katılan karma kabin konseptleri, turkuvaz ya da gül kurusu renkleriyle gözü yoruyor. Veya özellikle kiralık uçaklardaki dar koltuk aralıkları yolcu konforunu aşağıya çekiyor. Business yolcuları da ‘konvert’ olarak adlandırılan, normalde üçlü oturumdan ikiliye çevrilen koltuklardan rahatsız./images/100/0x0/55eab889f018fbb8f892712a

BUSINESS BUSINESS'A KARŞI / FOTOGALERİ

Geçen yıl yeni bir kabin tasarımına geçen THY, bu konsepti uzun menzilli Boeing 777-300ER ve Airbus A330-300’lerden sonra tek koridorlu yolcu uçaklarına da uygulamaya başladı. Dizayn, uzun menzilli uçaklarda olduğu gibi ıngiliz Priestman Goode şirketi tarafından yapıldı.
THY, sipariş verdiği 65 dar gövdeli uçaktan yeni kabine sahip sekiz Airbus A321 ile iki Boeing 737-800’ü teslim aldı. Uzun menzilli Boeing 737-900ER’larda bu tasarıma sahip uçaklar önümüzdeki günlerde filoya katılacak. 2013’ten itibaren filodaki diğer uçaklarla birlikte tek kabin konseptine geçilecek.

BÜYÜK İLGİ GÖRDÜ

Avrupalı pek çok havayolu şirketi üçlü koltuğun ortasını boş bırakarak business yolcusuna hizmet veriyor. Özellikle Avrupa, Ortadoğu ve Kazakistan’a kadar uzanan hatlarda yeni koltuklarla THY business sınıfındaki doluluğunu hızla artıracak. Rakipleri çok az olan koltuklar daha şimdiden büyük ilgi görmeye başladı. Yeni tip business koltuklar ve rahat ekonomi sınıfı tasarımlı uçaklar THY’nin rekabetteki ikram, genç filo gibi lider gücünü daha da perçinleyecek.

YENİ KOLTUKLA UÇTUM

Geniş ve ikili sıradan oluşan yeni business koltuğuyla ıstanbul’dan Frankfurt’a uçtum. Uzun menzilli uçaklardaki ‘Comfort’ sınıfındaki gibi rahat koltuklar, iki-üç saatlik bu uçuşlarda da büyük bir konfor sunuyor. Koltuk yatış açısı, orta menzilde kısa zaman uykuları için de yeterli. Koltuğun tepsisinin dengeli duruşu, ekran büyüklüğü, film-müzik zenginliği uçuşun keyfini artırıyor. Manuel kumandalı koltuklardan ayak koyma yerlerinin çıkması, yatış açısıyla birlikte rahatlık sunuyor. Koltuk baş kısımlarının ayarlanması sayesinde çoğu zaman yastık kullanımını bile gereksiz kılıyor. Koyu renk deri koltuklar terletmiyor.

BİR ZAMANLARIN FIRST CLASS KOLTUĞU
/images/100/0x0/55eab889f018fbb8f892712c
KOYU MAVİ DERİ: İtalyan Recaro şirketinin 4420 modeli bu koltukları, koyu mavi deri. Dikişlerde kırmızı iplik kullanılmış.

KOLTUK ARALIKLARI GENİŞLEDİ: Daha önceden 88.9 santimetre olan koltuk aralıkları 45 inch yani 114.3 santimetreye çıktı. Koltuğun eni 50.8 santimetre.

GERİYE DAHA FAZLA YATIYOR: Eski business koltuğunda 15.2 santimetre geriye yatış mesafesi yeni tasarımda 19 santimetreye çıkartıldı.

OKUMA LAMBASI Yeni business’ta yolcu konforu için koltuklara okuma lambası konuldu. ‘Foot rest’ yani ayak koyma yeri özellikle uzun uçuşlarda rahatlık sağlıyor. Ayaklardaki kan dolaşımını düzenliyor.

KORİDOR RAHATLADI: Kabin memuru tuvalete gidecek yolcuya yol vermek için ikram troleyini geri çeker. Gereksiz bir trafik olur. Yeni business’ta genişleyen koridor hem geçişi rahatlatıyor hem de alan derinliğini artırıyor.

EĞLENCE SİSTEMİ BÜYÜK UÇAKLARDAKİ GİBİ: Her koltukta 20 santimetrelik kişisel ekran bulunuyor. Yolcu 200 kanal film, dizi veya belgeselden istediğini durdurup, ileri-geri sarıp seyredebiliyor. Müzik arşivi 200 CD’den oluşuyor.

I-PAD’İNİZİ ŞARJ EDİN: Koltuklarda yer alan USB girişi sayesinde i-Pad veya i-Phone’unuzu şarj edebilir, hafızasındaki içeriği ekranlara taşıyabilirsiniz.
/images/100/0x0/55eab889f018fbb8f892712e
THY BUSINESS YOLCUSUNU ARTIRIYOR

Bu yılın 10 aylık yolcu rakamlarına göre THY business class yolcusunu yüzde 27.7 artırdı. Bunun en canlı örneği, ıstanbul Atatürk Havalimanı’ndaki CIP salonu. Sabah özellikle Uzakdoğu’dan gelen business yolcular, birkaç saat bu salonda dinleniyor. Ardından Avrupa ve çevre ülkelere dağılıyor. Salonda yer bulabilmek yoğun uçuş günleri zorlaşıyor.
Ancak salondaki yoğunluk yeni yapılan eşya bırakmak veya telefonu şarja koymak için geliştirilen cam bölümü de zorlayacak. Çok güzel bir tasarım olan bu bölüm belki kısa süre sonra koltuk konularak kullanıma sunulmak zorunda kalacak.

DOLU MU BOŞ MU

Kapıları içeri açılan ve değiştirilmesi için hiçbir çaba harcanmayan CIP salonundaki tuvaletlerde dolu ya da boş olduğunu anlamaya yarayacak kilit düzeneği üzerinde kırmızı-yeşil işaretler bulunmaması büyük sorun yaratıyor. Ayrıca pisuvarların dışarı kabarık modellerden seçilmesi yüzünden tuvaletlerde yer olduğu halde dar bir görünüm yaratıyor. Başlangıçtan bu yana bu bölümlerdeki tasarım hataları hâlâ giderilemedi.

FRANKFURT’A YAZIN GÜNDE ALTI SEFER

THY İstanbul Atatürk Havalimanı’ndan Frankfurt’a halen günde üç sefer yapıyor. Yaz sezonunda bu sayı altıya çıkacak. Sabah uçuşlarında bir sefer geniş gövdeli Airbus A330-200’lerle yapılacak. Frankfurt Pazarlama şefi İbrahim Günaydın, İstasyon şefi Yavuz Olgun ve Kurumsal Anlaşmalar Pazarlama şefi Aykut Yıldırım gözlerini business class yolcusuna dikmiş durumda. Türkiye’de yatırım yapan büyük Alman şirketlerin önemli bölümüyle yıllık anlaşmalar yapılıyor. Yolcular THY uçaklarıyla bölgeye dağılıyor.

Türk pazarının yeni iş jetleri

Tüm dünyada yaşanan ekonomik kriz, özel uçak siparişlerinde ciddi düşüşe neden olurken Türkiye’de tam tersi büyük gövdeli iş jeti /images/100/0x0/55eab889f018fbb8f8927130alımlarında patlama meydana geldi. Önümüzdeki günlerde Türk hava taksi ve genel havacılık şirketlerinin filosuna 14 yeni iş jeti daha katılacak

YENİ İŞ JETLERİ / FOTOGALERİ

ACIBADEM: Fransız Dassault Falcon 2000LX uçak siparişi veren gruba teslimat önümüzdeki yıl Şubat ayında yapılacak. Uçağın işletmesi Kuğu Havacılık’ta olacak.

ZORLU: Gulfstream G450 tipi iş jeti satın alan Zorlu Grubu’na teslimat önümüzdeki yılın ortasında yapılacak.

KOZA: Gulfstream kullanıcıları arasına Koza Grubu da katılıyor. G450 tipi uçağın önümüzdeki yıl şubat ayında teslimi planlanıyor.

KOÇ: Uzun menzilli, üç motorlu Dassault Falcon 900LX tipi iş jeti Koç Holding’e Ocak ayında teslim ediliyor. Filosundaki uçaklar arasında yer alan 2001 model Falcon 2000 satışa çıkarıldı.

KUĞU HAVACILIK: Acıbadem Grubu’nun Falcon 2000LX’inin yanı sıra adı açıklanmayan bir Türk işadamının aldığı 2004 model Falcon 2000EX tipi uçağı da Kuğu Havacılık tarafından işletilecek. Halen şirketin filosunda 3 uçak ve bir helikopter bulunuyor.

TOSYALI: Dassault’un yeni modeli Falcon 2000S’in ilk teslimatı Tosyalı Holding’e 2013 başında gerçekleşecek. Uçağın standart donanımlı katalog satış fiyatı 26,5 milyon dolar. Halen şirketin filosunda bir adet Cessna Citation XL tipi uçak var.

RIXOS: Learjet 60 tipi uçağa sahip Rixos, uzun menzilli uçuşlar için Palmali Grubu’nun elindeki Falcon 900EX’i satın aldı.

SAĞLIK BAKANLIĞI: Ambulans uçak filosunu genişletmek üzere harekete geçen Sağlık Bakanlığı, mevcut Kingair 350 ve Hawker 900XP’ye ek olarak Santay Havacılık tarafından işletilen 2 Hawker 900XP aldı. Geniş gövdeli ambulans uçak ihalesini kazanan Koçoğlu Grubu’na ait Embraer Legacy 600 ise bu ay içinde modifikasyonları tamamlanıp teslim ediliyor.

IC HOLDİNG: 2007 model, 14 koltuklu Embraer Legacy 600 model iş jetini Türk tesciline geçiriyor.

HAYAT: Embraer Phenon 300 iş jeti 2012 ilkbaharında geliyor.

SEABIRD: Twin Otter tipi çift motorlu deniz uçağıyla önümüzdeki günlerde seferlerine başlayacak Seabird, filosuna bir adet Eclipse 500 tipi iş jeti ekledi. Şirket ayrıca gelecek yıl ikinci Twin Otter’ı Mart’ta, üçüncü uçağı da yaz sonunda filosuna katacak.

EKİM ALPTEKİN: Eclipse’in ortaklarından olan Ekim Alptekin, kendi uçağını yıl sonuna kadar tescil ettiriyor. Sinan Gürsoy’un sipariş verdiği Eclipse 500, 2012’de teslim edilecek.

ACUN ILICALI: İş adamı Nihat Özdemir, sipariş verdiği Falcon 2000LX’i teslim alınca kullandığı Cessna Citation XL’i satışa çıkarttı. Bu uçağı Acun Ilıcalı alıp işletmesini Bon Air’e verdi. Böylece Ateş Hanibu’nun sahip olduğu Bon Air’deki jet sayısı 3’e çıktı.

Yazarın Tüm Yazıları