Bebeğim enine büyüyor

Moda sektörü boyuna cılızlara ve aşırı kilolulara çalışıyor.

Haberin Devamı

Moda dünyasının lüks markaların ağırlıkta olduğu ışıltılı kesimi cılızları podyuma çıkarıyor; diğer tarafta uygun fiyatlı markalar, besili bebelere özel battal beden kıyafetleri dükkanına dolduruyor. Divana uzanmış kimi bünyeler televizyonda cılız modelleri izlerken daha bir hırsla cipslerini mideye indiriyor.
Güzellik ütopyasının cılızlıkta saklı olduğu beynine işlenen diğer bünyelerse hayalindeki elbiseye girmek için midesine küsüyor, hikaye hastanede bitiyor.
Arada bir biri çıkıyor -aynen Yngiliz bakan Lucas Jackson’ın geçen gün yaptığı gibi- 40 beden kadınlara övgüler yağdırıyor, “Güzel kadın etine dolgun olur” diyor.
Ama kimse yemiyor. Serde bir zayıflama arzusu var nihayetinde.
Terazinin bir kefesinde idealize edilen güzellik, diğer kefesinde ise gerçek... Moda dünyası zayıflığı idealize ederken, sektör etine dolgun müşteriyi hedefliyor.
3 YAŞINDAKİ ÇOCUĞA BÜYÜK BEDEN
Güzellik idealini zayıflık olarak aşılama konusunda en masumlardan biridir Yngiliz mağaza zinciri Marks & Spencer. Normal ölçülerdeki kadınları kullandığı reklam kampanyalarıyla, hastalıklı imajı yaymaya katkıda bulunmadığının altını çizmiştir. Gerçeğe oynar.
?imdi, 3 yaşındaki çocuklar için büyük beden giysi satmaya başlıyormuş. Anlayacağınız obezite yaşı 3’e kadar indi. Marks & Spencer gibi bir markanın 3 yaşındaki çocuklara büyük beden yapması demek, çocuklarda obezite sorununun korkutucu boyuta ulaştığı anlamına geliyor.
Diğer bir zincir Primark geçtiğimiz aylarda 7-9 yaşları arasındaki kız çocukları için sutyen satmaya kalktı; halk Primark’ı protesto edip sapık pozisyonuna düşürünce mecbur özür dileyip geri çekti malları. Halbuki Primark krala çıplak diyor, örtünsün diye ona ihtiyacı olanı veriyordu sadece.
Evet, günümüz çocuklarının bu kadar küçük yaşta memeleri büyümeye başlıyor. Ne yazık ki. BHS de 2005’te okul çağındaki çocuklar için büyük beden kıyafet ürettiğinde bol miktarda küfür yemişti.
Next, küçük çocuklar için bir süredir büyük beden kıyafet üretiyor.
Bir grup marka ise çocuk kıyafet bedenlerini yeniden yaratmak için 6 bin çocuğun ölçüsünü alıyor. Yani moda dünyası kendini ve etrafındakileri kandıradursun, sektörün hamleleri gerçekleri tabak gibi ortaya çıkarıyor.
Eyvahlar olsun, cümleten genişliyoruz.

Haberin Devamı


Ynanın Baskül Ailesi de bir zamanlar çocuktu, hatta bebekti. Çağın hastalığı için stres diyenler, çocukları için uyuşturucu riskinden korkanlar çoğunlukta ama rakamlar sağlıksız beslenmeye işaret ediyor. Haberiniz olsun, obezite yaşı 3’e kadar düştü, battal beden bebek kıyafetleri çıktı.

Beş çocuktan biri obez

Haberin Devamı

Marks & Spencer şimdilik battal boy bebe kıyafetlerini Türkiye’de satmayı düşünmüyor ama hemen sevinmeyin. Türkiye’deki çocukların da kilo bağlamında durumları pek parlak değil.
Prof. Dr. Atilla Büyükgebiz son 5 yıl içinde Ystanbul’daki çocuklarda obezitenin yüzde 20 oranında arttığını, her 4-5 çocuktan birinin obez olduğunu söylüyor. Ve dediğine göre Yngiltere’de mesela bunun önüne geçmek için devlet politikaları güdülüyor.  Örneğin bu ülkede çocukların izlediği saatlerde televizyonda cips, kola gibi bol kalorili yiyeceklerin, şekerli içeceklerin reklamlarının gösterilmesi yasak. Ayrıca, çocuklar okula başlarken tartılıp kiloları not ediliyor ve karnelerinde kiloları belirtiliyor. Okul kantinlerinin yemekleri kontrol ediliyor, fast food yasaklanıyor.
Bizde ise münferit.
Büyükgebiz der ki: “Bizdeki okulların birçoğunda çocuklar acıkmasın diye çok kalorili yiyecekler veriliyor. Aileler kontrol edemediklerinden şikayetçi. Okullarda porsiyonlar küçülmeli, çok kalorili yiyecekler azaltılmalı, fast food haftada bir verilmeli.”

Yazarın Tüm Yazıları