GeriŞeyma Yılmaz Migren ataklarına karşı nasıl beslenmeliyiz?
MENÜ
  • Yazdır
  • A
    Yazı Tipi
    • Yazdır
    • A
      Yazı Tipi

Migren ataklarına karşı nasıl beslenmeliyiz?

Migren ataklarına karşı nasıl beslenmeliyiz?
Abone Olgoogle-news

Artan sıcaklık ve nem, klimalı ortamlar özellikle yaz aylarında migren ataklarında artışa sebep olabilir. Baş ağrılarının ortaya çıkışında çeşitli etmenler ve bazı besinlerin de etkili olduğu bilinir. Ağrılar, saatlerce hatta günlerce sürebilir. Yeme düzeni ve yaşam tarzınızda yapacağınız bazı değişiklikler migren ataklarının ve ağrının azalmasında işe yarayabilir.

YEDİKLERİNİZİN KAYDINI TUTUN

Migreni olan kişilerin tükettikleri besinlere dikkat etmeleri ve hangi besinin ağrıya yol açtığını saptamaları, belirlenen besinlerin tüketilmesinden kaçınılarak ağrıların engellenmesi sağlanabilir. Migreni tetikleyebilecek besinler ve katkı maddeleri kişiden kişiye farklılık gösterebilir. Dolayısıyla yediğiniz besini ve ne zaman yediğinizi not alarak kaydedin. Belirtileri ve baş ağrısına sebep olup olmadığını fark etmeye çalışın. Bunu yaparken hareketsizlik, uykusuzluk, hormonal değişiklikler gibi durumları da göz önünde bulundurmayı unutmayın. Örneğin kadınlarda baş ağrıları, adet dönemiyle bağlantılı olabilir.

Migren ataklarına karşı nasıl beslenmeliyiz

HANGİ BESİNLER MİGREN ATAĞINI TETİKLER?

Bazı besinlerde bulunan “tiramin” ve “feniletilaminin” gibi maddelerin vasküler sistemi etkileyerek ağrılara neden olduğu ileri sürülmüştür. Tiramin aminoasidi içeren yiyecek ve içecek tüketimini sınırlandırmak ya da diyetten çıkarmak ağrıları azaltmada faydalı olur. Alkol, monosodyum glutamat (çin tuzu), aspartam, kafein ve nitritlerin de migrene neden olabileceği görülmüştür. Dolayısıyla migren hastalarının besin etiket bilgisi okumayı alışkanlık haline getirmeleri, tüketecekleri besinin içeriğine dikkat etmeleri atakların önlenmesi adına faydalı olur. Migren ataklarını tetikleyebilecek bazı gıdalar şunlardır:

Çikolata (kafein ve feniletilamin içerir), hazır et suyu tabletleri, alkollü içecekler (özellikle kırmızı şarap), çay- kahve, kola gibi kafeini yüksek içecekler, bakla, narenciyeler, fıstık, olgunlaşmış muz, avokado, eskitilmiş peynirler (tiramin ve feniletilamin içerir), sucuk, salam, sosis gibi işlenmiş etler (sodyum nitrat içerir) ve sakatatlar, tofu, turşu gibi salamura ve fermente edilmiş gıdalar, maya, bazı deniz ürünleri ve balıklar (ançüez, sardalya vb)…

Migren ataklarına karşı nasıl beslenmeliyiz

MİGREN ATAKLARINA KARŞI ÖNERİLER

• Uyku düzeninize dikkat edin. Her gün aynı saatte yatıp aynı saatte kalkmaya çalışın. Yatmaya yakın cep telefonu, bilgisayar ve televizyonu kapatın.

• Açık havada günlük 20-30 dakikalık yürüyüşler düzenli uykuya yardımcı olur.

• Alkol tüketiminden kaçının. Özellikle aç karnına alkol tüketimi migren ataklarını tetikleyebilir. Alkol tüketecekseniz de öğün sonrası tüketmeye özen gösterin.

• Öğün atlamamaya çalışın. Düzenli ve sık aralıklarla ara öğünler yapın. Kan şekerinin ani düşüşü veya yükselişi migren ağrılarını tetikler. Kan şekerinizde büyük değişikliklere neden olabilecek yüksek glisemik indeksli besinlerden uzak durun. Ara öğünlerinizde taze meyve ve kompleks karbonhidrat, protein içeren besinleri tercih edin. 

• Magnezyum zengini gıdalar tüketmeye çalışın. Magnezyum zengini gıdalar kuruyemişler, ayçiçeği ve kabak çekirdeği, baklagiller, tahıl ve tam tahıllı ürünler, süt ürünleri, bazı sebze ve meyvelerdir.

• Migreni tetikleyen diğer bir etken de yetersiz sıvı alımıdır. Günde en az 2 litre su tüketin.

• Ihlamur, papatya, rezene, zencefil ya da ısırgan otu çayı rahatlamaya ve ağrıları hafifletmeye yardımcı olabilecek bitki çaylarındandır.

• Parlak ışık, yüksek ses ve ani ısı değişimlerinden kaçınmaya çalışın. Stres, gerginlik ve üzüntüden uzak durun.

HÜRRİYET AİLE ÖZEL

False