180 milyon doları yakaladı gözünü yurtdışına çevirdi

YKM Yönetim Kurulu Başkanvekili Gülay Tan, 54 yıl önce Sultanhamam’da kumaş mağazasıyla yola çıkan YKM’nin bugün 180 milyon dolar cirolu mağazalar zincirine ulaştığını söyledi. Tan, ‘Bir yandan Anadolu’ya yayılırken, diğer taraftan Rusya’dan başlayarak dışarda mağazalar düşünüyoruz’ dedi.

YAKLAŞIK 54 yıl önce Sultanhamam’da bir kumaş mağazası olarak faaliyete geçen YKM (Yeni Karamürsel Mağazaları), zamana ve modaya ayak uydurarak, çok katlı mağazacılık sektöründe 33 ile yayılıp, 180 milyon dolar ciroya ulaştı. YKM şimdi de gözünü de yurt dışına dikti. YKM Yönetim Kurulu Başkan Vekili Gülay Tan, yurt dışında özellikle Rusya’da mağaza açmak için görüşmeler yaptıklarını söyledi. YKM’nin kurucularından Nuri Güven’in kızı olan Gülay Tan, değişimini sürekli hale getiren YKM’nin uygun bir ortam olması halinde yabancı ortaklığa da açık olduğu mesajını verdi. Gülay Tan ile zincir mağazacılık sektörünün yanısıra YKM’nin geleceğe yönelik planlarını konuştuk.

YKM, hangi evrelerden geçerek bugüne geldi?

- YKM, 1950’li yıllarda babam Nuri Güven tarafından, Sultanhamam’da bir kumaş ve konfeksiyon mağazası olarak kuruldu. Günümüzün modern mağazacılık anlayışının temellerini oluşturan uygulamalarıyla bugünkü büyüklüğüne ulaştı. Sektörüne pek çok ilki kazandırdı. Türkiye’nin geçirdiği tüm değişimlere ayak uydurdu. İhtiyaçlara göre kendini sürekli yeniledi.

İkinci ve üçüncü kuşak birlikte çalışıyorsunuz, sorun yaşıyor musunuz?

- Kararları masa başında hep beraber alıyoruz. Herkes fikrini söylüyor, şirket için en yararlı olacak karar üzerinde buluşuyoruz. Bir yandan da profesyonelleşiyoruz. Çocuklarımız da işe sarıldı, babamız onları çok iyi yetiştirdi. Hepsi şirkete çok bağlı.

Halka açılmayı düşünüyor musunuz?

- Şartlar elverdiği takdirde düşünüyoruz, bu konuda hazırlıklarımızı sürdürüyoruz. Zamanını henüz bilemiyoruz. 2005 yılında olabilir. Ama gelecek planlarımız içinde hedeflerimiz arasında halka açılmak da var.

Yabancı bir ortağa nasıl bakıyorsunuz?

- Yabancılardan ortaklık teklifi çok geldi. Uygun bir ortak ve iyi bir teklif olunca yabancı bir ortakla yola devam edebiliriz. Ama hiçbir zaman hakim hisseyi elimizden kaybetmek istemiyoruz.

Yurt dışında mağaza açma çalışmalarınız hangi aşamada?

- Önce yurt içinde yayılmayı sürdüreceğiz. Sonra da şartlar elverdiği ölçüde dışarıya açılmayı planlıyoruz. Bu konuda Rusya’da görüşmelerimiz var. Avrupa’da da mağaza açmayı düşünüyoruz. Mağaza açarken de bölgeyi iyi bilen yerel ortaklarla yola çıkmayı tercih ediyoruz.

Türkiye ve Avrupa’daki mağazacılık anlayışındaki farklılıklar neler?

- Türkiye’de çok katlı mağazacılık birçok Avrupa ülkesinden çok önde. Üstelik yurt dışındaki mağazalarda satış elemanları sizi ürünle yalnız bırakıyor, ama bizim müşterilerimiz bizden her zaman yardım istiyor, kendileriyle birilerinin ilgilenmesini bekliyor. Tabii bunu da sıkmadan yapıyor.

Mağazada ürünlerinizi sunarken nasıl bir strateji izliyorsunuz?

- Mağazaları müşterilerin hayat tarzına göre ayarlıyoruz. Klasik, modern ve rahat giyime düşkün müşterilerimiz de var, modayı takip edenler de. Karışık sergilenen malların içinden seçim yapmaları zor oluyor. Amerikan Whitaker International’dan bu konuda danışmanlık aldık. Müşterilerimizi inceledik, yaşam tarzına uygun olarak satın almadan, mağaza için teşhire kadar ürünleri grupladık. Böylece müşterilerimiz daha kısa zamanda ve daha rahat alışveriş yapabiliyor. İleride satın almalarımıza müşterilerimizden oluşturacağımız bir grubu da katmak istiyoruz.

Krizde kozmetik satışları arttı

Kriz döneminde satışta gözlediğiniz en çarpıcı değişim ne olmuştu?

- Herkes herşeyi kıstı ama kadınlar kozmetik harcamalarını kısmadı. Krizde daha çok kozmetik ürünü sattık. Krizin en çarpıcı sonucu buydu. Kadınlar belki marka değiştirdi, daha ucuza yöneldi ama kozmetikten vazgeçmedi.

Perakende canlandı 2005’ten umutluyuz

Perakende sektörü 2004’ü nasıl geçiriyor?

- YKM olarak biz krizi yara almadan geçirdik. Müşterilerimizde çok fazla bir değişim yaşamadık. Bu arada kendimizi sürekli yenilediğmiz için gençleri de kazandık. Önümüzde hareketli günler var. Yılın ikinci yarısı daha da hareketli geçiyor. Perakendede son altı ayda başlayan canlılığın herşey düzgün gittiği takdirde 2005 yılında da devam edeceğine inanıyorum.

750 ev kadını müşteri şimdi çalışanımız oldu

37 mağazaya, yılda 30 milyon ziyaretçi

Yeni mağazalar açacak mısınız?

-
33 ilde 37 mağazamız var. Yaygınlaşmada en temel hedeflerimizden biri yeni mağazalar açmak. İstanbul’da üç yeni mağaza açmak ve Anadolu’da mağazalarımızın bulunmadığı şehirlere girmek istiyoruz. Halen 3 bin personelimiz, 1 milyon aktif kart sahibi müşterimiz, 1154 adet müşterimiz ve yılda 30 milyon ziyaretçimiz var.

2004 ciro beklentiniz nedir?

- Mağazacılık faaliyetleri ciromuz yıl sonunda 180 milyon doları bulacak.

GÜLAY TAN YKM Yönetim Kurulu Başkan Vekili Gülay Tan, 1940 İstanbul doğumlu. Üsküdar Amerikan Lisesi mezunu. 1963 yılından itibaren ailesine ait YKM’de çeşitli kademelerde çalıştıktan sonra 1978’de YKM Yönetim Kurulu Üyesi oldu. 1997 yılından beri YKM Yönetim Kurulu Başkan Vekilliği görevini sürdürüyor. Türkiye Giyim Sanayicileri Derneği ve Soroptimist Derneği Üyesi.
Yazarın Tüm Yazıları