1 milyar TL’lik deterjanda en düşük ısıda, ambalaj açmadan yıkama yarışı

YILLIK hacmi 1 milyar liraya ulaşan deterjan sektöründe, toz deterjanın payı giderek azalırken, bunların yerini yavaş yavaş yeni nesil konsantre deterjanlar alıyor. Yeni geliştirilen hacmi küçük, işlevi fazla ürünlerle geçtiğimiz yıl yüzde 10 büyüme oranını yakalayan firmalar, hane başına düşen yıllık tüketimi de 24 kilograma çıkarmayı başardı.

Haberin Devamı

GEÇTİĞİMİZ yıl yüzde 10 oranında büyüyerek 1 milyar TL’lik hacme ulaşan deterjan sektöründe ürünlerin ambalajları küçülürken, işlevleri artıyor. Sektörün, tozundan jeline, tabletinden konsantresine kadar geniş bir ürün yelpazesine ulaşması, hane başına düşen yıllık tüketimin de 24 kilograma çıkmasını sağladı. Firmalar, geliştirdiği düşük ısı ve sürelerde daha fazla temizlik sağlayan bu yeni nesil ürünlerle çamaşırların düşük ısıda yıkanmasını, sert zeminlerdeki lekelerin zahmetsizce çıkarılmasını, bulaşıkların da ambalajını açmaya gerek kalmadan kolayca temizlenmesini sağlıyor.
Toz deterjan geriliyor
Üreticilerin Türkiye’deki 14 milyon hanenin hemen hemen tamamına girmesini sağladıkları çamaşır deterjanında, pazarın yüzde 88’ini toz deterjanlar oluşturuyor. Yüzde 10’unu yeni nesil konsantre sıvı, yüzde 2’sini de elde yıkama deterjanları oluşturuyor. Geçtiğimiz yıl yüzde 15 oranında büyüyen pazarda, toz deterjanların payı hızla geriliyor. Bunların yerini artık hacimce daha küçük olmasına rağmen işlevleri daha fazla olan yeni nesil konsantre deterjanlar alıyor. Ev temizlik pazarında hacmi giderek büyüyen bu özel ürünler birbirinden farklı özellikleriyle sadece çamaşırları temizlemekle kalmıyor, formüllerindeki mikropartiküller sayesinde de zahmetsiz, tasarruflu ve hijyenik temizlik de sağlıyor.
Konsantreye kayış hızlanıyor
Arkadaşımız Dilara Açıkgöz’ün yaptığı araştırmaya göre, Türk tüketicilerin ilk kez 1960’lı yıllarda matik deterjanla tanıştığı pazarda, son dönemlerde geliştirilen yeni formüller sayesinde ürünlerin hacmi oldukça küçüldü. Bu hem nakliyeden hem de maliyetlerden önemli bir tasarrufu da beraberinde getirdi. Hacmi küçülüp, işlevi artan bu konsantre ürünlerin pazardan aldığı pay da hızla artıyor. Unilever, Henkel, Hayat Kimya, P&G gibi yerli ve yabancı markaların rekabet ettiği pazarda, artık daha az miktarda deterjanla, daha az ısı ve su kullanarak daha fazla leke çıkartıp, hijyen sağlama yarışı yaşanıyor.

Haberin Devamı

Yeni nesil kullanımı artacak

YAŞANAN yeni gelişmeler, elde çamaşır yıkamada kullanılan deterjanların payının yüzde 2’lere kadar gerilemesine yol açtı. Bu da, hemen hemen tüm evlere çamaşır makinesinin girmesinden kaynaklandı. Sıvı konsantre deterjanların payı ise çok kısa geçmişlerine rağmen yüzde 10’a çıkması, üretici firmaların planlarını da değiştirdi. Üretimde, konsantre ürünlere ağırlık veren firmalar önümüzdeki iki yıl içinde yeni nesil deterjan kullanımının Türkiye’de en az iki kat artacağını savunuyor. Unilever’in OMO, Cif, Rinso ve Domestos’la Henkeli’in Persil, Tursil, Perwoll ve Pril’le, P & G’nin Alo, Ariel, Ace, Professional ve Fairy’yle, Hayat Kimya’nın da Bingo markalarıyla rekabet ettiği temizlik ürünleri pazarında deterjanlar özelliklerine göre fiyatlandırılıyor.

Haberin Devamı

Zaman ve enerjiden tasarruf

HENKEL’in yeni ürünü Persil Gold’un, soğuk suda dahi çamaşırlardaki lekeleri çıkartma özelliği bulunuyor. Leke çıkarıcı enzimlerin yıkama işlemi başlar başlamaz aktif hale gelmesi, düşük ısılarda çıkmayan lekeler üzerinde de etkili olmasını sağlanıyor. Unilever’in çamaşırlar için geliştirdiği yeni OMO Total Ultra Konsantre Sıvı deterjanı da suda tam çözünme sağlayarak, çamaşırların üzerinde kalıntı kalmasını ve çamaşırın yıpranmasını önlüyor. Unilever’in sert zemin ve bulaşıklar için geliştirdiği Cif Actifizz de lekelerin tek bir sıkışla içinde bulunan kabarcıklar sayesinde zemin ve elde yıkanan bulaşıkların kolayca temizlenmesine imkan tanıyor. Hayat Kimya’nın bulaşık makineleri için geliştirdiği Bingo Dynamic Express tabletler de poşetinden çıkarmaya gerek kalmadan bulaşıkların temizlenmesine imkan tanıyor. Bu yeni ürün kullanım kolaylığıyla dikkat çekiyor.

Haberin Devamı

Temizlik alışkanlığı hızla değişiyor

TÜRKİYE’de tüketicilerin deterjan kullanma alışkanlıkları üzerine yapılan araştırmalar, yüksek ısılarda yıkama yapma, makineyi tam doldurmadan yıkama ve ön yıkama gibi, aslında günümüz koşullarında temiz ve lekesiz sonuç elde etmek için de gerekli olmayan ve bilhassa çevreye zarar veren çamaşır alışkanlıklarının çok yaygın olduğunu ortaya koyuyor. Türkiye’de sadece ön yıkama nedeniyle 1 yılda sarf edilen su, 4 Ömerli Barajı’nı dolduracak boyutlara ulaşıyor. Yine Türkiye’de her yıl tam doldurulmadan çalıştırılan makineler yüzünden, 5 yıllık içme suyunu 1 yılda ziyan edilmesine yol açılıyor. Firmaların geliştirdiği yeni nesil konsantre deterjanlar, su sıkıntısı çekme yolunda hızla ilerleyen Türkiye’de çamaşır alışkanlıklarının da hızla değişmesini sağlıyor. Çamaşır alışkanlıklarını değiştirmek için yapılan sosyal sorumluluk projeleri de tüketicilerin farkındalığını arttırarak, su ve enerjiden tasarruf edilmesinde önemli oranda katkı sağlıyor.

Yazarın Tüm Yazıları