Nurten Erk: Borusan, evlilik yapıp Avrupa boru devi olacak

Nurten ERK
Haberin Devamı

GEÇTİĞİMİZ yıllarda boru üretiminde Alman Mannessman'la şirketlerini evlendiren Borusan Grubu, Mannesmann'ın boru sektöründen çıkma kararı üzerine şirketin iki tesisini de kendi bünyesine katıyor. Borusan Grubu Başkan Yardımcısı Ali Ahmet Kocabıyık, ayrıca Avrupalı bir boru grubuyla birleşmek için görüştüklerini, bu gerçekleşirse toplam 17 tesisle, Avrupa'nın boru devi olacağını söyledi.

Bir yatırım bankası kurmak üzere başvuruda bulunduklarını hatırlatan Ahmet Kocabıyık, müşterilere finansman kolaylığı sağlamak amacıyla kurulacak bu bankaya ileride BMW ve Caterpillar'ın bankalarının da ortak olabileceğini belirtti. Ahmet Kocabıyık'la Borusan'ın yabancı üreticilerle birleşme planlarını, 2000'lerdeki hedeflerini, yeni yatırımlarını konuştuk.

Alman Mannesmann'la boru konusunda birleşmek Borusan'a neler sağladı?

- Boru konusunda iki yıl önce Alman Mannesmann ile Türkiye'deki işlerimizi birleştirdik. Yeni bir şirket doğdu. Bunun yüzde 47'si Borusan, yüzde 53'ü Mannesman'ın. Ancak bu konuda bazı gelişmeler oluyor. Mannesmann, boru ve çelik işinden tamamiyle çıkmayı planlıyor. Biz de Almanya'da Mannesmann'a ait çelik boru fabrikalarını almayı ve Türkiye'deki Borusan Mannesmann Boru Yatırım Holding bünyesine katmayı düşünüyoruz. Onlar da buna olumlu yaklaşıyor ve konuşuyoruz.

Mannesman'ın boru sektöründe kaç tesisi var?

- Bizim konumuza uygun Düsseldorf'ta iki tesisi var. Bu tesislerin toplam üretimi 100 bin ton. Bizim Türkiye'deki üretimimiz yaklaşık 500 bin ton.

Boru konusunda başka yatırımlarınız olacak mı?

- Mannesmann'la görüşmelerimizin dışında ayrıca İspanya, Belçika, İtalya ve Fransa'da boru tesisleri olan bir grupla da birleşmek üzereyiz. Bütün boru tesislerimizi bu şirketle birleştirmek istiyoruz. Dolayısıyla Avrupa'nın en büyük boru şirketi konumuna gelmeyi düşünüyoruz. Bunun bu yıl gerçekleşmesini bekliyoruz. Bu birleşme olursa, şu andaki üretimimizin üç misli büyüklüğe ulaşarak, 1.5 milyon tona yükseleceğiz. Bizim boru konusunda yurtdışında yatırım yapma isteğimiz uzun zamandır vardı. Fırsat kolluyorduk. Bu grupla birleşirsek, boru konusunda toplam 17 tesisimiz olacak. Şu anda bizim 3 tesisimiz var, Almanya'daki iki tesis de buna katılacak yakında. Dünyada çelik ve boru şirketleri çok birleşir. Ama bir Türk şirketi ilk kez yabancı bir şirketle birleşecek. Bu anlamda bir ilk olacağız.

Otomotiv sektöründe neler yapmayı planlıyorsunuz?

- BMW, Rover ve Caterpillar sürekli büyüyor. Yurtdışında bunların satışına ilişkin bir takım sorunlar var. Ama bizim her üç markayla da ayrı ayrı 7 yıllık anlaşmamız var. Caterpiller'ın Türk pazarındaki pazar payını artırmak istiyoruz. Aynı zamanda Kazakistan, Azerbaycan, Gürcistan ve Türkmenistan'da Caterpillar mümmesilliyiz. Oralarda da pazar hızlı bir şekilde büyüyor.

Lojistik sektöründe yeni yatırım olacak mı?

- Gümrükleme, iskele, terminal hizmetleri, kara nakliyesi, gemi kiralama depolama ve konteynır taşımacılığı hizmetlerini hem kendi şirketlerimize, hem de başka sirketlere veriyoruz. Lojistik konusunda Gemlik'te boru ve çelik fabrikamızın olduğu yerde kendi özel limanımız var. O limanı genişletiyoruz, konteynır limanı haline getiriyoruz. Amacımız, sanayi kuruluşlarının yedek parça ve hammadde ihtiyaçlarını üreticilerden teslim alıp, Türkiye'de depolayıp, istediği anda istediği miktarda malı sanayiciye adres teslimi göndermek. Lojistik firmaları arasında kendi özel limanı olan başka bir şirket yok. Liman işleten var tabii. Bu sektöre bu yıl toplam 15 milyon dolarlık yatırım yapmayı öngörüyoruz.

Halka açılmayı hızlandıracak mısınız?

- Borusan'ı değerli yapan 4 bin çalışanı. Kuvvetli bir altyapımız var. Her ne kadar aile şirketi gibi görünsek de kurumsal bir ortamımız var. Şu anda iki şirketimiz halka açık. Beş yıl sonra belki bütün sirketlerimiz halka açık olur. Her işimiz de ayrı ayrı yabancılarla büyümeyi istiyoruz.

ALİ AHMET KOCABIYIK

Borusan Grubu Başkan Yardımcısı Ali Ahmet Kocabıyık, 1955 İstanbul doğumlu. İstanbul Erkek Lisesi'ni bitirdikten sonra İngiltere'de Birmingham Üniversitesi Ekonomi ve Makina Mühendisliği'nde okudu. ABD'de Pittsburgh'da Carnegie Mellon Üniversitesi'nde makina mühendisliği bölümünde üst lisans derecesi aldı. 1990'da Harvard Üniversitesi İşletme Fakültesi OPM programını tamamladı. Profesyonel iş hayatına aynı yıl ABD'de Blaw-Knox Foundry şirketinde desen mühendisi olarak başladı. 1983'den yılından itibaren Borusan'da sırasıyla Birlik Galvaniz Satış Müdürü, Borusan Boru Dış Ticaret Müdürü ve Genel Müdür olarak görev yaptı. 1994'den beri de Borusan Grubu Başkan Yardımcılığı'nı yürütüyor. 1987-1991 arasında İSO Yönetim Kurulu Üyeliği yaptı. TÜSİAD, TÜGİAD, GYİAD, İstanbul Liseliler Eğitim Vakfı, Makina Mühendisleri Odası, Harvard Mezunlar Derneği üyesi.

Yatırım

bankamıza Caterpillar ve BMW ortak olabilir

Neden bir yatırım bankası kurmak istiyorsunuz?

- Şubat ayında bir yatırım bankası kurmak için müraacatımız var. Amacımız kendi müşterilerimize finansman modeli yaratmak, müşteriyi daha iyi finanse edebilecek bir yapıya ulaşmak. Özellikle inşaat, otomotiv ve enerji konularında hem müşterimize, hem de Türkiye'de yapılacak altyapı yatırımlarına finansman sağlamak istiyoruz. Caterpillar ve BMW'nin bankaları da çok ilgililer bizim bankamızla. İleride onlarla ortak olmamız da gündeme gelebilir.

Ciro hedefi 900 milyon dolar

Borusan Holding, şu anda hangi konularda yoğunlaşıyor?

- Babam Asım Kocabıyık, 1944 yılında işe başlamış. İlk zamanlar ticaret yapıyormuş, 1958'de sanayiye geçmiş. Daha sonra 1984'de BMW, 1994'de Caterpillar'ın temsilciliğini aldık. Otomotiv grubumuzda Rover ve Land Rover da var. 1998'de boru konusunda Mannesmann'la birleştik. Geçen yıl lojistik şirketimize ağırlık verdik. Bu yıl da teknolojiye yatırım yapmaya başladık. Borusan Teknoloji, internet servis sağlayıcısı Bnet İletişim Hizmetleri'nin yüzde 51'ini aldı. Borusan'da 20 bin müşterimiz var. Bunlar orta ölçekli şirketler. Teknoloji yatırımlarında bu konseptle yola çıktık. Onlara altyapı sağlayacak birikimiz ve teknolojimiz var.

Bu yılki hedefleriniz neler?

- 1998'de konsolide grup ciromuz 800 milyon dolardı. 1999'da çelik fiyatlarındaki gerilemeden dolayı yüzde 18'e varan düşüş oldu. Ancak bu yıl 900 milyon dolarlık ciro hedefliyoruz. 130 milyon dolarlık da ihracatımız var. 5 yıl içinde iki misli ciro hedefliyoruz. Mevcut iş kollarımızda büyüyeceğiz. Çelik işimizde yassı çelikte soğuk saç kapasitesini artırıp galvanizli ve boyalı ürünlere geçeceğiz. Grubun her yıl mevcut işleri yürütmek için en az 20-30 milyon dolarlık yatırımı var.

Yazarın Tüm Yazıları