F1 pistleri motorsporları tutkunları için mabet gibi

Türkiye’de motorsporlarına olan ilgi her geçen gün artıyor. Düzenlenen ulusal ya da uluslararası organizasyonlarla, motorsporları heyecanı yükseliyor.

Geçen hafta Renault F1 Team pilotu Fernando Alonso’nun tarihi Sultanahmet Meydanı’nda gerçekleştirdiği Roadshow’dan sonra şimdi de gözler önce Haziran’daki Dünya Ralli Şampiyonası ve sonrasında 21 Ağustos İstanbul Grand Prix’ine kilitlendi.

Ancak, dünyada motorsporları heyecanı sadece yarışların olduğu dönem değil, her gün yaşanıyor, canlı tutuluyor. Bunun canlı örneğini, geçen hafta yaşadım. Motorsporlarının insanları biraya getiren, heyecan yaşatan önemli bir işlevi olduğunu bir kez daha yakından görme şansım oldu. Umarım, Türkiye’de de motorsporları heyecanı sadece bir iki gün değil, bu tür organizasyonlarla bütün bir yıl boyunca yaşanır. Geçen hafta, Alfa Romeo’nun Eylül ayında piyasaya çıkacak yeni modelinin test sürüşleri için Almanya’da Nurburgring F1 pistindeydim. Daha Nurburgring’e gelmeden kilometrelerce önce buranın motorsporları açısından nasıl bir çekim merkezi olduğunu anladım. Nurburgring sanki bir motorsporları mabedi gibi, tüm motorsporları tutkunlarını kendisine çekiyordu. Yolda spor otomobiller, motosikletliler biran önce bu piste ulaşmak için neredeyse yarışıyorlardı.

Çünkü Nurburgring pisti Formula 1 yarışlarının dışında, kendi araçlarıyla bu heyecanı yaşamak isteyenlere de hizmet veriyor. Biletle giriş yapılan pistte, insanlar motosikletleriyle, modifiyeli otomobilleriyle sürat yapabiliyorlar. Sadece, pistte turlamak isteyenler değil, otomobilleri görmek isteyenler de buraya akın ediyor. Sanki, bir yarış izler gibi, seyirci alanlarını dolduruyorlar.

Buranın en önemli özelliği ise dünyanın en hızlı pistlerinden biri olması. 1927 yılında yapılan ve orijinal uzunluğu 22.5 kilometre olan pistte ilk olarak motosiklet yarışları düzenlenmiş. Pist 1976 yılında Niki Lauda’nın geçirdiği ciddi kaza sonrasında güvenliği olmadığı gerekçesiyle Formula 1 yarış takviminden çıkarılmış. Yapılan yenilikler sonrasında 1985 yılında yeniden Formula 1 yarış takvimine alınmış. Bu yıl Formula 1 yarışlarının 7’nci ayağının 29 Mayıs’ta düzenleneceği Nurburgring Pisti, Formula 1 yarış takviminde Avrupa Grand Prix’i olarak yer alıyor. Formula 1 araçları uzunluğu 5148 metre olan pistte 60 tur atarak yaklaşık 309 kilometre yol kat ediyorlar.

F1 manzaralı otelde motor sesiyle uyanmak

Test sürüşü için gittiğim Nurburgring Pisti’nde bugüne kadar gördüğümden çok farklı bir otelde kaldım. 4 yıldızlı 207 odalı Dorint Novotel’in en önemli özelliği, ‘start-finish’ düzlüğüne bakan bir konumda inşa edilmiş olması ve odaların F1 pistine hakim olması. 1989 yılında faaliyete geçen otelde, sanki size ait bir locadaymışsınız gibi yarışları izleme şansınız var. Aynı zamanda otelin televizyon kanallarında da pistin farklı görüntülerini izleyebiliyorsunuz. Ayrıca, sabah kuş sesiyle değil, motor sesleriyle uyanıyorsunuz.

Normalde 1 kişi için gecelik oda fiyatı 100 Euro civarında olan otelde, erken rezervasyonlarda bu rakam 50-60 Euro’ya kadar düşüyor. Ancak, Formula 1 yarışı zamanı otel tamamen dolu oluyor. Bu nedenle aylar öncesinden rezervasyon yaptırmak gerekiyor. Sonuçta, oda fiyatları da artan talep karşısında 4-5 katına çıkıyor.

Haftalık olmanın dezavantajları

Haftalık bir gazete olmanın bazı dezavantajları vardır. Gazeteyi baskıya hazırladığınız anda yeni bir haber gelir ve gazetedeki haber güncelliğini yitirir. Müdahale etme, düzeltme şansınız yoktur. Geçen hafta bizde, benzer bir durumla karşılaştık. Otoyaşam’da hafif ticari araçların ÖTV oranlarının artacağını ve fiyatların yükseleceğini yazmıştık. Ancak, Salı günü alınan bir kararla hafif ticari araçların ÖTV oranları yeniden belirlendi. Bizim haberimiz de kısmen yanlış çıktı. Ancak yapacak birşey yoktu. Gazetemiz çoktan basılmıştı.

Yeni karara göre, hafif ticari araçlarda Özel Tüketim Vergisi (ÖTV) oranı yüzde 10 olarak korunurken, diğerlerinden motor silindir hacmine göre yüzde 37 ile yüzde 84 arasında değişen oranlarda ÖTV alınması hüküm altına alında alındı. Buna göre, yük taşımasında kullanılıp azami ağırlığı 3.5 tonu aşmayan ve ‘yolcu taşıma kapasitesi’, ‘istiap haddinin’ yüzde 50’sinin altında olan motorlu araçlardan (bütün tekerlekleri motordan güç alan veya alabilenler, binek otomobilleri, steyşın vagonlar, yarış arabaları, arazi taşıtları hariç); istiap hadleri ve motor silindir hacimlerine göre yüzde 37 ile yüzde 84 arasında ÖTV alınacak.
Yazarın Tüm Yazıları