"Sena Karabiber" hakkında bilgiler ve tüm köşe yazıları Hürriyet Yazarlar sayfasında. "Sena Karabiber" yazısı yayınlandığında hemen haberiniz olması için Hürriyet'i takip edin.
Sena Karabiber

Çocuklarda yemek yeme alışkanlığı

6 Ağustos 2020

Aşağıda yer alan ipuçları çocuğa yemek yeme alışkanlığı kazandırma noktasında ebeveynlere yardımcı olacaktır.

- Belli bir rutin oluşturun

Çocuğun yemek saatlerinin belirli bir rutin içinde olması önemlidir. Böylece çocuğun bünyesi bu düzene alışacak ve o saat aralıklarında çocuk açlık duygusunu hissedecektir.

- Çocuğa uygun bir düzen oluşturun

Yemek yenen masa, sandalye çocuğun fiziksel yapısına uygun olmalı; kullanılan çatal, kaşık gibi materyaller çocuk tarafından rahatça kavranabilmelidir. Bu durum kendi başına yemek yemesi için fırsat yaratır ve aynı zamanda çocuğun öz güvenini geliştirir.

- Sağlıklı beslenme tarzınız ile çocuğa rol model olun

‘’Çocuklar sözlerinizi değil, ayak izlerini takip eder’’ sözünden yola çıkarsak yetişkinler sağlıklı ve sağlıksız besinleri çocuğa anlatmaktan ziyade kendi beslenme alışkanlıkları ile bir örnek oluşturmalıdır. Örneğin cips, çikolata benzeri ürünlerin zararını çocuğa anlatıp karşısında yiyor veya evde bunları bulunduruyorsanız, çocuktan bunu anlamasını veya sizin olmadığınız bir alanda bunları yememesini beklememelisiniz.

-

Yazının devamı...

İki yaş sendromu

28 Temmuz 2020

Aslında gelişimin normal bir aşaması olan bu dönem ebeveynlerin endişe, stres ve ne yapacağını bilememe durumu ile birleşince bir sendroma dönüşür. Sürecin sağlıklı bir şekilde atlatılması için ebeveynler bu davranışların geçici oluğunu unutmamalı, çocuklarına karşı nasıl davranmaları gerektiği hakkında bilinçlenmelidir. İşte ebeveynlere öneriler…

‘’Hayır’’ demeyin

İki yaş döneminde çocuklarda merak duygusu ön plandadır. Çevreyi keşfetmek, nesneleri incelemek ve her şeye dokunmak isterler. Bu tür durumlarda ebeveynler aman çocuğa bir şey olmasın, ortalık kirlenmesin gibi kaygılarla ’’hayır’’ kelimesini çok sık kullanarak çocuklarına engel olurlar. Böylece çocuk kendini engellenmiş hisseder, öfke ve inat duygusu ön plana çıkar. Bunun yerine çocuğun isteklerini önemsemek, keşif duygusunu köreltmemek ve makul bir öneride bulunmak gerekir.

Örneğin mutfakta tuz dolu bir kavanoza uzanmak isteyen bir çocuğa hayır demek yerine ‘’Kavanozun içinde ne olduğunu merak ediyorsun ama kavanoz camdan yapıldığı için kırılabilir, istersen içinden biraz alıp bir kabın içinde inceleyelim’’ gibi bir yaklaşımda bulunarak orta yolu bulabilirsiniz.

Ceza vermeyin

18-36 ay arası dönemde çocuklar bireyselleşmeye, kendi başına bir şeyler yapmak için çabalamaya, deneme yanılma yoluyla çevresini sorgulamaya başlarlar. Bu nedenle bu dönem çocukların en çok hata yaptıkları dönemdir. Bu hatalar sonucunda ebeveynlerin ilk başvurdukları yöntem ise ceza vermektir. Ancak ceza sonucunda çocuk doğru davranışı değil, ceza verene karşı korkuyu öğrenir ve onun olmadığı ortamda aynı yanlış davranışı tekrar edebilir. Bu durum çocukta davranış bozukluklarına, sinir krizlerine ve öfke nöbetlerine sebep olabilir. Bunun yerine davranışın neden yanlış olduğunu açıklamak ve çocuğun dikkatini başka bir yöne çekmek doğru olacaktır.

Örneğin çocuk evdeki süs eşyalarını yerlere atıyor... “Çabuk odana git, sana bir daha oyuncak almayacağım” gibi yaptırımlar yerine ‘’Bunları yere atarsan kırılabilir ve yanlışlıkla üstüne basarak ayağımızı acıtabiliriz, odandaki bebeklerinle oynamaya ne dersin sanırım karınları acıkmış’’ gibi bir yaklaşım hem doğru davranışı öğretir hem de çocukla ebeveyn arasındaki ilişkiyi korur.

Sınırlar koyun

Yazının devamı...
Sena Karabiber Kimdir?

Instagram’da @psikologanne__ kullanıcı adıyla aktif olarak çocuk gelişimi üzerine paylaşım yapan bir psikolog ve anneyim. Özel eğitim gerektiren çocuklarla birebir çalıştım. Küçük Şeyler Anaokulu’nda verdiğim eğitim ve danışmanlık hizmetlerinin yanı sıra velilere yönelik özel eğitimler düzenledim. Çocukların eğitici aktivitelerle sosyalleşmesini amaçlayan Ezmother adında bir startup girişiminin kurucu ortağıyım. Gelişim, dikkat, zeka düzeyi gibi olguları ölçmeye yarayan çocuk testleri ve oyun terapisi uygulayıcı sertifikalarına sahibim. Çocukların gelişimsel değerlendirme, gelişimsel takip, bireysel eğitimlerini destekleyici danışmanlık hizmetleri vermekteyim. İstanbul Üniversitesinde Çocuk Gelişimi üzerine ikinci üniversitemi okuyarak kendimi geliştirmeye devam etmekteyim.