Gürül Öğüt

Sigarayı bıraktıran reklamlar

20 Temmuz 2013
Sigara karşıtı reklamlara en çarpıcı 25 örnek.

 

SİGARA KARŞITI REKLAMLAR İŞE YARIYOR

 

Sağlık Bakanlığı’nın açıkladığı Küresel Yetişkin Tütün Araştırması 2012 sonuçlarına göre Türkiye’de tütün ve tütün mamülü kullananların oranı; 15 yaş üzeri nüfusta yüzde 27,1, erkeklerde  yüzde 41,5, kadınlarda ise yüzde 13,1.

 

Dünya Sağlık Örgütü (WHO), 1987’den bu yana 31 Mayıs’ı “Dünya Tütüne Hayır Günü” (World No Tobacco Day) olarak kutluyor. Aralarında Türkiye’nin de bulunduğu WHO üyesi ülkelerde kutlanan ve “Dünya Sigarasız Günü” olarak da bilinen bu günde, tiryakilerin 24 saat için sigaradan uzak durmaları teşvik ediliyor. Ayrıca tütün ve tütün mamülü kullanımı  ile oluşan önlenebilir hastalık ve ölümlere dikkat çekmek amacıyla çeşitli etkinlikler yapılıyor.

 

Bu gün kapsamında dikkat çeken bir diğer gelişme de medyada yer alan sigara karşıtı reklamlar oluyor. Kamuoyunu sigaranın tehlikesine karşı uyaran ve bırakmaya teşvik eden bu reklamlar, yapılan araştırmalara göre olumlu etkiye sahip.

Yazının Devamını Oku

Türk reklamcılığının dönüm noktası bir kampanya

16 Temmuz 2013
Reklamverenin ve ajansın yaratıcılarının ağzından, Türk reklamcılığına damgasını vurmuş Shell kampanyası.

 

BİR ZAMANLAR SHELL, MANAJANS VE BİRİLERİ...

 

Avrupa 1960’ların sonunda öğrenci hareketleriyle çalkalanır. Bu çalkantı Türkiye’ye de yansır, ABD ve Batı karşıtı bir hareket başlar. Batı kapitalismini temsil eder göründüğü için tepkilerin hedefi olan Shell 1970’in sonuna doğru, Türkiye’de sadece yüzde 100 yerli üretim petrol kullandıklarını vurgulayan imaj kampanyası yapmak ister. Kampanyanın ayrıca Shell’in Türkiye dışına tek bir dolar bile transfer etmediği ile Türkiye’de petrol sondajına  milyonlarca dolarlık yatırım yaptığı mesajları da verilmek istenir.

 

Shell Ajans Moran’la (bugünkü Ogilvy) çalışmaktadır fakat şirket yöneticileri büyük gizlilik içersinde dönemin en büyük ajanslarından bir diğeri olan Manajans (bugünkü JWT) ile temasa geçer ve kampanyayı onlardan ister.

 

O tarihte

Yazının Devamını Oku

En yaratıcı basın reklamları

12 Temmuz 2013
Cannes Lions Uluslararası Yaratıcılık Festivali’nin Basın Kategorisi’nde Altın Aslan kazanan 63 ilan.

 

ALTIN ASLANLI İLANLAR

 

BÜYÜK ÖDÜL - GRAND PRIX: APPLE IPAD MINI
Ajans: TBWA\Media Arts Lab, Los Angeles, ABD
ABD’de çeşitli dergilerin arka kapağında yayınlanan ilanlarda, dergilerin o sayıdaki gerçek ön kapağı iPad mininin boyutlarında kullanılmış.

 

 

Yazının Devamını Oku

İlk yerli otomobil lansmanı

9 Temmuz 2013
“İşte, memleketimizi ileriye doğru hamlesinde, yıllardır gözlediği dönüm noktasına ulaştıran ilk Türk otomobili...” Anadol’un doğuş öyküsü.

ANADOL’UN LANSMANI


Anadol, 19 Aralık 1966'da Türkiye'nin ilk yerli otomobil markası olduğu iddiası ile piyasaya çıktı. Çağdaş Türk reklamcılığının duayenlerinden Eli Acıman’ın ajansı Manajans tarafından  hazırlanan lansman kampanyasında Anadol, “İşte, memleketimizi ileriye doğru hamlesinde, yıllardır gözlediği dönüm noktasına ulaştıran ilk Türk otomobili...” olarak sunuldu.

 

Anadol, ilk yerli Türk otomobili olarak konumladırılmış olsa da tarih daha önce de yerli otomobil üretimi girişimleri bulunduğundan bahseder. Mühendis ve Makina dergisinin Şubat 1971 tarihli 166. sayısında yayınlanan “Türkiye'de Otomotiv Sanayiinin Tarihçesi” başlıklı yazıdan alıntı yapan Wikipedia’da (tr.wikipedia.org/wiki/Anadol), tasarım ve mühendislik anlamında ilk Türk otomobilinin “Devrim” olduğu yazar.

 

8 EKİM 1966

Yazının Devamını Oku

Açık hava reklamlarının en iyileri

6 Temmuz 2013
Cannes Lions Uluslararası Yaratıcılık Festivali 2013’ün açık hava kategorisinde Altın Aslan kazanan işler.

ALTIN ASLANLI AÇIK HAVA REKLAMLARI


Dünyanın en önemli reklamcılık etkinliği ve yarışması kabul edilen Cannes Lions Uluslararası Yaratıcılık Festivali’nin 60.’sı, 16-22 Haziran 2013 tarihleri arasında Fransa’nın ünlü Cannes kentinde düzenlendi. Bu yıl 95 ülkeden 12.000’e yakın reklamcının takip ettiği festivalde, 16 kategoride 35.500’den fazla iletişim projesi Altın, Gümüş ve Bronz Aslan ödülleri için yarıştı.

Açık hava kategorisinde gerçekleşen 5.562 katılımdan 661 tanesi, jüri değerlendirmesi sonrasında kısa listeye girdi. Kısa listeye kalan işler arasından 140’ı ödüllendirildi. Ödüllendirilen çalışmalar arasında 25’i Altın, 43’ü Gümüş ve 712i Bronz Aslan kazandı. Büyük ödül “Grand Prix”, Ogilvy Fransa ofisinin IBM için hazırladığı kampanyanın oldu.

Cannes Lions açık hava kategorisinde Altın Aslan kazanan çalışmaları aşağıda görebilirsiniz.

 

IBM

Yazının Devamını Oku

Gay Reklamlar

2 Temmuz 2013
Doğrudan gay ve lezbiyen tüketicilere yönelik iletişim kampanyaları, artık tabu kabul edilmiyor.

HEDEF KİTLE: LGBT

 

İngilizce “lesbian, gay, bisexual, transgender” kelimelerinin ilk harflerinden oluşan LGBT kısaltması, gay, lezbiyen, biseksüel ve cinsiyet değiştiren kişilerin oluşturduğu kesimi isimlendiren uluslararası bir tanım olarak kabul edilebilir.

 

Reklamverenlerin iletişim kampanyalarında uzun süre tabu kabul ettikleri; LGBT kesim ile az sayıda markanın dolaylı veya üzeri kapalı iletişim kurduğu dönem artık geride kaldı. Günümüzde pek çok reklamveren hedef kitle demografisi olarak belirlediği LGBT tüketiciler ile doğrudan iletişim kurmaktan çekinmiyor.

 

İlk başlarda LGBT kesime yönelik kapalı devre yayınlanan dergilerdeki reklamlar bugün ana mecralarda da görülüyor. Global markaların milyonlarca dolar bütçeli kampanyalarının parçası olarak hazırlanan gay reklamlar dünyanın hemen her yerinde kullanılıyor.

 

Yazının Devamını Oku

Logoların dünyası

29 Haziran 2013
“World of Logotypes” kitabından zamana direnen 60 başarılı örnek


37 YILLIK “WORLD OF LOGOTYPES” KİTABINDAN EN İYİ ÖRNEKLER

Logonun tanımı, “ticari girişimlerin, kuruluşların ve hatta bireylerin kamuoyu tarafından bir bakışta tanınmalarını sağlayan grafik işaret veya amblem” olarak yapılıyor. Bir logo salt grafik (sembol, ikon) içerebileceği gibi isimden de (logotype) oluşabilir.

 

Metal harf kalıplarının kullanıldığı baskı teknolojisinin ilk döneminde, yazı karakterinin özgün şekilde hazırlanması ve düzenlenmesine veya baskı özelliklerini açıklayan yazıya “logotype” denirdi. Kitle iletişim araçlarının hayatımıza girmesinden sonra ise bugün artık şirket adı/markası ile logosu aynı anlamı taşır oldu.
 


Yazının Devamını Oku

Türkiye ünlü bir markayla nasıl tanıştı?

25 Haziran 2013
Küba ve K. Kore hariç her ülkede satılan Coca-Cola’nın Türkiye’ye geliş öyküsü.

BİR MARKANIN REKLAM TARİHİ


Dünyanın en iyi bilinen markalarından biri olan ve günümüzde Küba ile Kuzey Kore her ülkede gazlı meşrubat olarak satılan Coca-Cola, Amerika’da Georgia eyaletinin Columbus kentinden faaliyet gösteren Eagle Müstahzar ve Kimyevi Şirketi’nde John Pemberton tarafından icat edildi.

Pemberton’un formülünü geliştirdiği ilk ürün “Pemberton's French Wine Coca” adıyla bir koka şarabıydı. Amerika’da 1886 yılında Atlanta ve Fulton bölgelerinde alkollü içecek üretimi yasaklanınca Pemberton, Fransız koka şarabına alternatif olarak Coca-Cola’yı geliştirir. Bu yeni ürünün ilk satışı 8 Mayıs 1986 tarihinde, Atlanta kentinde Jacob Eczanesi’nde kayıtlara geçer.
 

Ürün, o dönemde gazlı içeceğin sağlığa iyi geldiğine inanıldığı için çoğu Amerikan eczanesinde bulunan içecek makinelerinden, bardağı 5 sente reçetesiz ilaç olarak satılır. Pemberton’un iddiasına göre Coca-Cola, başta hazımsızlık, sinir zayıflığı, başağrısı, cinsel iktidarsızlık gibi pek çok hastalığa iyi geliyir ve hatta eroin bağımlılığını bile tedavi eder. Pemberton bu iddiaları, 29 Mayıs 1986’da Atlanta Journal’da yayınlanan Coca-Cola’nın tarihindeki ilk reklamda dile getirir.

 

Yazının Devamını Oku