Gürül Öğüt

En sıradışı reklam araçları

21 Eylül 2013
Ambient reklam uygulamalarına 28 farklı yaratıcı örnek.

HER ŞEY BİR REKLAM ARACI OLABİLİR


Medya ve reklamcılık jargonuna 1990’ların sonunda giren bir kavram “ambient media.” Kesin bir tanımı olmamakla birlikte “ev dışı” ve geleneksel reklam araçları dışında, alternatif mecraları ve uygulamaları tarif etmek için kullanılıyor. Ambient reklam, geleneksel mecralarla birlikte çalıştığı gibi gibi tek başına da uygulanabiliyor.

Televizyon ve basın gibi geleneksel medyanın giderek gücünü yitirdiği günümüzde ambient medya veya reklam, satış noktası odaklı ve doğrudan hedef kitleye yönelik olma özellikleriyle öne çıkıyor. Tabii ki çok yönlülüğü ve her şeyi ticari iletişim mecrasına dönüştürme yetisi, ambient medyayı ve reklamcılığı cazip kılıyor.

Yazının Devamını Oku

Adını modayla özdeşleştiren marka

17 Eylül 2013
Küçük bir şapka dükkanında 79 yıl önce başlayan yolculuğun reklamlarla öyküsü.

TÜRKİYE’NİN İLK MODA REKLAMVERENİ

Vakko'nun temeli, 1934'te Vitali Hakko tarafından "Şen Şapka" adıyla kurulan, küçük bir şapkacı dükkanına dayanır. "Şen Şapka" Vakko'ya dönüştükten sonra, Türk ipeği, pamuğu ve yünüyle eşarplar üretmeye başlar.

Yazının Devamını Oku

En yaratıcı McDonald’s reklamları

12 Eylül 2013
Dünyanın en değerli 4. markasının reklamlarına 45 yaratıcı örnek.

“İŞTE BUNU SEVİYORUM”

Araştırma şirketi MillwardBrown tarafından gerçekleştirilen “BrandZ Top 100 Most Valuable Global Brands 2013” raporuna göre, McDonald’s 90,3 milyar dolarla dünyanın en değerli 4. markası.

Günümüzde 119 ülkede, 33.500 restoranında günde 68 milyon müşteriye hizmet veren McDdonald’s, dünyanın en büyük hamburger üreticisi ve “ayaküstü yemek” (fast food) zinciri. Merkezi ABD’de bulunan şirketin geçmişi 1940 yılına kadar gidiyor.

Richard ve Maurice McDonald biraderler tarafından barbekü (ızgara) restoranı olarak açılan McDonald’s, 1948’de hamburgerciye dönüşür. Şirkete 1955 yılında bayilik satış temsilcisi olarak katılan Ray Kroc, zinciri McDonald biraderlerden satın alır ve bugünkü global şirketin yolculuğu başlar.

En değerli global markalar arasında yer almanın yanı sıra McDonald’s ayrıca Advertising Age dergisinin “Global Marketers” raporuna göre 2011’deki yıllık 2,32 milyar dolarlık harcama ile dünyanın en büyük 11. reklamvereni konumunda.

Bugün hâlâ devam etmekte olan “İşte bunu seviyorum” (i’m lovin’ it) sloganı, şirketin ilk tam anlamıyla global kampanyasının parçası. Almanya’nın Unterhaching kentinde faaliyet gösteren ve DDB Worldwide ajans ağına bağlı reklam ajansı Heye & Partner tarafından geliştirilen kampanya, 2 Eylül 2003 tarihinde lanse edilmişti.

Aşağıda, farklı ülkelerde yayınlanmış McDonald’s reklamlarından en çarpıcı örnekler yer alıyor.

1. BEBEK

Yazının Devamını Oku

Bir boya markasının doğuş öyküsü

10 Eylül 2013
İzmir Şeritçiler Çarşısı’nda 86 yıl önce açılan dükkan bugün Türkiye’nin en büyük gruplarından biri.

DURMUŞ YAŞAR VE OĞULLARI

DYO markasının tarihi, Durmuş Yaşar’ın kurduğu Türkiye’nin ilk boya atölyesine kadar dayanıyor. Fakat öncesi de var...

Durmuş Yaşar, Rodos’ta gemi ve denizcilik malzemeleri satarak iş hayatına başlar. Denizcilik malzemeleri ve boya satışı yaptığı ilk dükkanını 1927 yılında İzmir Şeritçiler Çarşısı’ nda, Durmuş Yaşar Müessesesi adıyla kurar.


Yazının Devamını Oku

Reklamlarla insan hakları

7 Eylül 2013
İnsan hakları savunucusu örgütün reklam kampanyalarından en yaratıcı 23 örnek.

“KARANLIĞI LANETLEMEKTENSE BİR MUM YAKMAK DAHA İYİDİR”

Uluslararası Af Örgütü’nün (Amnesty International) kuruluş öyküsü, internet sitesinde (amnesty.org.tr) şöyle yer alıyor: “Özgürlüğe kadeh kaldıran iki Portekizli öğrencinin tutuklandığını öğrenmesinin ardından İngiliz hukukçu Peter Benenson, İngiltere’de Observer gazetesinde yayınlanan ‘Unutulmuş Mahkumlar’ adlı makalesiyle beraber ‘1961 Af için Çağrı’ adıyla dünya çapında bir kampanya başlattı. Bu çağrısı dünya genelinde yeniden basıldı ve akabinde Uluslararası Af Örgütü’nün kuruluşu gerçekleşti.”

Her insanın İnsan Hakları Evrensel Beyannamesi tarafından kabul edilen insan haklarına ve diğer tüm uluslararası insan hakları standartlarına erişebilmesini sağlamak amacını taşıyan Uluslararası Af Örgütü’nün, Türkiye’de 2002’de açılan şubesi dahil 80’den fazla ülkede ofisi ve dünya genelinde üç milyonu aşkın üyesi ve destekçisi var.

Yazının Devamını Oku

89 yıllık bankanın yıldönümü ilanları

3 Eylül 2013
Cumhuriyet döneminin ilk ulusal bankası, 1950’lerde başladığı her yıl kuruluş yıldönümü ilanı yayınlama alışkanlığını bugün de sürdürüyor.

“MİLLİ BANKACILIK HİZMETİ”

Cumhuriyet döneminin ilk ulusal bankası olan İş Bankası, Atatürk'ün direktifleriyle İzmir Birinci İktisat Kongresi'nde alınan kararlar doğrultusunda 26 Ağustos 1924 tarihinde kuruldu. ilk Genel Müdürü Celal Bayar'ın liderliğinde iki şube ve 37 personel ile hizmete başladı.

Yazının Devamını Oku

“Merhaba çocuklar”

31 Ağustos 2013
Açık hava reklamcılığında “tüm zamanların en iyisi” seçilen afiş, bir kadın iç giyim markasına ait.

“HELLO BOYS”

Kadın iç giyim markası Wonderbra’nın “Hello Boys” başlıklı reklamı, İngiltere’de yayınlanan reklamcılık dergisi Campaign’in “Açık Hava Reklamları Onur Listesi”nde tüm zamanların en iyi afişi olarak yer alır.

TBWA tarafından hazırlanmış 1994 tarihli afişte, Çek süper model Eva Herzigova’nın iç çamaşırlarıyla fotoğrafı yer alır. Başlıkta ise, Herzigova’nın ağzından bir grup erkeğe veya kendi göğüslerine hitaben “Merhaba çocuklar” sözleri verilir. Bu fotoğraf ayrıca, Huffington Post tarafından reklam endüstirisinin “en simgesel” görseli seçilmiştir.

Destekli sutyen Wonderbra’nın İngiltere’deki lansmanında kullanılan bu afiş, markanın takip eden yıllarda pek çok “yaramaz” reklamına da yol gösterici olmuştur. Aşağıda, bazıları yaratıcılık yarışmalarında ödül de kazanmış, hemen hepsi ürünün göğüsleri büyük gösterme özelliğini vurgulayan reklamlarından örnekler görebilirsiniz.

Yazının Devamını Oku

Türkiye'yi makarna ile tanıştıran marka

27 Ağustos 2013
İzmir’de küçük bir ötelyede doğan markanın neredeyse yüzyıllık öyküsü.

“PİYALE ADI... AĞIZ TADI”

Türkiye’nin ilk makarna fabrikası, Hasan Tahsin Bey tarafından “Türk Makarna Fabrikası” adıyla 1922’de İzmir’de kuruldu. Küçük bir üretim tesisi olan ve 660 okka (846 kg.) günlük üretim kapasitesine sahip Türk Makarna Fabrikası’nda sadece 10 kişi çalışıyordu. El presleriyle üretim yapılmasına rağmen, Türk Makarna Fabrikası’nın ürünleri 1923 yılında İzmir İktisat Kongresi ve 9 Eylül İzmir Sergisi’nde Hasan Tahsin Bey'e altın ödül getirmişti.

Teknolojiyi yakından takip eden Hasan Tahsin Bey, ilerleyen yıllarda İtalya'dan makarna kalıpları getirerek ürün çeşitlerini arttırdı ve 1930 yılında İzmir Alsancak'ta 2.000 okka (2.564 kg.) günlük kapasiteli yeni bir fabrika kurarak üretime burada devam etti.

Soyadı Kanunu

Yazının Devamını Oku