Bakan Nabi Avcı: Dünyada okula gidemeyen 12 milyon genç var

Güncelleme Tarihi:

Bakan Nabi Avcı: Dünyada okula gidemeyen 12 milyon genç var
Oluşturulma Tarihi: Aralık 10, 2013 11:01

Milli Eğitim Bakanı Nabi Avcı, “Avrupa’da ve çoğunlukla Orta Asya’da temel eğitimin ve ortaöğretimin birinci kademesindeki 2.5 milyon çocuk, okul öncesi eğitim çağındaki 1.6 milyon çocuk ve ortaöğretim kademesindeki yaklaşık 12 milyon genç okula gidemiyor” dedi.

Haberin Devamı

Milli Eğitim Bakanı Nabi Avcı, “Yeni yüzyılın en önemli ve öncelikli sorunu kaliteli eğitime erişimdir. Kaliteli eğitime erişim, temel bir haktır. Öyleyse çocuklarımızın bu hakka erişim konusunda önündeki engelleri ortadan kaldırmak hepimizin temel görevlerinden olmalı” dedi.

Bakan Avcı, “Her Çocuğun Kaliteli Eğitime Erişiminin Sağlanması: Bölgesel Bakanlar Düzeyi Eğitim Konferansı’nda” yeni yüzyılın en önemli ve öncelikli sorununun kaliteli eğitime erişim olduğunu ve bunun da temel bir hak olduğunu söyledi. Avcı, her çocuğun okul öncesi eğitimden ortaöğretime kadar kesinstisiz ve kaliteli bir eğitim alma hakkı için harekete geçtiklerini anlatarak şunları söyledi:
“Herkes için temel eğitimi, bir başka ifadeyle eğitimde hakkaniyet sağlamaya dönük yeni ve güçlü bir adımın Dünya İnsan Hakları Günü’nde atılıyor olmasını anlamlı buluyorum. Uzun bir geçmişi olan insan hakları mücadelesinin bugün geldiği noktada, ülkelerin ne kadar demokratik ve gelişmiş olduklarının en önemli ölçütü insan haklarına verdikleri önemdedir. Gerçekten de hiçbir amaç, hiçbir hedef insan hayatından ve onun değerinden üstün değil. İnsanlık ailesinin küçük bireyleri ve gençleri söz konusu olduğunda ise bu önem katlanarak artıyor. Yeni yüzyılın en önemli ve öncelikli sorun alanlarından bir olan eğitim hakkına erişim, tek tek her çocuk için hayati öneme sahip temel bir haktır. Öyleyse çocuklarımızın bu en temel hakka erişimleri konusunda önlerine çıkan engelleri kaldırmak ve hakkaniyeti sağlamak hepimizin en temel görevlerinden biri olmalı. Her çocuğun kaliteli eğitime erişmesi için, “Eğitimde hakkaniyet şimdi” parolasıyla hepinizi yola düşmeye davet ediyorum. Yolumuz uzun ve zahmetli olmasına rağmen bunu hep birlikte kısaltacağımıza büyük bir inanç duyuyorum. Bu inancımızı bekleyen en önemli unsur, Türkiye’nin son 11 yılda eğitimin her kademesinde, özellikle kız ve dezavantajlı çocuklarımızın eğitiminde gerçekleştirmiş olduğu büyük sıçramadır. Binyıl Kalkınma Hedefleri’nin ikincisi olan ‘herkes için evrensel temel eğitimi sağlamak’ hedefini gerçekleştirmek için son tarihi olan 2015’e hızla yaklaşıyoruz. Amaca ulaşmak için iki unsurdan biri üst düzey siyasi irade ve doğru politikalardır. 2015 sonuna kadar kız ve erkek öğrencilerin eğitime erişimini hızla sağladıktan sonra kadınların durumunu güçlendirmeye ve toplumsal cinsiyet eşitliğine de katkıda bulunacağız. Birleşmiş Milletler İnsan Hakları Evrensel Bildirgesi ve Çocuk Hakları Sözleşmesi bize düşen yükümlülüklerin çerçevesini çiziyor. İstisnasız her çocuğun kesintisiz kaliteli eğitim alması için belirlenen hedefler doğrultusunda eyleme geçmek için el birliği yapmalıyız. Bunu yaparken eğitimin kalitesini arttırarak, her gencin çağın gerektirdiği şekilde mezun olmasını sağlamalıyız.”
Avcı, bir ülkedeki ekonomik durum, adalet, sağlık, huzur ve barış ortamının sağlanmasında eğitimin katkısının önemli olduğunu vurgulayarak, “Orta ve Doğu Avrupa ile Bağımsız Devletler Topluluğu bölgesinde okula gidemeyen yaklaşık 5.1 milyon engelli çocuk var. Burada bulunan Orta ve Doğu Avrupa, Orta Asya, Kafkasya ve Bağımsız Devletler Topluluğu’nun hükümet temsilcileriyle birlikte, bölgedeki hükümetlere, eğitimde hakkaniyetin sağlanması yönündeki adımlarını hızlandırmaları çağrısında bulunuyorum” diye konuştu.

Haberin Devamı

Seçilme yaşı Avrupa ülkelerinin altında

Haberin Devamı

Milli Eğitim Bakanlığı ile UNICEF işbirliğinde İstanbul’da düzenlenen konferansa UNICEF üyesi ülkelerden 25 eğitim bakanı katıldı. Toplantının ikinci oturumunda Bakan Nabi Avcı katılımcıların sorularını yanıtladı. Bakan Avcı, sorulara şu yanıtları verdi:
“Seçme ve seçilme yaşı birçok Avrupa ülkesinin altına çekildi. Türkiye Cumhuriyeti, çocuklar için resmi bayram tahsis etmiş ilk ülkedir. 23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramımız var. Bunu yıllardan beri uluslararası bir organizasyon olarak da kutluyoruz. Bu Cumhuriyetimizin kuruluşundan itibaren çocuklarımızın toplumsal hayattaki yerine verdiğimiz önemin sembolik bir göstergesidir. Ayrıca 3 yıl önce Gençlik Meclisi uygulaması başlattık.”

Haberin Devamı

Toplantının açılışında ayrıca UNICEF İcra Başkan Yardımcısı Yoka Brandt, Gençlik Temsilcisi Anna Susarenco, Eğitimden Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Wian Tang de konuşma yaptı.

Kız çocuklarının okullaşma oranı yüzde yüzü geçti

Öte yandan Bakanı Avcı, Türkiye’de kız çocuklarının okullaşma oranının yüzde yüzü geçtiğini söyledi. Bakan Nabi Avcı, şöyle dedi:
“Özellikle kız çocuklarının eğitiminde önemli aşama aldık. Okullaştırma oranları yüzde yüzü geçti. Nasıl geçti. Biz sadece kendi çocuklarımızın okullaştırmadık, ülkemize sığınan Suriyeli çocukları da okullaştırdık. Okul çağındaki engelli çocuklara yerinde ve taşımalı eğitim veriliyor. Türkiye’nin bu başarısı diğer ülkelere de örnek olabilir.” (DHA)

Haberin Devamı

Her şeyden önce eşitlik sağlanmalı

UNICEF İcra Başkan Yardımcısı Yoka Brandt, son 15 yılda dünyada 50 milyondan fazla çocuğun eğitime eriştiğini belirterek, hala dünyada 57 milyon öğrencinin ilkokul eğitiminden mahrum kaldığının altını çizdi. Yaklaşık 30 milyon çocuğun ilköğretimi tamamlayamadığını, 250 milyon çocuğun da 4 yıllık ilköğretimden sonra okuyamadığını ve yazamadığını anlattı. Kız çocukları ve farklı etnik gruptan gelenlerin eğitime erişimde zorluklar yaşadığını vurgulayarak şöyle devam etti:
“2015 sonrası gündemimizde de kaliteli eğitim konusunu güncelleyeceğiz. Ortaokula kadar farklı hedefler belirleyeceğiz ve faaliyetler yapacağız. Eğitimin önündeki eşitsizliği ortadan kaldıracağız, eğitim kurumlarımızın nasıl geliştirilmesi konusunda faaliyetler yapacağız.
2015 sonrasındaki gündemi belirlemek için bir araya geleceğiz ve toplantılar yapacağız. Bu sayede 3 spesifik alana; eşitlik, öğrenme ve inovasyona ihtiyaç olacak. Her şeyden önce eşitliği sağlamamız lazım. Eğitime erişimin eşit olması lazım. Aynı zamanda etnik, dini ve dil konularında azınlık grubundan gelen çocuklara da eşit eğitim imkanı vermemiz gerek. Kız çocuklarına da bu sağlanmalı. Kültür çeşitliliğini temin etmemiz lazım. İstisnasız tüm çocukların kendi yaşadıkları bölgedeki okullara erişmesi sağlanmalı. Bu bölgede siyasi gücün öneminin görüyoruz. Türkiye’de 2003’te eğitimde cinsiyet eşitsizliğini ortadan kaldırmak için çalışmalar yapıldı. Kız çocukları da eğitim eşitliğine sahip oldular. Yatırım yapılması lazım, bunun bir maliyeti var. Ama sadece eğitimle de sınırlı değil maliyetimiz, iyi beslenme de söz konusu bunun da temin edilmesi lazım. Daha güçlü toplumları oluşturmak için eğitim bir araç. O nedenle yapılan yatırımları masraf olarak düşünmemeliyiz. İkinci olarak öğrenime odaklanmamız lazım .250 milyon çocuk bütün dünya genelinde okuma, yazma ve matematik bilgilerinden yoksun mezun oluyor. Eğitimde yaptığımız yatırım boşa gidiyor. Maalesef günü kurtarmak için yapılan yatırımlar sonuç getirmiyor. Afrika ve az gelişmiş ülkelerde de her 5 çocuktan biri eğitimden faydalanamıyor. Sadece eğitime erişim değil, okullarda neler öğrenildiğini de takip etmek gerekiyor. Okuma yazma gelecekte çocuğun başarısına katkıda bulunacak, sadece akademik değil gerçek dünyada da önemli. Hızla değişen dünyada çocukların değişen eğitim içeriklerinin tasarlanması lazım. Mandela’nın dediği gibi “Dünyayı değiştirmek için elimizdeki en büyük silah eğitim.” Eğer çocuklar eğitime erişimde kendi kişisel engellerinin üstesinden gelmek istiyorsa biz de onlara yardımcı olmalıyız.”

Çocuklarımın eğitimi hayal ederek büyümesini istemiyorum

Haberin Devamı

UNICEF Gençlik Temsilcisi Anna Sasarenco ise konuşmasına, salondaki okula giden, lise ve üniversite mezunu olanların el kaldırmasını isteyerek başladı. Ardından da, salonda eğitimli bir grup olduğunu belirterek, şunları söyledi:
“Bu salona baktığımızda görüyoruz ki burada eğitimli bir grup var. Fakat çoğumuz zaten okul döneminde bir şekilde eğitimle bağlantılı oluyoruz, ama bunun belli noktalarda kalmaması lazım. Şiirler öğreniyoruz, konular öğreniyoruz, matematik formülleri öğreniyoruz, ilk yapancı kelimeyi öğreniyoruz, bunları güzel bir şekilde hatırlıyoruz. Ama biliyoruz ki herkes okulda rahat bir süreç geçirmedi. Bölgedeki birçok çocuk okulu korku, şiddet ve ayrımcılık ortamı olarak hatırlıyor. Birçoğu maalesef bunları yaşamadan ayrılmak zorunda kalıyor, hatta bazıları hiç okula gidemiyor. Biliyoruz ki günümüzde bu durumda olan, eğitime erişemeyen çocuklar var. Eğitimi öncelik olarak görmeyen insanlar var. İşte biz de bunun için buradayız. Ben gençlik temsilcisi olarak Orta Asya ve Avrupa’dan 22 ülkeyi temsil eden biri olarak bunu iletmek için geldim. Herkesin dahil olduğu ve daha fazla yatırım yapılan, uzun vadeli program yapılmalı ki eğitim alan kişiler profesyonel hayata geçebilsin. Benim annem doktor olmak istemiş ama üniversite okuyamamış yeterli parası olmadığı için ve evlenip beni doğurmuş. Benim o hayali gerçekleştirmemi istiyor. Ben çocuklarımın eğitimi hayal ederek büyümesini istemiyorum.
Herkes bir sonraki neslin tabii ki daha iyi bir eğitim almasını ister. Ama bu kaliteli eğitimle ilgili. Yüksek kaliteli eğitime odaklanırsak yapabiliriz.”
Sasarenco sözlerini, katılımcılara yönelttiği “Biz gençler olarak sizin ortağınız olmaya hazırız peki siz bizim ortağımız olmak için hazır mısınız?” sorusuyla konuşmasını bitirdi.

Bugün İstanbul Hilton Otel'de başlayan Her Çocuğun Kaliteli Eğitime Erişiminin Sağlanması: Bölgesel Bakanlar Düzeyi Konferansı'na, UNICEF üyesi 25 ülkenin eğitim bakanları katıldı. Konferans 13 Aralık'ta sona erecek.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!