OKULLAŞMADA REKOR KIRDIK

Güncelleme Tarihi:

OKULLAŞMADA REKOR KIRDIK
Oluşturulma Tarihi: Aralık 20, 2022 09:32

Antalya İl Milli Eğitim Müdürü Emre Çalışkan, Hürriyet Akdeniz Editör Masası’nın konuğu oldu. Kentin eğitimdeki başarısı, sorunları ve hedefleriyle ilgili detaylı açıklamalar yapan Çalışkan, özellikle okullaşma oranlarında ciddi başarı elde ettiklerini söyledi.

Haberin Devamı

ANTALYA İl Milli Eğitim Müdürü Emre Çalışkan, Hürriyet Akdeniz Editör Masası’nın konuğu oldu. İl Milli Eğitim Müdürlüğü’nde 2022’nin şubat ayında göreve başlayan Çalışkan, o günden bugüne geçen 10 ayda eğitim yatırımlarından, başarı grafiğine yaşanan değişimden bahsetti. Göç kaynaklı öğrenci yoğunluğu, taşımalı sistem ve kayıt parası tartışmalarına da değinen Çalışkan, Muratpaşa Lisesi’nin bahçesine neden prefabrik bir anaokulu yerleştirdiklerini anlattı. İl Milli Eğitim Müdürü Emre Çalışkan’ın sözlerinden satır başları şöyle:

19 İLÇEDE BİN 703 OKUL

“Antalya İl Milli Eğitim Müdürlüğü, kentin 19 ilçesindeki resmi ve özel bin 703 okuluyla ve 36 bin öğretmeniyle 490 bin öğrenciye hizmet veriyor. Çok büyük bir aileyiz. Hizmet etmediğimiz hane yok denecek kadar az. Kaş’tan Gazipaşa’ya kadar, Antalya 650 kilometre sahil bandı olan bir şehir. Buradan İstanbul’a kadar uzanabilecek çok geniş bir coğrafyada görev yapıyoruz. Bunun dezavantajları da avantajları da var. Eğitim ektiğinizi hemen biçemediğiniz bir alan. Bir süreç gerektiriyor. Uzun uğraşlar sonucu yaptığınız bir faaliyetin sonucunu hemen alamıyorsunuz. Bunun bilincinde olarak çalışıyoruz.”

OKULLARA YAKIN TAKİP

Haberin Devamı

“Şehir sürekli göç alıyor. Öğrenci de artıyor bir yandan. Veriler sabit kalmıyor, dinamik bir yerdeyiz. O nedenle verilerimizi haftalık, aylık kontrol eder durumdayız. Okul müdürlerimizle yüz yüze 3 defa toplantı yaptık. Bin 100 devlet okulumuzu çağırdık. Kendimizi yapılan çalışmalarla anlatacağımızı söyledik. Demokles’in kılıcı gibi bir tehdit sopası olarak değil ama çalışmaların yakın takipçisi olarak yapıyoruz bunu.”

HER GÜN BİR OKUL ZİYARETİ

“Ben haftada en az 3-4 okul müdürünü ve her gün bir öğretmenler odasını ziyaret ediyorum. A okulunu B okuluyla kıyaslamaya hiçbir zaman gitmiyorum. Bu doğru da değil, reel de değil. Her bir okulunun okullaşma oranı, başarı oranı, sportif, bilimsel, kültürel faaliyetleri, projeleri, öğrenci sayısı gibi verileri alarak istatistikler oluşturduk. Çok şükür insanlar da bizim şeffaflığımızı, derdimizin iş olduğunu, şahıslarla işimizin olmadığını anladı. Bu şekilde ivme kazandık.”

OKULLAŞMA ORANI YÜKSELDİ

Haberin Devamı

“Geçen sene göreve geldiğimizde okul öncesi okullaşma oranımız yüzde 83’tü, şimdi bu rakam yüzde 99,6. Okullaşma oranı 4 yaşta yüzde 17’lerden yüzde 55’e yükseldi. 4 yaş altı eğitimde sorumlu olan ana çatı biziz ama Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı’na bağlı gündüz bakımevleri, kreşler ve çocuk kulüpleri var. Bir de Diyanet İşleri Başkanlığı’nın Kur’an kurslarına giden çocuklarımız var. Bu çocuklar o kurumlara gitseler de bizim e-okul sistemimize kayıtlı olmak durumundalar. Bu çocukların psikomotor, duygusal, bilişsel gelişimleri çok önemli. Çocuk ilkokula ne kadar hazırsa, adaptasyonu ve derslere uyumu açısından o kadar iyi olur.”

OKULLAŞMADA REKOR KIRDIK

2022’DE 104 OKUL YAPILDI

“Cumhuriyet tarihinden bu yana Antalya’da 1700 okul yapılmış. Son bir sene içerisinde Antalya tarihte hiç olmadığı kadar çok eğitim yatırımı aldı. 2022 yılında Antalya’ya 104 okul yapıldı. Bu okulların 61’i anaokulu. Bu kolay olmuyor. Beraberinde birtakım spekülasyonları da getiriyor. ‘Şu okulun bahçesine neden prefabrik anaokulu yapılıyor?’ gibi sorular geliyor. Eğitim konuya vakıf olmadan yorum yapılan, herkesin anladığını zannettiği bir alan.”

İĞNEYLE KUYU KAZIYORUZ

Haberin Devamı

“Muratpaşa ilçesinde biz defaten bütün paydaşlarımızı ziyaret ediyoruz. Belediyeden hayırsevere hepsinden sorunsuz arsa istiyoruz. Antalya Milli Eğitim Müdürlüğü’nün yanında Trafik Şube Müdürlüğü’nün eski otoparkı olan çok büyük bir alan var. Diyorlar ki ‘Burnunun dibinde yer varken oraya niye okul yapıyorsun’ Sanki biz bilmiyoruz oraya okul yapmasını, iğneyle kuyu kazar gibi okul için uygun yer arıyoruz. Orası Meltem davası diye bilinen meşhur hisseli yer. Kolay değil bu işler.

BARAKA DEĞİL, AB STANDARTLARINDA

“Muratpaşa Anadolu Lisesi’nin arkasında adliye, üniversite, bir yanında defterdarlık, diğer yanında hastane var. O bölgede bağımsız tek bir anaokulumuz yok. Altında betonarme su basmanı olan, prefabrik bir yapı bu, traktör konteyneri değil. Halbuki o anaokulu Avrupa Birliği standartlarında. Biz onu UNICEF’e yaptırıyoruz. Anaokulu kısmı bölünüp liseden ayrılacak. Bölgedeki ihtiyaca göre öğrenci kapasitesini planlayacağız. Bittikten sonra size okulu gezdirebilirim.”

VELİLER KARŞI KARŞIYA GELDİ

Haberin Devamı

“Tuhaf bir ikilik çıktı. Muratpaşa Anadolu Lisesi’ndeki çocukların velileri, ‘Bizim çocuklarımız nerede oynayacak?’ dedi. Anaokulu öğrencilerinin velilerinden de, ‘Bizim çocuklar nerede okuyacak’ dedi, tartışma çıktı. Bu çocukları biz nereye göndereceğiz? Bana yer göstersinler. Okulu oraya yapayım. Çok göç alan bölgelere bağımsız anaokulları yapmak zorundayız. Bir hayırsever bize okul yapmak için gelirse biz o prefabrikleri alır götürür, ihtiyaç olan başka bir yere kurarız. Velilerin endişesine de hak veriyoruz. İnşallah sorunsuz arsa bulduğumuz zaman, tamamen bağımsız, ferah okullarımız da inşallah olacaktır. Hayırseverlerimizden daha okul yapılabilecek alanları kesinlikle bekliyoruz.”

Haberin Devamı

OKULLAŞMADA REKOR KIRDIK

ARSA VARSA OKUL DA VAR

“Antalya’da hayırsever oranımız okul bazında yüzde 46. Biz hayırseverlerimizden çok memnunuz. Gün geçtikçe de geliyor. Hayırseverler, bir okulu yaptırdıklarında yalnız bırakmıyor. Çatısı aksa, bir ihtiyaç olsa tamir edip ilgileniyor. Hayırsever, okulun proje maliyetinin yüzde 51’ini bile karşılasa biz ona isim hakkını da veriyoruz. Arsasını veriyor, biz okul yapıyoruz veya arsasını veriyoruz, okul yapıyor. Eğitime çok ciddi oranda destek veren hayırseverlerimiz var. Hepsinden Allah razı olsun. Şahıslar, STK’lar, iş insanları, ticaret odaları bizim her sorunumuza dertleniyorlar. Bizi hiçbir zaman yalnız bırakmıyorlar.”

TÜRKİYE’DE BİRİNCİYİZ

“Milli Eğitim olarak bu sene yaptığımız sıfırdan 104 eğitim kurumu yatırımının mali değeri aşağı yukarı 2,4 milyar TL. Bu sıfır yatırımların da yüzde 59’unu nakdi olarak gerçekleştirdik. Bir ile verilen ödeneğin harcanması da bir beceri meselesidir. 22 Aralık’ta harcanmanmış ödenekler geri gider. Biz ilimize gönderilen ödeneklerin nakdi olarak harcanması konusunda Türkiye’de birinciyiz. İstanbul’u geçen hafta geçtik. Bu da bizim gurur kaynağımız.”

BAKIM ONARIM ŞİKÂYETİ KALMADI

“Antalya genelinde önceki sene 23 milyon lira bakım onarım ödeneği harcanırken, biz bu sene 213 milyon liraya kadar harcama yaptık. Dış cephe, iç cephe, donatı faaliyetlerimizi tamamladık. Antalya’da doğal gaz sistemi olup da doğal gaz almayan okulumuz yok. Sadece bir fen lisesi ve sosyal bilimler lisesinde müteahhit kaynaklı gecikmeler oldu.”

BAŞARIMIZ YÜKSELİYOR

“Başarı oranlarında bizim öncü kalelerimiz öğretmenlerimiz. Sabahın 08.30’unda ağzında maskeyle 30 kişilik sınıfa girip 15.30’a kadar ders anlatmak her babayiğidin harcı değil. Pandemiden itibaren öğretmenlerimiz bunu yaptı. Antalya eğitiminin başarısı konusunda en önemli pay öğretmenlerimizde ve kahraman okul müdürlerimizde. Bir önceki sene 2 olan LGS’deki 500 tam öğrenici sayımızı geçen sene 7’ye çıkardık. LGS’deki ilk bin derecesine giren öğrenci sayısı bir önceki sene 97 iken geçen sene bu rakamı 138’e çıkardık.”

KAYIT PARASI TARTIŞMASI
“Okulların her sene açılacağı günlerde en büyük tartışma konusu kayıt parasıdır. Antalya’da bin 703 okulda bizim aldığımız şikâyet sayısı 22’ydi. Şikâyet sayısı çok fazla olmadığı halde sürekli bu konu çokça tartışılıyor. Biz bu sene bu kayıt parası furyasının önüne geçmek için eylül ayının ilk haftası tüm bakım onarım çalışmalarının bitmesini istedik. Bu birinci adımımızdı.”

OKUL BÜTÇELERİNE KONTROL

“İkinci önemli değişiklik ödeneklerle ilgili sistemde yapıldı. Bu sene ilk defa okul temelli bir bütçeleme sistemine geçtik. Önceden Millî Eğitim Bakanlığı, ödenekleri il müdürlüklerine gönderir, biz okullara gönderirdik. Türkiye’nin eğitim sistemi tarihinde ilk defa A Okulu sisteme taleplerini girdi, doğrudan okula bütçesi geldi. Kırtasiye ve hijyenle alakalı ilime gelen ödenek miktarı 46 milyon lira. Ödenek bittiğinde talebin 4’üncü günü yenisi gönderiliyor. Ben şehirde kimin ne kadar harcadığını görebiliyorum.”

İŞİMİZ ŞOVMENLİK DEĞİL

“Ben Antalya İl Milli Eğitim Müdürü olarak hangi okula gittiysem, o okulu ikinci ziyaretimde sorduğum ilk soru şu: Daha önce geldiğimde söz verip de yaptırmadığım bir şey var mı? Şeffafız çünkü. İşimiz şovmenlik değil. Bir okul müdürümün tırnağı kanasa ben İl Milli Eğitim Müdürü olarak hasta olurum. Okul müdürleri kendilerine ne kadar sahip çıktığımızı görüyorlar. Aile olduğumuzun bilincindeyiz. Bu veliye de sirayet ediyor.”

ROBERT KOLEJİ DÜZEYİNDE

“Gururla söylüyorum ki biz şu anda mesleki teknik eğitim olarak Antalya’da okullarımızın sıralarını, kağıtlarını, havlu peçetelerini, boyalarını, asansör bakımlarını, akıllı tahta bakımlarını bizim meslek lisesi öğrencilerimiz yapıyor. Bu şu demek: Hep üvey evlat olarak görülen, akademik düzeyi yeterli olmadığı düşünülen meslek lisesi öğrencilerinin şu an geldiği bilgi düzeyi çok iyi. Üretim noktasında da geçen sene meslek liselerimizin elde ettiği ciro geçen sene 32 milyon lira iken, şu an 57 milyon lira. Bu, gerçekten gurur verici. Meslek liselerini dışlayan algıyı değiştiriyoruz.”

GELECEĞİN MESLEĞİ ÇİFTÇİLİK

“Çok güzel bir tarım Ar-Ge merkezi yapıyoruz. Geleceğin mesleği çiftçilik, akıllı tarım uygulamaları. Türkiye’nin ilk tarım meslek lisesi Antalya’dan çıktı. Bu konuyu Türkiye’de daha bilinçli hale getirelim diye Tarım Bakanlığı ve Milli Eğitim Bakanlığı olarak bir sözleşme imzaladık. Biz şimdi Tarım İl Müdürlüğü’nün mühendislerini, BATEM’İ, TAGEM’i rahatlıkla kullanabiliyoruz. Akseki ve Aksu’daki tarım meslek liselerinde ürünlerimizi hasat ettik. Tarım Meslek Lisesi’nden çok iyi çiftçiler yetişecek. Türkiye’de iki tane üs kurulacak. Bunlardan biri Tarım Ar-Ge ikincisi Hayvancılık Ar-Ge olacak. Bakanımız Tarım Ar-Ge’nin Antalya’da kurulacağını açıkladı. Serası, uygulama alanı, gezinti alanı, ar-ge merkezi ve meslek lisesinin içinde bulunduğu büyük bir tesis kurulacak.”

‘ÜCRETSİZ YEMEK’ SPEKÜLE EDİLDİ

“Taşımalı eğitime ücretsiz yemek konusu çok speküle edildi. Örneğin üç tane kapanmış köy okulu var. Birinde iki öğrenci var, birinde üç öğrenci var, birinde beş öğrenci var. Devlet zamanında kapatmış ve bir tane de ortaya bir okul koymuş. Bu taşıma merkezli okula köylerdeki öğrenciler toplanıyor. Bu okula çocuklar ücretsiz taşınıyor ve öğle yemekleri de ücretsiz veriliyor. Bu şekilde 28 bin taşımalı öğrenciye biz yemek veriyoruz. Bunun yanında, pansiyonda kalan yaklaşık 8 bin öğrencim var. Bu öğrencilere de ara öğün dahil dört öğün yemek veriyoruz. Yani toplamda 36 bin civarında öğrenciye bu imkân sunuluyor.”

PARKLARDA SCOOTER EĞİTİMİ

“Halk eğitim merkezleri ve olgunlaşma enstitülerinde yetişkin eğitimi veriliyor. Antalya 2,6 milyon nüfuslu bir kent ve her ay en az 26 bin yetişkinin hayat boyu eğitime katılmasını hedefliyoruz. Şu an bizim hayat boyu öğrenmeye katılım oranımız yüzde 15. Yani Antalya’da 400 bin vatandaşımız hayat boyu öğrenmeye katılıyor. Üç bine yakın kurs çeşidimiz var. Açık alan ve parklarda güvenli scooter kullanımı için scooter eğitimi veriyoruz. Yeni başlattığımız taksi duraklarında yabancı dil kursumuz var. Köylerde tarım, arı yetiştiriciliği, budama, seracılık ve gübreleme gibi kurslarımızı veriyoruz. Geçen hafta başlattığımız ‘Şehir Okulu’ projemiz var.”

BAKMADAN GEÇME!