Fatih Çekirge Ulusal İletişim Kongresi’nde konuştu

Güncelleme Tarihi:

Fatih Çekirge Ulusal İletişim Kongresi’nde konuştu
Oluşturulma Tarihi: Nisan 18, 2010 13:50

HÜRRİYET İnternet Yayın Yönetmeni Fatih Çekirge, Antalya'da düzenlenen ‘Ulusal İletişim Kongresi’nde, internet gazeteciliği konusunda yerel medya mensupları ve Türkiye’nin çeşitli üniversitelerinden iletişim fakültesi öğrencileri ile biraraya geldi.

KONUŞMADAN FOTOĞRAFLAR

Gazeteciler Cemiyeti’nce Antalya- Belek’te bulunan Belconti Resort Hotel’de düzenlenen kongrede konuşan Fatih Çekirge, www.hürriyet.com.tr ’nin arama motorları arasında 6’ncı sırada, haber siteleri arasında ise Türkiye’de birinci sırada olduğunu açıkladı.

Fatih Çekirge, dünyadaki tüm internet siteleri arasında ise Hürriyet’in 313’üncü olduğunu söyledi.

Hürriyet’in 3.5 yıl önce 500 bin internet kullanıcısı varken sadece gazetelerin o günkü haberlerinin yansıtıldığını ve bir anlamda gazete yönetiminin altında olduğunu dile getiren Fatih Çekirge, Hürriyet İcra Kurulu Başkanı Vuslat Doğan Sabancı’nın internet yatırımcılığının en büyük yatırım kaynağı olduğuna inanarak çok büyük destek vermesi ile bugün 1 milyon 750 bin ile 2 milyon arasında insanın hürriyet.com.tr’ye girip haberlere ulaştığını kaydetti. Çekirge, www.hürriyet.com.tr’ye her giren kişinin de ortalama 17 dakika sayfada gezindiğini söyledi.

KADIN BEDENİNİ KULLANMA SORUNU

İnternet gazeteciliğinin sorunları arasında magazin gazetelerinde verilen magazin haberlerinin internette yanlış anlaşıldığını ama bu haberlerin de verilmesi gerekliliği olduğuna işaret eden Fatih Çekirge, şöyle dedi:

“Örneğin Gülben Ergen’le ilgili bir haberde, geçmişteki birçok fotoğraflarını da kullanma olanağı sağlanıyor. Ama bunun dengesi kaçtı ve kadın teşhirine yönelik izleyici edinme çabası olarak görüldü. İnternet gazeteliğinin ciddiyeti konusu da büyük sorunlardan biridir. Biz internet gazeteciliği kullanıcılarını elimizden kaçırmamak için buna devam ettik ama bunu mümkün olduğu kadar kadın bedeni üzerinden bir anlamda ticaret, rayting elde etmemeye yönelik devam ettirmeye çalıştık. Ana manşet ve görünen alanlarda mümkün olduğu kadar çıplak kadın vs. gibi şeyleri yok ettik. Gazetelerde bir arka kapak veya ön tarafta sağdan bir kadın figürü verilir ve hala da devam eder. Ama bunu internetten verdiğin zaman müthiş bir tepki alıyorsunuz ve bu konuda da haklılar.”

İNTERNETTE BİLGİ KİRLİLİĞİ ÖNLENMELİ

İnternet ortamındaki bir diğer sorunun da bilgi kirliliği olduğunu anlatan Fatih Çekirge, “Google’dan bir konu araştırıldığında, eski olaylar veya kaynağı bilinemeyen olaylar ile karşılaşılır. Kaynağı olmayan bilgileri kullanıcı tüketmemeli. Bizim önerimiz, ‘Hürriyet’in logosunu koyarsa’ diyoruz. Çünkü biz kendi haberciliğimize güveniyoruz. Bu tür yayın yapanların bir hukuki yapıya kavuşturulması ve künyelenmesi gerektiği de önümüzdeki süreç için önemli” dedi.

GAZETE GELİRİ DÜŞÜYOR İNTERNET YÜKSELİYOR

Geleceğin gazetecileri ve medya mensupları ile toplantıda internet gazeteciliği ve gazetelerin geleceğine ilişkin de değerlendirmelerde bulunan Fatih Çekirge, Türkiye’de toplam gazete ve mecmua gelirlerinin 2006’da yüzde 33, 2007’de yüzde 31.3, 2008’de yüzde 28.7, 2009’da yüzde 27.3 şeklinde gerçekleştiğini ve aşağı doğru bir inişin dikkat çektiğini söyledi.

Fatih Çekirge, ABD'deki internet gazeteciliğinde ise toplam gelirlerin oranının 2006’da yüzde 1.7 iken, 2007’de yüzde 4.3, 2008’de yüzde 5.4 ve 2009’da ise yüzde 7.6’ya şeklinde giderek yükseldiğini kaydetti. Fatih Çekirge, rakamlara vurulduğunda tersine eğri oluştuğunu ve gazeteler aşağı çekilirken, internetin ise yükseldiğine dikkat çekti.

GAZETELERİN TİRAJI DA HIZLA DÜŞÜYOR

Fatih Çekirge, gazete tirajlarının hızla düştüğünü belirtirken de “2006-2009 yılları arasında Amerika’daki New York Times, Washington Post gibi gazetelerinde içinde bulunduğu gazetelerin toplam tirajda yüzde 29.7 oranında feci bir düşüş yaşanmış. 1 milyon tirajlık bir gazetenin 300 bin kaybetmesi demek. Türkiye’de 300 bin tirajlı bir gazetenin neredeyse yok olması anlamına geliyor” dedi.

Aynı şekilde gazetelerin tiraj kaybı ile birlikte reklam kaybına da uğradığını anlatan Çekirge, “Kanada’dan Kore’ye kadar tüm dünyada akretide ne kadar gazete varsa düşüş yaşıyorlar. Türkiye’de 2009’un Aralık ayı itibariyle 45 adet günlük gazetenin toplam tirajı 4 milyon 555 iken Mart ayında 1 milyon düşmüş ve 3 milyon 596 bine inmiş” dedi.

GAZETECİLİKTE KAĞIT KAFA YERİNE DİJİTAL KAFALAR

İnternet gazeteciliği ile birlikte aynı anda bir şeyi değil üç şeyi düşünebilen bir gazeteci tipinin geliştiğini de dile getiren Fatih Çekirge, “Aynı anda Google’a giren, ajansı takip eden ve derinliğe katkıda bulunacak donanımda genç arkadaşlar yetişiyor. Kağıt kafada bu yoktur, dijital kafada derinlikli çok boyutlu, üç boyutlu gözlükle bakar gibi insan yetişiyor. Önümüzdeki dönemin gazeteciliğinde, üç kuşak sonra artık buraya gelecek” dedi.

WEB TV GELİŞTİRİLECEK

Hürriyet’in internet gazetesindeki Web TV’nin de emekleme döneminde olduğunu ve önümüzdeki dönemin yeni internet televizyonunun hazırlandığını ifade eden Fatih Çekirge, sözlerini şöyle sürdürdü:

“Kocaman kutulardan nereye geleceğiz. İnternet gazeteciliğinde uluslararası toplantılara sürekli gidiyoruz. Bilgi artık her yerde var. Bizde haber anlayışı ‘Başbakan dedi ki’ gibi. Dolayısıyla artık habercilikte değişti. Eskiden gazetelerin manşetleri buna benzer olaylardan hala görülüyor. 16-35 yaş okur dinamik Duman'ın son cd’sinin ilk parçasının onun için ne kadar önemli olduğunu bilemezsiniz. Mahallesinde açılacak bir sinemanın önemi veya bir mahalleden veya mahalden, cinayet alanından, spor sahasından yapılan haber daha global hale geldi. Gazeteden böyle bir haber görmeyeceğini bildiği için oradan bakmayı tercih ediyor. Gazeteler hala belli bir kalıpta tıkandı kaldı. Her kavramı yeni mecrada değişiyor ve haberin sunuş şeklide değişiyor. Haber kavramı milyarlarca insanın global bir plastik bir kağıtta kendi veya tüm dünyayla ilgili bilgileri alabileceği bir sisteme bağlanıyoruz.”

HERKES KENDİ GAZETESİNİ KURABİLİR

Hürriyet’in 9 bin internet sitesini içine alan bumerang sistemi hakkında da bilgi veren Fatih Çekirge, bumerang ile 9 bin civarında Türkiye’de yerel internet sitesinin buraya bağlandığını ve bu siteler arasında şahıs sitelerinin bile bulunduğunu belirterek, şunları söyledi:

“Ali oğlu veli gibi siteler ama bunu kimse bilmez. Senin trafiğin yok, arabayı yaptın ancak otoyol arıyorsun. Sen buraya üç haber gönder, senin üç haberine ben link vereyim. 2 milyon kişinin merak edip girdiği yerden sana ortalama 50- 100 bin kişi gelir. Önümüzdeki dönemin en önemli gazetecilik ve özgür gazetecilik anlayışını oluşturuyor. Kağıt, baskı gibi birçok maliyet derdin yok. Bir de gelir paylaşımı yapılacak. Trafik arttığında o sayfalarda çıkan reklamlardan pay alacak. Şuan Türkiye’de 4 bine yakın internet sitesi ile başlatıldı. Hem özgür, hem kendi iradesi ile kendi haberini yapabilecek yerel haber ufkudur. Çok sayıda internet sitesi üye oldu ve 2010‘da birlikte gelir paylaşacağız. Bu arkadaşlar yanında 3-4 editör kullanma imkanı da bulacaklar bu şekilde. Bunların arasında mutlaka engelli arkadaşlarımızın olması şartımız olacak. 3-4 milyon engellimiz evden çıkamıyor. İnsani projeler ile de birleştirilecek. Günde 30-40 bin yorum geliyor ve bunları filtre etmek zorundayız. Kimi hakaret ediyor. Kimi terör propagandası yapıyor. Bunları filtre edecek olan işte o engelliler olacak. İnsanların özgürce internet gazeteciliği yapabileceği bumerang sistemidir. Bunun uluslararası hazırlığını yapıyoruz.”
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!