"Osman Müftüoğlu" hakkında bilgiler ve tüm köşe yazıları Hürriyet Yazarlar sayfasında. "Osman Müftüoğlu" yazısı yayınlandığında hemen haberiniz olması için Hürriyet'i takip edin.
Osman Müftüoğlu

15 kilo ver diyabeti yen!

Makul bir kalori kısıtlaması ve düzenli fiziksel aktivite yaparak ortalama 15 kilo civarında kilo kaybeden fazla kilolu veya obez diyabetlilerde kanda şeker, insülin ve HbA1c seviyeleri tamamen normalleşiyor. Bir başka deyişle diyabet yani şeker hastalığı tümüyle ortadan kalkıyor.

Eğer kilo fazlalığı sorunları olan yetişkin bir şeker hastasıysanız lütfen bu yazıyı daha bir dikkatle okuyun. Hele bir de bel çevreniz fazlaca genişlemiş, enseniz azıcık kalınlaşmışsa dikkatinizi daha da yoğunlaştırın.
Zira makul bir kalori kısıtlaması ve düzenli fiziksel aktivite yaparak ortalama 15 kilo civarında kilo kaybeden fazla kilolu veya obez diyabetlilerde kanda şeker, insülin ve HbA1c seviyeleri tamamen normalleşiyor.
Bir başka deyişle diyabet yani şeker hastalığı tümüyle ortadan kalkıyor. Aslında bu yeni bir bilgi de değil. Ciddi bir kilo
kaybının diyabeti önlemede de mevcut bir diyabetten (Tip2 diyabet) kurtulmada da işe yaradığı zaten biliniyordu. Biz de kliniğimizde farklı yaş gruplarındaki çok sayıda
tip2 diyabetlide bu
gelişmeye defalarca şahitlik ettik.
Yeni bir çalışma ise bu bilgiyi bilimsel olarak doğruladı. O çalışmayı yandaki kutuda bulacaksınız...

Susamda neler var?

Akdeniz’in en güzel beldelerinden birinde, Anamur’da doğdum, tıp fakültesine girene kadar da (17 yıl) o güzel kasabada yaşadım. Susam ile tanışmam da orada başladı.
Biz de pek çok çiftçi gibi susam ekip biçen bir aileydik. Ayrıca susam bizim evin “kral” besinlerinden de biriydi. “Batırık” ya da “kısır” olarak bilinen mükemmel lezzet için ceviz kadar susam da mutfağımızın “olmazsa olmaz”larındandı.
Bir de “samsıra” tatlısı. Pekmez, susam ve cevizden oluşan o doyumsuz lezzette de susam yine esas oyuncu idi. Peki ya “tahin”!
Tahinin de ana maddesi susamdı. Peki, ne var susamda? Neler yok ki? 30 gramı 150 kalori, 3 gram posa, 6 gram protein, 6 gram omega-6 yağ asidi, bir günlük ihtiyacınızın yarısı kadar bakır, dörtte biri kadar magnezyum
ve manganez içeriyor.
Kanda kolesterolü azalttığı, cinsel gücü iyileştirdiği, iltihap azaltıcı bir güce sahip olduğu da biliniyor.

Fazla kiloları ver, pankreasın rahatlasın

Bu çok önemli ve yeni araştırma, ünlü tıp dergisi The Lancet’te yayınlandı. New Castle ve Glascow (İngiltere) şehirlerinde yürütülen bu çalışmanın sonuçları fazla kilolardan kurtulmanın diyabet tedavisindeki önemi bir kez daha ispatladı. Bilindiği gibi pankreasın yağlanması, kanda şeker seviyelerini kontrol eden beta hücreleri üzerinde müthiş bir baskıya sebep oluyor.
Diyetle birlikte pankreasınızda yağlanma azalınca bez yeniden düzgün ve verimli bir çalışma sürecine giriyor. Bu çalışma metabolik cerrahi olarak tanımlanan yöntemlerle ameliyatlara da gerek olmadığının da bir kanıtı. Diyetle verilen -ve yeniden geri alınmayan- fazla kilolar diyabetten kurtulmanın esas nedeni.
Kısacası başarının sırrı alınan fazla kilolardan kurtulmada yatıyor.
İşin sırrı da cerrahide değil, kaybedilen kiloların oluşturduğu baskıdan kurtulan pankreasta.
ÖZETİ ŞUDUR: Tip 2 diyabetli ve fazla kilolu biriyseniz işe fazla kilolarınızdan nasıl kurtulacağınız sorusuna yanıt arayarak ve bu işi mutlaka başararak başlayın. Çözümün yalnızca haplarda ya da cerrahi girişimlerde olduğu yanlışına lütfen siz de düşmeyin.

Uzamış gündüz şekerlemeleri gizli bir diyabetin habercisi olabilir

Araştırma Japonya’da yapılmış. Net ve açık sonuç şu: Gündüz şekerlemelerinizin bir saati geçmesi sizde diyabet olduğuna ya da sizin muhtemel bir şeker hastası adayı olduğunuza da işaret edebiliyor.
Tokyo Üniversitesi’nde yapılan bir çalışmaya göre günde bir saatten fazla şekerleme yapma ihtiyacı duyanların diyabet riski yüzde 45 daha fazla. 40 dakikadan daha kısa süreli kestirenlerin ise diyabet riski yok.
Bir not daha: Gündüz uyumalarının sıklaşması muhtemel bir bellek kaybının da habercisi olabilir, dikkatli olun.

Daha az uyku bizi neden daha çok acıktırıyor?

Kötü uykunun kilo davetçisi olduğu biliniyor. Günde 7 saatten daha az uyuyanlarda fazla kilolu olma ve şeker hastalığına yakalanma olasılığı daha yüksek.
Bunun nedeni uyanık kalmamanız gerektiğinde uyanık kaldığınızda kortizol üretiminin de kanda şeker dengesini bozması. Uykusuzluk kronobiyolojiyi bozuyor. Bu durum da strese giren sisteminiz böbreküstü bezlerinden aşırı kortizon üreterek yanıt veriyor. Kortizonun artması da kanda “şeker-insülin” dengesini bozarak açlık ataklarını tetikliyor.

Çarşaf temizliği basit ama önemli

Ömrümüzün üçte biri uykuda geçiyor. Yani ortalama 25-30 yıl yataktayız, yastıkla, yorganla ve tabii ki çarşaflarla hemhal durumdayız. Haberin kaynağı BBC! Habere göre eğer yatak çarşaflarını yeteri sıklıkta değiştirmezsek bedenimizi bakteri ve mantarlarla yani mikroplarla daha bir botanik bahçesine teslim etmiş oluruz. Özellikle üst solunum yolu enfeksiyonlarının yaygınlaştığı kış aylarında imkanlar ölçüsünde çarşafları daha sık değiştirmenizde fayda var.

Her derde deva bir doğal destek

Bazı bitkiler gerçekten ciddi birer doğal ilaç gibiler. Bu gibi bitkilerin en başında da zerdeçal var.
Onu zencefil, tarçın, sarımsak, ginseng ve deve dikeni izliyor. Zerdeçal hakkında yapılan bilimsel çalışmaların sayısı ise 10 milyonu geçiyor.
Hakemli ve ciddi bilimsel dergilerde zerdeçalın farklı alanlarda faydalı olabildiğini kanıtlayan yayınların sayısı da yine milyonlar ile ifade ediliyor.
O faydaların ilk 10’unda da neler var diyorsanız aşağıdaki kutuya bir göz atın derim. Tavsiyem şu: Kaliteli zerdeçal tozunun bir tatlı kaşığını 1 su bardağı kadar yoğurda ekleyin.
Üzerine 1 çay kaşığının ucu kadar karabiber ve 1 tatlı kaşığı sızma zeytinyağı ekleyip afiyetle yiyin.

Zerdeçalın faydaları neler?

k Ağrı azaltıcı
k İltihap baskılayıcı
k İnsülin direnci ve obeziteyi engelleyici
k Kan inceltici
k Bellek destekleyici
k Depresyon engelleyici
k Diyabet riskini azaltıcı
k Kolesterol zararlarını minimize edici
k Kanser önleyici
k Sindirim sağlığını destekleyici

X