Bilim adamları evrendeki en güçlü kuasarlardan birini keşfetti

Bilim adamları evrendeki en güçlü kuasarlardan birini keşfetti
Oluşturulma Tarihi: Kasım 30, 2012 09:33

Bilim adamları, şimdiye kadar gözlemlenenlerden en az 5 kat daha güçlü enerji patlaması yaratan bir kuasar keşfetti.

Avrupa Güney Yarımküre Astronomik Araştırmalar Kurumu'na (ESO) ait Şili'deki VLT teleskobunu kullanan bilim adamları, SDSS J1106 1939 adı verilen kuasardan yüksek hızla fırlatılan devasa kütleye sahip bir maddenin taşıdığı enerjinin Güneş'in ürettiği gücün 2 milyon katına denk olduğunu söyledi.

Kuasarlar, güçlerini devasa kara deliklerden alan olağanüstü derecede parlak galaktik merkezler olarak tanımlanıyor. Maddeleri içine çeken kara deliklerin aksine çevrelerinde bulunan maddelere hız kazandırarak yüksek hızla fırlatan kuasarlar, ak delik olarak da biliniyor. Bu fırlatmalar sonucu ortaya çıkan güç ise galaksilerin oluşumunda ve gelişmesinde çok önemli rol oynuyor.

Virginia Eyalet Üniversitesi'nden Nahum Arav, “kuasarların enerji patlamalarının içinde bulundukları galaksi üzerindeki etkisi, bir galaksinin kütlesinin merkezinde bulunan kara deliğin kütlesi ile nasıl ilişkili olduğu ya da evrende devasa galaksilerin neden az bulunduğu gibi bilinmezlere ışık tutabilir” dedi.

Bilim adamları, SDSS J1106 1939'un maddeleri saniyede 8 bin kilometre hızla fırlatabildiğini ortaya çıkardı.

Kuasarın bin ışık yılı uzaklığa kadar madde fırlatabildiği de belirlendi.