GeriLena Boynuinceoğlu Hormonlarını Yönet, Mutlu OL-l -3
MENÜ
  • Yazdır
  • A
    Yazı Tipi
    • Yazdır
    • A
      Yazı Tipi

Hormonlarını Yönet, Mutlu OL-l -3

Hormonlarını Yönet, Mutlu OL-l -3

"Hayatında yapacağın yeni seçimlerle “oksitosin” salgılanmasına katkı sağlayabilirsin."

Asıl görevi hayatta kalmamızı sağlamak olan beynimizin, hayatımızın devamlılığını sağlayan adımlarımızın tekrarlanması için iyi hissettiren kimyasallardan, tehlikelerden uzak durmamızı sağlamak için de kötü hissettiren kimyasallardan yararlandığını artık öğrendik. Bu yazıda beynimizin bizi ödüllendirmek ve iyi hissettirmek için yararlandığı dört özel beyin kimyasalından biri olan oksitosinden ve salgılanmasına katkı sağlamak için neler yapabileceğimizden bahsedeceğiz.

Oksitosin sosyal ilişkiler inşa eder!

Birine güvendiğimizde ya da birinin bize güvendiğini hissettiğimizde oksitosin salgılarız. Oksitosin dokunma, el ele tutuşma, güven hissi, desteklenme hissi ve daha pek çok şey ile tetiklenir. Gardımızı indirmenin ya da güvendiklerimizin yanında olmanın verdiği keyif duygusu olarak da tarif edilebilir. Aşkla çok ilgili bir hormon olduğu için bağ hormonu ya da aşk hormonu olarak da anılır.

Aynı zamanda sosyal iş birliği yapmak tehlikede olma hissini oksitosin sayesinde emniyette olma hissine çevirir. Bu yüzden ailemizle, dostlarımızla, iş arkadaşlarımızla ya da komşularımızla ilişki içindeyizdir ve onlardan gördüğümüz desteğin hayatta kalmamıza faydası olduğunu hissederiz.

Destek kaybetmek ya da görmemek oksitosin düşüşüne neden olsa da ihtiyaçlarımızı gidermek adına sosyal destek isteğimizi dengelememiz gerekir. Bu sayede güven hissinin rahatlığı yerine hayatta kalmak için kendi becerilerimizin farkına varmayı öğrenebiliriz.

Oksitosini tetiklemek için yapabileceklerimiz:

  • “Temsili” güven kurmak

Hayvanlar, topluluklar birebir insan ilişkisine kıyasla daha az karmaşıklıkla sosyal güvenin yarattığı iyi hissi tetikler. Bu sebeple evcil bir hayvan edinerek ya da bir topluluğa üye olarak oksitosini tetikleyebilirsin.

  • Adım taşları dizmek ve güveni doğrulamak

Güven problemi yaşıyorsan güveni küçük hareketlerle sağlayabileceğini bilmek iyi gelebilir. Güvenmekte zorlandığın bir kişi veya ortam ile ilgili güven duymadan önce kendini rahat hissetmeni sağlayacak adımlar atabilirsin. Bu adımları atarken de güvenilirliği kontrol edebilirsin. Bu güvendiğin alanda kalmak yerine kontrollü riskler alarak yeni olasılıklar deneyimlemeni sağlar.

  • Güvenilir olmak

Oksitosin iki taraflı çalışır. Birilerini koruduğunda, desteklediğinde, insanlar sana güvendiğinde kendini iyi hissedersin. Amaç herkesin kurtarıcısı olmak değil gün içinde kısa bir an da olsa birisinin sana duyduğu güvenden keyif almaktır.

  • Masaj yaptırmak

Masaj oksitosini tetikler. Dilersen masaj yaptırtabilir ya da kendine masaj teknikleri öğrenip uygulayarak oksitosin salgılanmasına destek olabilirsin.

Kaynakça: Mutlu Beyin – Loretta Graziano Breuning

False