Kumaşı iyi olan her işi başarır

Güncelleme Tarihi:

Kumaşı iyi olan her işi başarır
Oluşturulma Tarihi: Temmuz 24, 2017 16:39

1969 yılında Bursa’da kurulan Oyak Renault Otomobil Fabrikaları 6 bin 728 kişiye istihdam sağlıyor. Geçen yıl yeni Megane Sedan’ın Bursa’da üretilebilmesi için 200 milyon Euro tutarında yatırım ile 500 kişilik ilave istihdam yarattıklarını söyleyen Oyak Renault Otomotiv Fabrikaları A.Ş. İK Direktörü Tolga Görgülü, en önemli İK politikalarının rotasyon olduğunu söylüyor. 2017 Ocak ayından bu yana şirkette 47 kişinin meslekler arası, 310 kişi aynı meslekte görev değiştirdiğini söyleyen Görgülü, “Pozisyona değil şirkete adam alıyoruz. Arkadaşlarımızın, eski tabiriyle kumaşları iyi olduktan sonra birçok dalda başarılı olabilirler, çok kapsamlı bir kariyer yönetimimiz var” diyor.

Haberin Devamı

Kumaşı iyi olan her işi başarır
Nasıl bir çalışan profiliniz var?
Şirkette 1.450 beyaz yakalı, 5.278 mavi yaka çalışanımız var. Hepsi Bursa’da. Genç sayılabilecek bir popülasyon, ortalama yaşımız 33. Çalışanların 1.300’ü üniversite mezunu, 800’e yakını mühendis kökenli. Son dönemde Y jenerasyonunda turnover oranları artsa da çalışanların kıdem ortalaması 10 yıl. Çalışan referansıyla alım çok yaygın bizde.

Yıllık çalışan sirkülasyonunuz kaç?
Beyaz yakada yüzde 1.9 civarında, mavi yakada yüzde 5.

Kadın çalışan oranınız?
Fabrikamızda mevcut durumda beyaz yaka 336 ve mavi yaka 140 olmak üzere toplam 476 kadın çalışan bulunuyor. Kadın yönetici sayısı oranı 2016 yılı sonu itibariyle yüzde 10, kilit pozisyonlarda çalışan kadın yönetici oranı yüzde 22, icra kurulunda yüzde 25. Yurtdışında görevde bulunan kadın çalışanların oranı ise yüzde 16.

Engelli istihdamı için neler yapıyorsunuz?
Oyak Renault bünyesinde 200’e yakın engelli çalışan var ve Bursa’da en fazla engelli istihdam eden şirketiz. Zorunlu engelli istihdamı yüzde 3 ancak biz yüzde 3.5 ile bu oranın üzerine çıkmayı başardık.

Geçen yıl kaç kişiyi işe aldınız?
2016 yılında 205 beyaz yaka, 1.351 mavi yaka işe alımı ile toplamda 1.556 kişiyi işe aldık, bunların 500’e yakını yeni istihdamdı. Yeni Megane Sedan’ın Bursa’da üretilebilmesi için 200 milyon Euro tutarında yatırım yapıldı geçen yıl, bunun için ek istihdam yaratıldı.
Bu yıl şimdiye kadar 309 işe alım gerçekleştirdik, yıl sonuna kadar bu rakamı 2’ye katlamayı yani 600’ün üzerine çıkmasını öngörüyoruz. Bu alımlarım 100’e yakını yeni istihdam olacak.

ESAS İŞ GARANTİSİ ROTASYONDAN GEÇİYOR
Bulmakta zorlandığınız pozisyonlar oluyor mu?
Beyaz yakada çok geniş bir yelpazede işe alım yapıyoruz. Çok değişik disiplinlerde elektroniğinden mekaniğine, mekatroniğinden robotiğine çok kapsamlı bir üretim hattı olduğu için her çeşit mühendis istihdamı var.

Biz insanlara çok fazla rotasyon imkanı sağlıyoruz, ortalama 3 yılda bir hem kendi fonksiyonunda, hem de fonksiyonlar arası transfer yapabiliyorlar. Benim İK ekibimin yüzde 60’ı şirket içinde Ar-Ge, kalite, üretim gibi değişik bölümlerden transfer olmuş arkadaşlardan oluşuyor. O yüzden biz pozisyona değil şirkete adam alıyoruz. Arkadaşımızın potansiyeli, eski tabiriyle kumaşı iyi olduktan sonra birçok dalda başarılı olabilirler, çok kapsamlı bir kariyer yönetiminiz var. Şu an itibariyle 15 orta ve üst düzey yöneticimiz yurtdışında görev yapıyor. Onun altında çeşitli projeler vesilesiyle, 85 mühendis-şef daha kısa 1.5-2 yıllık projelerle dünyanın çeşitli fabrikalarında çalışmakta sonra Türkiye’ye geri dönüyor. Bunların 3’ü mavi yakalı operatör arkadaşımız.

Mavi yakada bulmakta zorluk çektiğiniz pozisyonlar oluyor mu?
Eskiden düz bir işçilik varken şimdi robotu kuran, robotu programlayan bir mavi yakadan bahsediyoruz. Onun için belli bir endüstri bilgisi, mekanik bilgisi talep edilmeye başlandı. Geleceğin yüksek teknolojili arabaları için şimdiden okullarla, meslek liseleriyle, üniversitelerle görüşerek bunları nasıl daha iyi yaparız diye çalışıyoruz.

Kaç kişi rotasyona uğradı geçen yıl?
2016 yılında, 60 kişi meslekler arası, 465 kişi aynı meslekte görev değiştirdi. 20 mavi yaka çalışanımız da beyaz yaka statüsüne geçti.
2017 yılında, bu rakamlar şimdiden 2016’yı yakalamış durumda, 47 kişi meslekler arası, 310 kişi aynı meslekte görev değiştirdi. 4 mavi yaka çalışanımız da beyaz yaka statüsüne geçti.

Ne fayda sağlıyor rotasyon?
Çalışan tarafından bakınca iş çeşitliliği kolunuzdaki altın bilezikler. Farklı şeyler öğreniyorsunuz bu insanların güvenini de arttırıyor. Biz Renault dünyasına da adam yetiştiriyoruz. Çalışan kendi kariyerine sahip olmalı, ‘yöneticim düşünsün, İK düşünsün’ dememeli, istekli olmalı en önemlisi konfor alanını bırakacak… Finanstan çıkıp satın almaya gidip çalışmak zor ama yapınca da müthiş keyif aldığınız bir iş. İstihdam garantisi, iş garantisi iş gücü piyasasının popüler lafları. Esas iş gücü garantisi bu. Çalışan kendi değerini ne kadar artırırsa, istihdam garantiniz buradan geçiyor.

Haberin Devamı

AİLELER FABRİKAYI ZİYARET EDİYOR
Çalışan bağlılık oranınız nedir?
Geçen yıl yüzde 6-10 arttı, yüzde 60’lara geldi. Tabii son 2-3 yılda otomotiv sektöründe toplu iş sözleşmelerinden kaynaklanan sektörün yaşadığı sıkıntılar oldu, çalışanların bazı memnuniyetsizlikler oldu ama onun yaralarını sarmış durumdayız. Sendikalarla yakın bir işbirliği içindeyiz. Çalışanımıza daha yakınız, çok sık çalışanlarla bir araya geliyoruz, dinlemeye çalışıyoruz. Fabrikamızı gezd-irmeye başladık. Tüm çalışanlar ailelerini fabrikaya getiriyor. 2000’e yakın kişi fabrikayı gezdi.

Haberin Devamı

HERKESİN SEVDİĞİ OYUNCAĞIDIR ARABASI
Gençlerin ilgisi nasıl otomotiv sektörüne?
Şirkette terfileri, transferleri yüzde 95 içeriden yapıyoruz. Biz genelde yeni mezun veya 2-3 sene tecrübesi olanları alıyoruz, kariyer fırsatları ve yurtdışı imkanlar sunuyoruz. Ayrıca, üretilen ürün keyifli bir ürün. Herkesin arabasına merakı var. Herkesin sevdiği oyuncağıdır arabası. Otomotiv sektörünün geleceği, sürücüsüz otomotivler, bunlar çok uzak değil, Renault çok ciddi yatırımlar yapıyor, çok yakın zamanda bu arabalar yollarda olacak. Böyle bir teknolojiyi sağlayacak ürünün yönetiminde çalışmak çok keyifli olurdu. Gençler açısından keyifli, cazip bir sektör.

BAKMADAN GEÇME!