Türkiye PISA’da karneyi düzeltti... En yüksek notlar alındı

Güncelleme Tarihi:

Türkiye PISA’da karneyi düzeltti... En yüksek notlar alındı
Oluşturulma Tarihi: Aralık 06, 2023 07:00

PISA 2022 sonuçlarını Hürriyet Gazetesi için değerlendiren OECD Eğitim ve Beceriler Direktörü Andreas Schleicher, Türkiye’nin matematik ve fen alanlarında PISA tarafından şimdiye kadar ölçülen en yüksek sonuçları aldığını belirtti. Schleicher, “Türkiye matematikte cinsiyet uçurumunu kapatmayı başardı. Türkiye’de kız ve erkek öğrenciler matematikte ortalama olarak benzer düzeyde performans gösterdi” dedi.

Haberin Devamı

PISA 2022 sonuçlarını Türkiye açısından Hürriyet Gazetesi’ne değerlendiren OECD Eğitim ve Beceriler Direktörü Andreas Schleicher, “Türkiye için PISA 2022 sonuçları aslında oldukça dikkat çekici” diye konuştu. Pandemi sırasında çoğu ülkenin matematik performansında keskin düşüşler yaşandığını belirten Schleicher, Türkiye’nin yerini koruduğunu ve akademik standartların yükseltilmesine yönelik uzun vadeli olumlu ilerlediğini söyledi. Schleciher Türkiye’nin durumuyla ilgili şu yorumları paylaştı:

“Yani Türkiye için PISA 2022 sonuçları, matematik ve fen alanlarında PISA tarafından şimdiye kadar ölçülen en yüksek sonuçlar arasında yer alırken, okuma alanında da uzun dönem ortalamasına yakın. Türkiye matematikte de cinsiyet uçurumunu kapatmayı başardı. Türkiye’de kız ve erkek öğrenciler matematikte ortalama olarak benzer düzeyde performans gösterirken, okumada kızlar erkeklerden 25 puan daha geride kaldı. Buna karşılık, sosyal eşitsizlikler hala büyük. Türkiye’de sosyo-ekonomik açıdan avantajlı öğrenciler (sosyo-ekonomik statü açısından en üstteki yüzde 25), dezavantajlı öğrencileri (en alttaki yüzde 25) matematikte 82 puan geride bıraktı. Bu büyük bir fark ama yine de OECD ülkeleri genelinde iki grup arasındaki ortalama farktan (93 puan) daha az.

Haberin Devamı

ÖĞRENCİLERİN YÜZDE 44’Ü HAYATINDAN MEMNUN DEĞİL
Daha endişe verici bulgular ise 15 yaşındaki Türk gençlerin yalnızca yüzde 69’unun okula ait olduğunu hissetmesi. Yüzde 28’i okulda yalnız hissediyor ve yüzde 26’sı okulda bir yabancı ya da dışlanmış gibi hissediyor. Bütün bunlar OECD ülkeleri ortalamasından daha kötü. Türkiye’deki öğrencilerin yüzde 44’ü hayatlarından memnun olmadıklarını bildirdi; bu oran 2018’deki yüzde 34’e göre önemli bir artış. Diğer yandan yüzde 18 olan OECD ortalamasından çok daha yüksek.

Türkiye PISA’da karneyi düzeltti... En yüksek notlar alındı
VELİLERİN OKULA KATILIMI ARTMALI
Türkiye’de velilerin okula katılımı eskiden güçlüydü ancak son yıllarda düşüş gösterdi. Ebeveyn desteği ve katılımı öğrenci başarısının anahtarı olduğundan bu durum tersine çevrilmelidir.

DİSİPLİN GELİŞTİRİLMELİ
Disiplinin de geliştirilmesi gerekiyor. Türkiye’de öğrencilerin yüzde 58’i matematik dersinde öğretmenin her öğrenciyle ilgilendiğini (OECD ortalaması: yüzde 63), yüzde 56’sı ise öğretmenin öğrencilerin ihtiyaç duyduğu durumlarda ekstra yardım sağladığını (OECD ortalaması: yüzde 70) belirtti. 2012’de sonuçlar daha iyiydi.

Haberin Devamı

ÖĞRENCİLERİN YÜZDE 30’U ÖĞRETMENİ DİNLEMİYOR
Pek çok öğrenci matematiği öğrenmeye elverişli olmayan bir ortamda eğitim görüyor. 2022’de Türkiye’deki öğrencilerin yaklaşık yüzde 42’si derslerin çoğunda veya tamamında iyi çalışamadıklarını belirtti (OECD ortalaması: yüzde 23). Diğer yandan öğrencilerin yüzde 30’u öğretmenin söylediklerini dinlemiyor (OECD ortalaması: yüzde 30). Öğrencilerin yüzde 23’ünün dikkati dijital cihazlar kullanırken dağılıyor (OECD ortalaması: yüzde 30). Yüzde 21’inin dikkati ise dijital cihaz kullanan diğer öğrenciler tarafından dağılıyor (OECD ortalaması: yüzde 25). OECD ülkeleri genelinde ortalama olarak, okul tesislerinde cep telefonu kullanımı yasaklandığında öğrencilerin dijital cihazlar kullanırken dikkatlerinin dağıldığını bildirme olasılıkları daha düşük.

Haberin Devamı

Türkiye PISA’da karneyi düzeltti... En yüksek notlar alındı
Andreas Schleicher

OKULLARDA GÜVENLİK DUYGUSU
Diğer yandan Türkiye’de öğrencilerin yüzde 18’i okula giderken kendilerini güvende hissetmediklerini bildirdi (OECD ortalaması: yüzde 8). Öğrencilerin yüzde 13’ü okuldaki sınıflarında kendilerini güvende hissetmediklerini söyledi (OECD ortalaması: yüzde 7). Öğrencilerin yüzde 20’si okulun diğer yerlerinde (örneğin koridor, kafeterya, tuvalet) kendilerini güvende hissetmediklerini bildirdi (OECD ortalaması: yüzde 10).

PANDEMİDE EĞİTİM SÜRECİ
Son olarak PISA, pandemi sırasındaki öğrenci deneyimlerini inceledi. Türkiye’de öğrencilerin yüzde 61’i, okul binalarının COVID-19 nedeniyle üç aydan fazla süreyle kapalı olduğunu belirtti. Bu rakam OECD ülkeleri ortalamasından daha uzun bir süre. Uzaktan eğitim sırasında Türkiye’deki öğrencilerin yüzde 32’si haftada en az bir kez okul ödevlerini anlamada, yüzde 32’si ise okul ödevlerinde kendilerine yardımcı olabilecek birini bulmada sorun yaşadı. Okullar kapatıldığında öğrencilerin refahına yönelik destek genellikle sınırlıydı. Türkiye’de öğrencilerin yüzde 61’i, görüntülü iletişim programındaki canlı sanal dersler aracılığıyla günlük olarak desteklendiklerini belirtti. Öğrencilerin yalnızca yüzde 14’ü okuldan biri tarafından günlük olarak nasıl hissettiklerinin sorulduğunu söyledi. (OECD ortalamaları sırasıyla yüzde 51 ve yüzde 13).

Haberin Devamı

Türkiye PISA’da karneyi düzeltti... En yüksek notlar alındı
Yusuf Tekin

DAHA İLERİ TAŞIYACAĞIZ
Milli Eğitim Bakanı Yusuf Tekin, sosyal medya hesabından yaptığı paylaşımda PISA 2022 sonuçlarını şöyle değerlendirdi: “2022 PISA araştırmasından elde edilen veriler ışığında, eğitimde fırsat eşitliğinin sağlanması ve öğrenme ortamlarının iyileştirilmesi için yapılan uygulamaların olumlu neticelerinin olduğu anlaşılıyor. Araştırma sonuçlarından hareketle eğitim süreçlerini daha ileriye taşımaya yönelik çalışmalarımızı sürdürüyoruz.”

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!