Kriz sizi yönetirse ÅŸirket elinizden gider

Güncelleme Tarihi:

Kriz sizi yönetirse şirket elinizden gider
OluÅŸturulma Tarihi: Ocak 25, 2003 00:00

Uluslararası Halkla Ä°liÅŸkiler DerneÄŸi'nin Ä°stanbul'da düzenlediÄŸi konferansta konuÅŸan Ä°ngiliz Profesör Tony Meehan, ‘‘Krizin sizi yönetmesine izin vermeyin, yoksa ÅŸirket elinizden kaçar gider’’ dedi. ULUSLARARASI Halkla Ä°liÅŸkiler DerneÄŸi'nin (IPRA) kalbi 2 gündür Ä°stanbul'da atıyor. Ceyda Aydede'nin baÅŸkanlığı devralması nedeniyle IPRA Yönetim Kurulu bu kez Ä°stanbul'da biraya geldi. Ayrıca, Halkla Ä°liÅŸkiler DerneÄŸi'nin (HÄ°D) düzenlediÄŸi ve IPRA Yönetim Kurulu üyelerinin katıldığı iki ayrı konferansta, uluslararası halkla iliÅŸkiler uzmanları, kriz yönetimi, markalamanın önemi, propagandadan halkla iliÅŸkilere geçiÅŸ, AB'de halkla iliÅŸkiler, kurumsal yönetim, medyada ÅŸeffaflık, iletiÅŸimde etik uygulamalar tartışıldı.Marmara Ãœniversitesi Rektörlük Binası'nda yapılan ilk konferansta konuÅŸan Ä°ngiliz Profesör Tony Meehan, kriz öncesi yapılacak planların kriz sürecinden çıkışı kolaylaÅŸtırdığına dikkat çekerek, farklı kriz ortamları için farklı planlar yapılması gerektiÄŸini söyledi. Ä°ngiltere'de TMAC Halka Ä°liÅŸkiler Åžirketi'nin yöneticiliÄŸini yapan Meehan,Tony Meehan, krizin aynı zamanda fırsat anlamına da geldiÄŸini belirterek, ‘‘Krizin sizi yönetmesine izin vermeyin, yoksa ÅŸirket elinizden kaçar gider’’ dedi. Krizin ağırlığına göre kodlandırılmasının faydalarını anlatan Meehan, ‘‘Kodları herkes bildiÄŸinde kimseye durumu tek tek anlatmak zorunda kalmazsınız. Kodu söylediÄŸinizde herkes krizin ne olduÄŸunu ve derecesini anlar böylece zaman kazanırsınız ve hemen kriz planını uygulamaya baÅŸlarsınız’’ diye konuÅŸtu. Olumsuz bir olay olduÄŸunda asla özür dilenmemesi gerektiÄŸini de öne süren Meehan, ‘‘Özür dilemek, durumu kabullenmek demektir. Özür dilemeyin, ama üzüntü duyduÄŸunuzu belirtin’’ dedi.MARKANIN ÖNEMÄ°Konferansa Finlandiya'dan katılan halkla iliÅŸkiler uzmanı Liza Kettman-Kervine, markanın uzun süredir hayatımızda yer alan bir kavram olduÄŸuna dikkat çekerek günümüzde markalamanın artan önemine deÄŸindi. Eskiden Finlandiya'da evde piÅŸirilip ortasındaki delikten tavana asılan ekmeÄŸi dinleyicilere gösteren Kervine, markaların mesajlar verdiÄŸini ve bu mesajların toplumlar arasında deÄŸiÅŸiklik gösterebileceÄŸini, markalamanın ürünü piyasada diÄŸerlerinden farklı gösterme süreci olduÄŸunu kaydetti. Kervine, ‘‘Markalar ne kadar saydam ve pozitif deÄŸerlere sahip olurlarsa kriz dönemlerinde olumsuz etkilenme de daha az olur’’ dedi.Ä°ran'da 1 yılda 82 gazete kapatıldıIPRA'nın Ä°ranlı üyesi Hossein Afkhami de, ‘‘ÇaÄŸdaÅŸ Ä°ran'da medyanın durumu’’ konusunda yaptığı konuÅŸmada, Ä°ran'da medyanın Ä°slami ve bölgenin siyasi kültürüyle çok iliÅŸkili olduÄŸunu belirtti. 10 radyo ve 8 TV kanalı, 3 yabancı kanalın yayınının devletçe yapıldığını bildiren Afkhami, ülkelerinde kapatılan gazete sayısının yüksekliÄŸine dikkat çekerek, ‘‘Son yıllarda Ä°ran'da 82 gazete kapatıldı’’ dedi. Afkhami, şöyle konuÅŸtu: ‘‘İran'da tam bağımsız bir gazete bulmak mümkün deÄŸil. BeÅŸ devlet destekli gazete toplam tirajın yüzde 60'ına sahip. Bu destekten yoksun olanlar zaten yaÅŸayamıyor. Ekonomik ve teknolojik geliÅŸim iÅŸin maliyetini artırdığı için özgür basından söz etmemiz mümkün deÄŸil. Bağımsızlığın olmadığı bir ortamda ÅŸeffaflıktan bahsedilemez. Devlet ve gazeteciler arasındaki iyi iliÅŸkilerin aleyhte haber çıkmasını imkansızlaÅŸtırıyor.’’IPRA'ya ikinci Türk kadın baÅŸkanDünyanın 82 ülkesinden 1.000'e yakın üyesi bulunan Uluslararası Halkla Ä°liÅŸkiler DerneÄŸi'nin (IPRA) BaÅŸkanlığı'nı, 8 yıl aradan sonra ikinci kez bir Türk kadın üstlendi. IPRA 2003 yılı BaÅŸkanlığı’na seçilen Global Tanıtım ve Halkla Ä°liÅŸkiler ÅŸirketinin kurucusu Ceyda Aydede, dün akÅŸam Ä°stanbul'da yapılan törenle görevi Mauritius'lu Jacques Dinan’dan devraldı. Aydede, Ä°maj Halkla Ä°liÅŸkiler'in kurucusu Betül Mardin’den 8yıl sonra IPRA’ya baÅŸkan seçilen ikinci Türk oldu. Aydede, IPRA’nın Betül Mardin'den sonra ikinci kez bir Türk kadın baÅŸkan tarafından yönetilecek olmasının Türk kadınlarının baÅŸarısını gösterdiÄŸini söyledi. AYDEDE'NÄ°N HEDEFLERÄ°BaÅŸkanlığı döneminde yapmak istediÄŸi projelerden de bahseden Aydede, ilk önce IPRA'ya üye sayısını 100 ülkeden 1.000 kiÅŸiye çıkarmak istediÄŸini bildirdi. Etik ve ÅŸeffaflık konularında çalışmalara önem vereceklerini belirten Aydede, günümüzde halka iliÅŸkilerin çok farklı boyut kazandığına dikkat çekerek, halka iliÅŸkiler ÅŸirketlerinin ÅŸeffaflık, hesapverilirlik ve etik konularını destekleyen projeler geliÅŸtirmesi ve ÅŸirketlere tavsiyelerde bulunması gerektiÄŸini söyledi.IPRA, 60 ülke tarayıp ‘rüşvet endeksi’ çıkarıyorHalkla Ä°liÅŸkiler DerneÄŸi'nin (HÄ°D) düzenlediÄŸi ve Hürriyet Medya Towers Çetin Emeç Salonu'nda yapılan ikinci konferansa katılan IPRA Yönetim Kurulu Ãœyeleri, halkla iliÅŸkiler uygulamaları, medyada rüşvet ve ÅŸeffaflık konularını tartıştı.Konferansa Amerika'dan katılan IPRA Yönetim Kurulu Ãœyesi Frank E. Ovaitt ise medyada yaÅŸanan yolsuzlukların medyaya olan güveni sarstığın söyledi. Ovaitt, ‘Medyada ÅŸeffaflık’ kampanyası çerçevesinde medya çalışanlarını etik davranmaya çağırdıklarını ve Medya ÅŸeffaflığı sözleÅŸmesini bütün tarafların imzalaması gerektiÄŸini belirtti. Para karşılığında haberler yazıldığına da deÄŸinen Ovaitt, ‘‘Bir ÅŸey para karşılığında yayınlanıyorsa, o zaman onu reklam olarak yayınlayın’’ dedi. Internet üzerinde yaptıkları bir araÅŸtırmada, Kanada, Batı ve Kuzey Avrupa ile Avustralya'da medyaya güvenilirliÄŸin arttığını, DoÄŸu Avrupa, OrtadoÄŸu ve Latin Amerika'da medya güvenirliÄŸinin azaldığını saptadıklarını belirten Ovaitt, ‘‘Medyanın güvenilirliÄŸinin az olduÄŸu ülkelerde rüşvet olgusu görülüyor’’ dedi. DOÄžAN GRUBU SPONSORMedya ÅŸeffaflığı konusunda haber deÄŸerinin esas alınması gerektiÄŸine ve gazetecilerin PR ÅŸirketlerinin sunduÄŸu numune ve hizmetlerden sınırlı olarak faydalanmaları gerektiÄŸini söyledi. Ovaitt, ‘‘Bu tür hizmetlere sınırlama getirecek uluslararası bir rüşvet endeksi, bu tür uygulamaları ışık altına alır’’ dedi. DoÄŸan Medya Grubu'nun endeks projesinin sponsorlarından biri olduÄŸunu hatırlatan Ovaitt, endeksin 60 ülkede tirajı en yüksek 10 gazete takibe alınarak baÅŸlatılacağını kaydetti.IPRA Yönetim Kurulu Ãœyesi Donald K. Wright ise iletiÅŸimde etik konusuna deÄŸinerek, ‘‘Halkla iliÅŸkiler kendi etik deÄŸerlerini geliÅŸtirmek istiyorsa gerçeÄŸe önem vermeli’’ dedi. Kurumların belirlediÄŸi PR etiklerinin hepsine katıldığını, ancak bunlara uymanın kiÅŸilerin isteÄŸine bırakıldığını kaydeden Wright, kuralların ihlali halinde yapılacak bir ÅŸey oymadığına dikkat çekti.Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!