Aşktan yoksun insan taştan farksızdır

Güncelleme Tarihi:

Aşktan yoksun insan taştan farksızdır
OluÅŸturulma Tarihi: Åžubat 21, 2004 00:00

Size bir ÅŸey itiraf edeyim mi? Ben onun köşesinin müdavimiyim. Benim durumumdakilerin (din konusunda ne çok fazla bilgili ne çok fazla cahil) açık vermemek için baÅŸkalarına soramayacakları soruların cevabını bulabildikleri bir yer.Güzin Abla, nasıl sosyolojik bir görev üstleniyorsa bu ülkede, Mehmet Nuri Yılmaz da öyle. Ä°nteraktiviteye önem veriyor. Ve ona öyle sorular soruyorlar ki, normal bir insanı zıvanadan çıkartabilir, o ise bir din adamı sabrıyla, sakin sakin yanıtlıyor. Ne sorular, ne sorular: ‘‘Epilasyon caiz midir? Adet gören kadın Kuran'a dokunabilir mi? Bakireler cennete mi gider? Oruçluyken uykumda farkında olmadan boÅŸalmışım, orucum bozulur mu? Bir Müslüman bir Musevi'nin kestiÄŸi eti yiyebilir mi? Gayrimüslüm kadınla iliÅŸki zina mı?’’ gibi yüzlerce, binlerce soru. Mehmet Nuri Yılmaz, eski Diyanet Ä°ÅŸleri BaÅŸkanı, Hürriyet Gazetesi'nin yeni vazgeçilmez yazarı. Son derece ciddi bir insan. Beni görünceye kadar öyleydi yani! Sorularımı duyunca kahkahalarla gülmeye baÅŸladı. HoÅŸgörüsü hoÅŸuma gitti. Bir din adamının insanları korkutmaması gerektiÄŸini düşündüm. Tam tersine Mehmet Nuri Yılmaz gibi insana güven vermeliydi. Verdi. Ve bu arada öğrendim ki, hakiki bir divan edebiyatı uzmanı. Fuzuli aşığı. Hiç durmaksızın dört saat ÅŸiir okuyabiliyormuÅŸ, röportajın sonunda bana da güzel bir ÅŸiir okudu. Onu tanıdığıma çok memnun oldum, inÅŸallah siz de seversiniz...Size ‘‘Hocam’’ demek ÅŸart mıdır? Mehmet Bey denilemez mi?- Denilir tabii. Bazıları rahatsız olur. ‘‘Neden unvanım es geçiliyor?’’ diye. Ben öyle deÄŸilim. Hatta, mutlu bile olurum, ismimle hitap edilmesi bir samimiyet ifadesi. Ama insanlar genelde bana ‘‘Hocam’’ diyor...Peki Mehmet Bey... Ben iyi kalpli biri olduÄŸumu düşünüyorum ama dini zorunluluklarımın sadece küçük bir kısmını yerine getirebiliyorum. Hiç kurtuluÅŸum yok mu! Cehennemin hangi bölümünde yanacağım?- Sizin gibi her ÅŸeyi harfiyen yerine getiremeyen insanlar için ‘‘Dinden çıkmıştır, cehenmemde yanacaktır’’ ÅŸeklinde bir hüküm vermek yanlıştır. Eylem baÅŸkadır, iman baÅŸkadır...Yani siz de Müslümansınız ben de...- Elbette. Hepimiz dinimizin emrettiÄŸi hükümleri yerine getirmekle yükümlüyüz. Yerine getirmemek Allah'la sizin aranızda. Yine de inanmış bütün insanlar din kardeÅŸimizdir. Sadece onların biraz kusuru vardır...SÄ°Z NESÄ°NÄ°Z: AZ KUSURLU MÃœSLÃœMAN ÇOK KUSURLU MÃœSLÃœMAN Peki ''kusursuz Müslüman'' var mıdır?- Hayır. Çünkü kusursuz insan yoktur! Az kusurlu, çok kusurlu Müslüman olabilir. Ama zaten biz cehennem zaptiyesi deÄŸiliz! O, tamamen yüce Allah'ın bileceÄŸi bir iÅŸ. Yetki onundur. Bizim ahkam kesme hakkımız yoktur!Türkiye'de böyle bir çoÄŸunluk var. Allah'a inanıyor ama bazen oruç tutuyor, zekat veriyor, sadaka veriyor, kurban kesiyor. Yani dini vecibelerinin büyük bir bölümünü yerine getirmiyor. ÇoÄŸunluÄŸu böyle yaÅŸayan bir ülkeye Müslüman denilebilir mi? ‘‘Ara Müslümanlık’’, ‘‘Yarı Müslümanlık’’ gibi kavramlar var mı?- Hayır. Ä°nanmak parçalanmayı kabul etmez. Ä°nanmış insan, inanmıştır. Az inanmış, çok inanmış yoktur. Dini vecibelerini daha iyi yerine getiren veya hiç getirmeyenler vardır. Ama onlar da Müslüman’dır. Onları Ä°slam dairesinden çıkarmak mümkün deÄŸil. Ä°nandığı halde, hiç ibadet yapmayan biri de Müslüman’dır. Günah iÅŸleyenler de. Yani ‘‘Türkiye'de gerçek Müslümanların sayısı azdır ya da günahkarlar çoktur’’ gibi yargılara varmak mümkün deÄŸil. Zaten bu iÅŸler öyle kılık kıyafete bakılarak anlaşılmaz. ‘‘Kesin günahkardır’’ dedikleriniz dindar çıkabilir. Tersi de geçerli olabilir...Siz Arap ülkelerinin din hocaları karşısında kendinizi nasıl hissediyorsunuz? Onlar ‘‘baÄŸnaz’’, ‘‘yobaz’’ oluyor da, siz fazla ‘‘modern’’ mi kaçıyorsunuz? Size düşmanlık ettikleri, ‘‘gerçek Müslüman’’ olmamakla suçladıkları oldu mu?- Türkiye'yi iyi tanımayanlar bir takım yanlış kanaatlere varmışlardır. Bazıları biz laik bir ülkeyiz ya, sanki Türkiye'de din eÄŸitimi yok, dini vecibeler yerine getirilmiyor havası içindeler. Ama bizim gibi düşünen çok deÄŸerli bilim adamları da var orada. Åžurası gerçek tabii: Türkiye kazanımlarıyla Ä°slam dünyasına nispetle daha ileride.Din üzerinden siyaset yapmak ne kadar günahtır?- Çok büyük bir günahtır. Din Allah için yaÅŸanır. Allah'ın hoÅŸnutluÄŸunu, rızasını kazanmak içindir. Din üzerinden ister siyaset ister baÅŸka bir menfaat saÄŸlamak kesinlikle yasaktır.Ä°nsanlar bir din bilginine, kafalarını karıştıran her türlü soruyu sorabilir mi? Sorulması günah olan sorular var mıdır? ‘‘Allah var mıdır?’’ diye sorulabilir mi mesela...- Tabii ki sorulabilir. Nitekim, Kuran'da ‘‘Bilmediklerinizi ilim adamlarına sorun’’ diye emir var. Hıristiyanlıktan farklı tarafımız da budur, her ÅŸeyi soracaksın. Aklına takılan, kafanı meÅŸgul eden ne varsa. Bu hususta bir yasak söz konusu deÄŸildir. Allah'ın varlığı konusunda şüpheye düşen insan da sormalı ki, siz onu ikna edeseniz...Hiç ateist birini konuÅŸarak dine döndürdüğünüz oldu mu?- Bugüne kadar ‘‘Ben ateistim’’ diye karşıma çıkan kimse olmadı! Olsaydı, onunla da tartışırdım. Ama Hıristiyan’ken Müslüman olan çok insanla karşılaÅŸtım. Benim sayemde olanlar da oldu.Ä°slamiyet, cinsellikle ilgili soruları yazılı olarak komplekssiz yanıtlıyor. Sözlü olarak sınırlar daralıyor. Neden?- O bir gelenek. Türkiye'de cinsellik hálá bir tabu. Ben cinselliÄŸin öğretilmesinden yanayım, okullarda edep dahilinde dersleri verilmeli. Hiçbir zaman karşı olmadım. Camide imamlara yüzyüze soru sormaya çekiniyorlar, bana yüzlerce faks çekiyorlar. Ä°mkanlar ölçüsünde yanıtlamaya çalışıyorum.EBLEHE VERÄ°LECEK EN Ä°YÄ° CEVAP SUSMAKTIR Din adamlarının özgürlükleri hangi kurallarla sınırlıdır? Onlar da istedikleri gibi küfredebilir mi?- Din adamı olmak bazı fedakarlıkları gerektirir. Din adamı herkesin gittiÄŸi yere gidemez, herkesin konuÅŸtuÄŸu gibi konuÅŸamaz. Yani meslek haysiyetini koruması lazım. Zor bir hayat. Onun için din adamlarının küfretmesi yakışık almaz. Cemaati onu kınar. Ama içinden kızabilir, yine de öfke hiçbir zaman olmamalı...En çetrefilli ve sizi cevaplarken en çok zorlayan sorular hangileri?- Anlamayan birine anlatmak zordur. Bir de bilmediÄŸini bildiÄŸini sananlara. Bazıları da kötü niyetlidir, kanaatinizi bilir, anlamamazlığa gelir, sizi istismar etmeye çalışır. Eblehe verilecek en iyi cevap susmaktır. Yani muhatabınız bilgili ve iyi niyetli olsun, dini inancı ne olursa olsun...Bize müjde verebilir misiniz: Dine uygun yaÅŸamayan ama iyi kalpli insanlar için Ä°slamiyet'te kurtuluÅŸ var mıdır? Af mekanizmasından yararlanabilir miyiz?- Tabii. Allah'ın bağışlaması her zaman mümkündür. O anneden babadan daha yakındır, daha ÅŸefkatlidir. Affedebilir...Köşenize gelen sorulara bakılırsa, Güzin Abla'ya ne kadar olmadık sorular geliyorsa, din konusunda da ayrıntı merakı ve cehalet söz konusu. Neden?- Ä°nsanlarımız okumuyor. Oysa, Hz. Muhammed'e gelen ilk vahiy ‘‘Oku’’ diye baÅŸlıyor. Ve Allah, kaleme yemin ediyor Kuran'da. Ama nedense halkımız bunu ihmal ediyor. Batı'da görüyoruz, insanlar gemide okuyor, otobüste okuyor, ellerinden kitap hiç düşmüyor...Ben Yunanistan'da Ä°rlandalı bir kızla tanışmıştım, güneÅŸlenirken Ä°ncil okuyordu. Bazı sayfaları güneÅŸ yağı olmuÅŸ Ä°ncil'ini plaj çantasından hiç ayırmıyordu. GüneÅŸlenirken Kuran okuyan bir Türk kızına hiç rastlamadım. Bizde günah denir böyle ÅŸeylere...- Ä°ÅŸte o yanlış! Kuran'ı biz bir mezarlık kitabı haline getirmiÅŸiz. Biz derken, iki asırdır bu böyle. Zannediyoruz ki, Kuran ölüye okumak için inmiÅŸ. Halbuki Kuran ölü için deÄŸil, diri için. Bizim için yani.Yani her yerde okuyabilirim, gündelik hayatımda çantamda da taşıyabilirim. Öyle mi?- Elbette. Her yerde olur. Biz onu evlerde duvara asmışız, ulaşılmaz bir hale getirmiÅŸiz: Onun yeri oradır, orada duracak demiÅŸiz. AÅŸağılara indirmedik ki okuyalım! Herkesin çantasında olmalı, imkan bulduÄŸu her yerde okumalı. Çünkü bu bizim kitabımız, bize indirilmiÅŸ.Ä°slam’a göre hangisi günahZina, deÄŸiÅŸen dünyayla birlikte neden günah olmaktan çıkmıyor? Hukukta deÄŸiÅŸti, dinde de deÄŸiÅŸir mi?- Herkesin bildiÄŸi gibi dinde nikahsız iliÅŸkiler yasaklamıştır. Evet, bugün hukukta farklı bir görüş ve uygulama var. Ama dini yönden sorulduÄŸu zaman biz dine göre cevap veriririz...Din, imam nikahıyla cinsel münasebeti doÄŸru sayıyor mu?- Hayır. Aleniyet lazım, açık evlenme olacak, nikah duyurulacak.Sizin okurlara verdiÄŸiniz cevaplardan okudum. Bir erkek bir kadının sadece eline, ayağına bakabiliyor, hakkında daha fazla malumat edinmek için eve bir kadın yolluyor. Biraz çaÄŸdışı deÄŸil mi bunlar?- Hanefi mezhebine göre sadece eline, yüzüne, ayağına bakabilir. Demek ki soruyu yollayan o mezhebe ait bir okurumdu. DiÄŸer mezheplerde evlenmeden önce diÄŸer kısımlarına da bakabilir. Tabii mahrem uzuvlar hariç! Görücü usulüyle evlenmek de yoktur dinde, bu bir gelenektir.Din flörte karşı deÄŸil yani!- Karşı tabii. Ama karşılıklı görüşmek, anlaÅŸmak var.E bu flört iÅŸte...- Ama herhangi bir temas olmadan.Birbirini seven iki insanın birbirine dokunması neden günah? Neden kızsın Allah? Din adamlarına merak ettiÄŸiniz her ÅŸeyi sorabilirsiniz diyen sizdiniz!- Valla, dinde öyle. Nikah kıyılmadan dokunma meÅŸru sayılmıyor.Peki, zina yüzünden insanların taÅŸlanmasına ne diyorsunuz?- Biliyorsunuz bu taÅŸlanarak öldürülmeye recm deniyor, böyle bir ayet yok Kuran-ı Kerim'de. Bunu uygulayan ülkeler hata iÅŸliyor. Farklı görüşler var gerçi bu konuda. Kimileri Musevilikte var diyor, kimileri Müslümanlığın ilk zamanlarında vardı, sonradan yerine deÄŸnek vurma cezası geldi diyor. Ama neticede siz iki insanın hayatına kıyıyorsunuz ve Kuran'ı kaynak gösteriyorsunuz. Kuran'da olmayan bir ÅŸeyi nasıl uyguluyorsunuz?Dinin homoseksüelliÄŸe bakışı nasıl?- Yasaklamış. Yaratılış dışı olarak kabul etmiÅŸ.Dini bütün bir homoseksüel olamaz mı?- Olabilir. Adam günahkar olur ama aynı zamanda inancı olur. Ä°nancı olduÄŸu için de biz ona kafir ya da dinden çıkmış diyemeyiz. Günah iÅŸlemek baÅŸkadır, inanmak baÅŸkadır...Lezbiyenlik?- O da dinimizin reddettiÄŸi bir ÅŸey. Ä°slam’ın bakışı bu.Ben şöyle düşünüyorum: AÅŸk varsa, rıza varsa zina ve ‘sapıklık’ yoktur. Çok mu yanılıyorum?- AÅŸk da ayrı bir ÅŸey. Çok önemli bir ÅŸey. AÅŸk olmayınca hiçbir ÅŸey olmaz. Kainat, aÅŸk üzerine kurulmuÅŸtur. AÅŸksız insanı ölü say. AÅŸktan yoksun insan taÅŸtan farksızdır. Ama nezih bir biçimde kalmalı...Siz ilahi aÅŸktan mı söz ediyorsunuz!- Yok canım. Hepsi makbuldür. En sonu ilahi aÅŸktır.‘‘Aklınızdan geçirdiklerinizi eyleme dönüştürmezseniz günah sayılmaz’’ diyorsunuz. Hepimizin aklından tuhaf ÅŸeyler geçiyor, geçmesi günah deÄŸil yani!- Evet, onda sorun yok. Güzel ÅŸeyler düşündüğünüz zaman, o güzel ÅŸeyler için sevap yazılır. Ama kötü ÅŸeyler düşününce ve eyleme dönüşmedikçe günah yazılmaz. Allah'ın bize bir merhameti bu...Boynunda muska taşıma çantanda kuran taşıTürbe ziyaretlerine, telli babalara gitmelere ne diyorsunuz?- Bunlar hurafedir. Asılsızdır.Ä°nsanlar kendilerini iyi hissediyorlarsa gitmesinler mi yani?- Mezarlar, türbeler elbette ziyaret edilir. Ama ne için? Ders almak, ibret almak için. Bazıları gidiyor, onlardan yardım bekliyor, orada yatan fani varlıklardan! Ölmüş bir insanın bize ihtiyacı var, biz onlardan medet umuyoruz. Bu yanlıştır. Dinin özüne terstir. Allah'tan baÅŸka kimseye dua edilmez. Ne isteyecekseniz ondan isteyeceksiniz.Ama fani bir varlığa insan ‘‘Seni özledim’’ diyebilir ve sevgisini ifade edebilir deÄŸil mi?- O ayrı. Ama yardım beklemek yok. Dua edin ölüler için, o kadar. Kız, bahtının açılması için yalvarıyor; yoksul zengin olmak için yalvarıyor; öğrenci sınavını geçmek için yalvarıyor. Bunlar Ä°slam'ın özüyle baÄŸdaÅŸmıyor. Bu tür davranışlar iÅŸi ÅŸirke, yani Allah'a ortak koÅŸmaya kadar götürür.Saint Antuan'da mum yakmaya ne diyorsunuz?- DiÄŸer dinlerden bize intikal etmiÅŸtir. Yapılmamalı.Peki büyü filan...- Hiçbirinin dinde yeri yok. Medyumculuk, falcılık, gelecekten haber vermek bunlar da yok. Kuran açıkça diyor ki ‘‘Gaybı, Allah'tan baÅŸka kimse bilemez.’’Bir Müslüman ülkesinde Noel kutlamaları size ters mi geliyor?- Hayır. Masum bir ÅŸekilde kutlanmasında bir mahzur yok. Yeni bir yıla giriliyor, o yılı kutlamakta ne gibi bir sakınca olabilir?‘‘Mavi boncuk, kem gözlerden korur!’’ Korur mu gerçekten?- ‘‘Bu boncuk beni kötülüklerden koruyacak’’ diye bir düşünce Ä°slam'da yoktur. Ä°yilik de kötülük de Allah'tan gelir.Peki insanın boynunda Kuran ya da muska taşıması...- Bunlar da yoktur. Cebinde dua kitabı ya da Kuran meali taşıyabilirsin ama onu okumak, ondan faydalanmak için. Ama ‘‘Bu benim boynumda olursa beni korur’’ inancı Ä°slam'a ters düşer. Bir gün bir yerde oturuyoruz, bir arkadaşıma muska yapmış hocanın biri, getirdi bizimkine verdi. Dedi ki, ‘‘Bu senin yanında olduÄŸu müddetçe kurÅŸun sana iÅŸlemez.’’ Arkadaşım da ‘‘Sen al bunu koy cebine’’ dedi. Hoca koydu cebine. Sonra arkadaşım tabancasını çıkardı ve ‘‘Dur bakalım sana iÅŸleyecek mi, iÅŸlemeyecek mi?’’ dedi. Tabii hoca titremeye baÅŸladı. Böyle hoca geçinen sahtekarlar var. Yok öyle evin bilmem neresine kağıtlar koymak, kocayı karısından ayırmak, büyüler yaptığını söylemek, bunlar aldatmacadır...Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!