Merkezi sınavlarda iki soru iptal

Güncelleme Tarihi:

Merkezi sınavlarda iki soru iptal
Oluşturulma Tarihi: Kasım 29, 2013 15:57

İki gündür devam eden Merkezi Ortak Sınavlar sona erdi. Milli Eğitim bakanlığı bugün matematik ve fen testinden birer sorunun iptal edildiğini açıkladı.

Haberin Devamı

Matematik testi A kitapçığı’nda 12’nci, fen ve teknoloji testi A kitapçığında ise 3’üncü olmak üzere iki sorunun iptal edildi. Bugün yapılan fen ve teknoloji, inkılap tarihi ve Atatürkçülük ile yabancı dil testlerinde müfredat dışı soru çıkmadığını söyledi.

Bahçeşehir Koleji Uzmanlarının değerlendirmesi şöyle:

T.C İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük

8. Sınıflar düzeyinde bu yıl ilk kez uygulanan TEOG Sınavı’nda T.C. İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük dersinde ilk dikkati çeken, soruların zorluk derecesinin orta düzeyde olduğu, müfredata ve kazanımlara uygunluğudur.
Sınav soruları ayrıntılı olarak incelendiğinde, geçmiş yıllarda uygulanan SBS sınav formatıyla büyük oranda benzerlik gösterdiği söylenebilir. Bu da geçmiş yıllardaki SBS’lerde çıkmış soruları çözen öğrencilerin daha avantajlı olacağının bir göstergesidir. Soruların ünitelere dağılımına bakıldığında, 1. ünite olan “Bir Kahraman Doğuyor”dan 7 soru, 2. ünite olan “Milli Uyanış: Yurdumuzun İşgaline Tepkiler”den 13 soru sorulduğu görülmüştür. Bu durum bize içeriği kolay olan ünite ya da konulardan az, içeriği zor ve karmaşık olan ünite ya da konulardan çok soru çıkar şeklindeki klasik yaklaşımın doğru olduğunu göstermiştir. Bununla birlikte her kazanımın önem derecesinin birbirine yakın olduğunu, hiçbir kazanımın göz ardı edilmemesini sonuç itibariyle de sınava girecek adayların tüm kazanımlara yönelik çalışma yapmaları gerektiğini ön plana çıkarmıştır. Ayırt edici sorular olarak 17. ve özellikle 19.soru ön plana çıkmaktadır. Ayrıca belirtmek gerekir ki, tarihsel kavramların bilinmesi 1. 9. 15. ve 19. sorularda olduğu gibi sorunun çözümünü kolaylaştırmaktadır.
Bununla birlikte 20. sorudaki vefakârlık, cefakârlık ve bahtiyarlık gibi kavramlar da doğrudan bu sınavın kazanımı kapsamında olmayıp genel kültürü de ölçmeye yöneliktir. Bir diğer dikkati çeken hususta soruların doğrudan bilgiyi ölçmek yerine bilginin yorumlanmasına yönelik olmasıdır. Bu sınav göstermektedir ki MEB ve benzeri kitaplardaki açık uçlu çalışma soruları, merkezi sınavda karşımıza çoktan seçmeli soru olarak çıkabilmektedir. (Örnek; MEB Çalışma Kitabı sayfa 18 - Merkezi Sınav A Grubu soru 6 örneğinde olduğu gibi.) Şu hususa da dikkat çekmek gerekir ki 6. 11. 15 ve 20. sorularda görülen Mustafa Kemal ve Fevzi Çakmak gibi milli mücadelenin lider kadrosuna ait sözler sınavda soru olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu durumda gösteriyor ki ders kitaplarında yer alan sözler bu sınavda olduğu gibi bundan sonraki sınavlarda da üzerinde durulması gereken önemli içeriklerdir. Bu sınav bittiğine göre, öncelikle öğrencilerimize geçmiş olsun diyor, Nisan ayında yapılacak 2. merkezi sınav için yeni kazanımların yanı sıra geriye dönük kazanımlarında tekrar edilmesini öneriyoruz.

Haberin Devamı

Fen ve Teknoloji

Haberin Devamı

Sınav soruları sadece 8. Sınıf kazanımlarından gelmiştir. Sınavda; 9 soru “Hücre Bölünmesi ve Kalıtım” 11 soru ise “Kuvvet Hareket Ünitesinin Kaldırma Kuvveti” konusundan sorulmuştur. Soru dağılımının ünitelerin kazanım sayılarıyla orantılı olmaması aynı bilgiyle birden fazla sorunun çözülmesini sağlamıştır. Ayrıca Kaldırma Kuvveti konusundan gelen bazı sorular birbirinin cevabı niteliğinde olup test tekniğine aykırı bir durum oluşturmuştur. ‘Hücre Bölünmesi ve Kalıtım’ ünitesinden 29 kazanımdan 9 soru, ‘’Kaldırma Kuvveti konusundaki 11 kazanımdan 11 soru sorulmuştur.
3. soruda orak hücreli anemi hastalığı vücut kromozomlarında aktarılmasına rağmen X kromozomunda aktarıldığı bilgisi verilerek akademik bir hata yapılmıştır. Fakat soru her iki yolla da çözüldüğünde cevap aynı çıkmaktadır. Bu nedenle soru iptal edilmiştir. 6. 8. ve 9. sorular tartışmaya açıktır.
9. soruda hem B hem de D seçenekleri paragraftan çıkartılamamaktadır. Fakat B seçeneği tamamen paragrafa göre yanlış olduğu için doğru cevap olarak değerlendirilmiş; D seçeneği doğru bir bilgi olduğu için paragraftan çıkarılamamasına rağmen cevap olarak verilmemiştir. Bu durum test tekniği bakımından doğru bir yaklaşım değildir. Kaldırma Kuvveti konusundan gelen sorular çok net, anlaşılır ve kolay sorulardır. Sadece 14. sorunun C seçeneğindeki bilgi, sınav tarihinden sonra işlenecek kazanımı içermektedir. Fakat bu durum sorunun çözülmesine etki etmemektedir.
Fen ve Teknoloji testi genel olarak orta düzeyde sorulardan oluşmuştur. Bazı sorularının seçeneklerinin iyi kurgulanmamış olması özellikle akademik olarak iyi düzeyde olan öğrencileri zorlamıştır. Bu yüzden sınavın seçiciliği azalmıştır. Geçen sene sorulan soruların daha net ve anlaşılır olduğu dikkati çekmiştir.

İngilizce

Haberin Devamı

İngilizce sınav soruları müfredata uygundur ve kazanım dışı soru bulunmamaktadır. Konu ve sorulan soru dağılımına bakıldığında her üniteden soru sorulduğu görülmüştür. Geçen yıldan farklı olarak günlük hayattaki diyalogları anlama ve uygun karşılığı veren ifadeyi bulma tarzı sorulara ağırlık verilmiştir. Bu sorular zor olmamasına karşın, dikkatli okumayı ve çıkarım yapmayı gerektirmektedir. Kelime bilgisini test eden sorular bu sınavda çoğunlukla metin bütünlüğü içerisinde ölçülmüştür. Yazma becerilerinin test edildiği bir soru sorulmuş ve bu soruda metni tamamlayan uygun sonuç cümlesinin bulunması istenmiştir. Bu seneki soruların diğer bir ağırlığı da okuma parçalarına verilmiştir. Paragrafta doğru bilgiyi bulmanın dışında çıkarım yapmaya dayalı sorulara da yer verilmiştir. Diğer bir farklılık ise bu seneki sınavda hiçbir soruda görsel kullanılmamasıdır.
Nisan 2014 tarihinde yapılacak olan 2. TEOG sınavında konu içerikleri ve kazanımlar daha fazla olacağından, öğrencilerin çalışma tempolarını yükseltmeleri ve düzenli tekrar yapmaları gerekmektedir.

Haberin Devamı

Uğur Dershanesi uzmanlarının değerlendirmesi:

Fen ve Teknoloji

Fen ve teknoloji sınavı bakanlığın açıkladığı kazanımlara uygun olarak hazırlanmıştır. Bu sınav geçmiş yıllarda yapılan sınavlardaki soru tiplerine paralel olmuştur. 1.Ünitenin toplam ders saati 20 (29 kazanım), 2.Ünitenin sınava kadarki toplam ders saati 5 (11 kazanım) olmasına rağmen soru sayıları ders saatine orantılı olarak dağıtılmamıştır. 1. Üniteden 9 soru, 2.Üniteden ise 11 soru sorulmuştur. Ders saati ve kazanım sayısına dikkat edildiğinde 1. Üniteden 14, 2. Üniteden 6 soru sorulması beklenmekteydi. 1.Ünite sorularında öğrenciler zorlanmıştır. Özellikle A kitapçığı 6, 8 ve 9. sorular tartışmaya açıktır. Ayrıca 3. Soruda verilen “Orak hücreli anemi hastalığının X kromozomu üzerindeki çekinik genlerle aktarılan bir hastalık olduğu bilinmektedir.” bilgisi bilimsel bir hata olarak tespit edilmiştir. 2.Ünite sorularından A kitapçığı 20. Soru ayırt edici olmuştur. Diğer sorularda öğrenciler zorlanmamıştır. Bu bölümde kazanım sayısının az olması nedeniyle aynı kazanım birkaç soruda sorgulanmıştır. Bu durum ölçme değerlendirme açısında sorun kabul edilebilir.

Haberin Devamı

TC İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük

MEB’in Merkezi Ortak Sınavlar için belirlediği konu kapsamlarına uygun olarak hazırlanmıştır. Sınavda Milli Uyanış; Yurdumuzun İşgaline Tepkiler ünitesinden ağırlıklı olarak soru sorulmuştur. Sorular önceki yıllarda Seviye Belirleme Sınavlarında kullanılan yapılandırıcı yaklaşıma uygun olarak hazırlanmıştır. Paragraf yorumlama, kavram-madde eşleştirme ve bilgiyi kullanmaya dayanan sorular ağırlıklı idi. Sorular genel olarak kolay düzeydedir. Ancak 2-3 soru öğrencileri zorlayan tarzdadır

İngilizce

MEB’in 13 Eylül 2013 tarihli yayın ve 3 Ekim 2013 tarihli güncellemesinde belirttiği konu kapsamlarına uygun olarak hazırlanmıştır. Müfredat dışına çıkılmamıştır. Ders kitaplarındaki konular, konuların kelimeleri, kalıplar aynen sınav sorularında sorulmuştur. Daha çok öğrencinin okuduğunu anlama becerisi test edilmiş, gramer bilgisi ölçülmemiştir. Sorularda görsel kullanılmamıştır. Paragraf soruları sınavın %30’nu oluşturmaktadır. Diyalog tamamlama soruları ağırlıklıdır. İngilizce testi ders kitabındaki konulara hakim olan öğrenci için zor bir sınav olmamakla birlikte çok kolay denilebilecek bir sınav da değildir. Öğrencilerin kelime bilgisine, kalıplara hakim olması gerekmektedir.” şeklinde konuştu.

Rehberlik Koordinatörü Nazik Kösegil, “Merkezi Sistem Ortak Sınavlarının birinci dönem son oturumu tamamlayan öğrenciler rahat bir nefes aldılar. Bu sınavlar Liselere yerleştirme puanında etkili olan; yıl sonu başarı puanını ve MSOS puanını etkileyecek. Öğrenciler yerleştirme puanında sadece bu sınavların etkili olduğunu düşünmemeli aynı enerji ve hazırlıkla tüm yazılılarını dikkate almalı. Dolayısıyla gerek bu dönemin son yazılılarına gerekse ikinci dönemin yazılılarına hazırlanmalılar. Ailelere yine burada büyük görev düşüyor. Öğrencilerin girdikleri bu sınavların sonuçları ne olursa olsun çocuklarını desteklemeli ve devam eden sınavlara karşı onları olumlu yönde motive etmeliler.” dedi.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!