Türkiye'nin en iyi işyerleri belli oldu

2dk okuma

İK ve yönetim uygulamaları danışmanlık şirketi Aon Hewitt, 2016’nın En İyi İşyerleri’ni açıkladı. Türkiye’de bu yıl 10.’su yapılan En İyi İşyerleri (Aon Best Employers) araştırması kapsamında şirketler çalışan bağlılığı, liderlik, işveren markası ve performans kültürü kapsamında değerlendirildi. 170 şirketten 210 bin çalışanla yapılan araştırmaya göre 15 şirket “En İyi İşyeri Ödülleri”nin sahibi olurken 4 şirket de “Çalışan Bağlılığı Başarı Ödülleri”nin sahibi oldu.

Haberin Devamı

Aon Hewitt’in bu yıl 10. kez verdiği “En iyi İşyerleri” (Best Employers) ödülleri kapsamında 170 şirketten 210 bin çalışan başta çalışan bağlılığı olmak üzere liderlik, performans ve işveren markası kapsamında değerlendirildi. Bunların içerisinden kriterleri sağlayan 15 şirket En İyi İşyeri oldu. En İyi İşyerleri’nde bağlılık oranı yüzde 76 olarak saptandı. Türkiye genelinde ise bağlılık yüzde 52. En İyi İşyerleri ödüllerinin yanı sıra çalışan bağlılığı konusunda istikrarlı gelişim gösteren ve iş unsurlarını etkileyen liderlik, performans kültürü ve işveren markası endekslerinde Türkiye ortalamasının üzerinde performans gösteren 4 şirket de Aon Hewitt’ten “Çalışan Bağlılığı Başarı Ödülü” aldı.

İNSANA VERİLEN DEĞERİ YAŞATIYORLAR
Küresel çerçevede Best Employer şirketleri kendilerini 3 alanda farklılaştırıyorlar. İlki ‘liderlik’. Best Employer üst yönetimi, en büyük varlık insana odaklanıyor. Üst yönetim, çalışan önceliğini bir kurum kültürü olarak benimsiyor ve bu anlayışı tüm organizasyona yayıyor. İnsana verilen değeri sadece söylemiyor, yaşatıyor.

Diğer unsur ‘performans kültürü’. En iyiler, insanı başarıya ve en iyi sonuçlara odaklayan sistemlere sahipler. Hedef bütünlüğü, performans yönetimi, maddi ve manevi ödüllendirme, öğrenme ve kariyer yoluyla insanı başarıya odaklayan bir kültür yaratıyor ve bu kültürü sürekli canlı tutuyorlar. İnsanlar daha iyiyi yapmak için gerçek bir heves duyuyor.
Üçüncü ve gittikçe etkisi daha da artmakta olan unsur ise ‘işveren markası’. En iyi işyerleri, dışarıda güçlü bir marka olmak ve bunu tanıtmakla kalmayıp, bu markanın hakkını iç müşterisine karşı da vermeyi başarıyor. Dış algı ve iç algı uyumunu sağlıyor. İşveren marka sözünü tutmayı başararak, içerdeki saygınlığını ve çekiciliğini korumayı başarıyor.

ÖDÜLLENDİRME ÖNEMİNİ ARTTIRIYOR
Cengiz Gürleyik’e ücret, terfi ve takdir gibi unsurların çalışanı şirkete bağlamada ne kadar etkili olduklarını sorduk. Gürleyik, son yıllarda dikkatlerini çeken iki önemli unsur olduğun söylüyor: “Ödüllendirme ve takdir ile EVP (Employee Value Proposition- Çalışan Değer Önermesi). Daha önceki senelerde maddi ödüllendirmenin daha ziyade hijyen bir unsur olduğunu görüyorduk. Yani bu alanları koruyarak bağlılığı devam ettirebiliyordunuz ama çok artırarak bağlılığı yükseltmeniz mümkün olmayabiliyordu. Fakat son dönemde, ödüllendirmenin bağlılığı artırmakta çok daha fazla önem kazandığını gözlemliyoruz. EVP için “çalışana verilen söz” de diyebiliriz. Marka sözümüzü benzer şekilde iç müşteriye karşı çalışan sözü olarak tasarlamak ve benimsemek. Benimsemekle kalmayıp, gerçekleştirmek.”

Mavi yakada bağlılık arttı
Bu yıl mavi yakadaki bağlılık oranının yüzde 39’dan yüzde 46’ya ulaştığına dikkat çeken Cengiz Gürleyik, çoğu şirkette mavi yakalı çalışanlar için özel uygulamalar yapıldığını söylüyor: “Örneğin Türkiye’nin önemli gruplarından biri aldığı geri bildirimler sonrasında “mavi yaka” terimini ortadan kaldırmak için mavi yakaya “saha çalışanı”, beyaz yakaya ise “ofis çalışanı” demeye başladı. Sadece bu söylem farklılığı bile bağlılıkta önemli rol üstleniyor.”

Haberin Devamı

EKONOMİK BELİRSİZLİKTE ÇALIŞANLAR ŞİRKETTE KALIYOR
Araştırmaya göre bağlı çalışanlar temelde 3 davranış sergiliyor. Bu davranışlar “Konuş”, “Kal” ve “Kalkındır” olarak isimlendiriliyor. Yani bağlı çalışanlar;

- Şirketi ile ilgili içerde ve dışarıda olumlu konuşur ve şirketini tavsiye eder,
- Şirketinde kalma kararlılığına sahiptir ve takımın bir parçası gibi hisseder,
- Kendilerinden beklenenin fazlasını verme konusunda içlerinden gelen bir motivasyona sahiptirler ve teşvik edildiklerini hissederler.

Cengiz Gürleyik, “Özellikle moralin düştüğü ve ekonomik belirsizliklerin yaşandığı coğrafi bölgelerde çalışanların şirketlerine daha çok tutunduklarını ve KAL davranışını daha çok gösterdiklerini gözlemliyoruz. Bu yorumu, verilerimizin analizi ve çalıştığımız şirketlerden aldığımız geri bildirimler üzerinden yapmaktayız. Bu yılki bağlılık verilerinde; Konuş, Kal ve Kalkındır davranışlarından en çok artışın “KAL” davranışında olduğunu görüyoruz. Bu da yorumumuzu destekliyor” diyor.

Haberin Devamı

ÇALIŞAN BAĞLILIĞI BAŞARI ÖDÜLLERİ
- Denizbank
- Garanti Bankası
- Migros
- Türkiye İş Bank.

Haberin Devamı

EN İYİ İŞYERİ ÖDÜLLERİ
- Doğuş Otomotiv
- Eczacıbaşı İlaç Pazarlama
- Eczacıbaşı Profesyonel
- Garanti Yatırım
- Kalekim
- Marriott International
- Montero Gıda
- Novartis
- Novo Nordisk
- Sodexo Avantaj ve Ödüllendirme Hiz.
- Sodexo Entegre Hizmet Yönetimi
- Yeşilırmak Elektrik Dağıtım (YEDAŞ)
- Yeşilırmak Elektrik Perakende Satış (YEPAŞ)
- Yüce Auto - Škoda
- Yves Rocher Türkiye

Haberin Devamı

Nasıl seçiliyor?
En İyi İşyerleri araştırmasına en az 50 çalışanı bulunan ve Türkiye’de 3 yıldan uzun bir süredir faaliyet gösteren şirketler katılabiliyor. Çalışan bağlılığı, liderlik, işveren markası ve performans kültürü endeks değerlerinin büyük önem taşıdığı araştırmada en iyi iş yerleri, elde edilen tüm verilerin Aon Hewitt’in Avrupa’daki veri merkezinde değerlendirilmesinin ardından belirleniyor. Aon Best Employer unvanını alan şirketler arasında sıralama yapılmıyor, kriterleri karşılayan tüm şirketler ödüllendiriliyor. 2016’da Türkiye’de 170 şirketten 210 bir çalışanla anket yapıldı.

Haberle ilgili daha fazlası: