Yapay zekâ medyaya el atarsa...

Geleceğin belli başlı mesleklerinde yapay zekânın insanın yerini alacağı epeydir biliniyor. Ancak yaratıcı işlerde insanın yerini dolduramayacağı düşünülüyordu. Son iki yılda ortaya çıkan ‘sentezleme’ teknolojisi hiç hesapta olmayan mesleklerin de yapay zekâ tarafından ele geçirilebileceğini ortaya koydu, üstelik yarın kadar yakın bir gelecekte!

Haberin Devamı

Yapay zekâ medyaya el atarsa...
Populer Science dergisinin son sayısında 10 yıl içinde yaşantımızı değiştirecek gelişmeler, ‘Bilimde Çığır Açacak 20 Fikir’ başlığıyla yer alıyor. Birinci sırada ‘Sentetik Medya’ var. Sentetik medya, ses ve görüntü içeren medya araçlarının yapay zekâ tarafından üretilmesi, manipülasyonu ve modifikasyonu anlamına geliyor. En yaygın örneği ‘deepfake’ videoları. Ünlü bir simanın yüzüne başka birinin konuşması montajlanarak, sanki ünlü kişi söylüyormuş gibi gösteren deepfake (derin sahte) videoları iki yılda çok hızlı gelişti. Çoğunlukla iğneleyici mesajlarla absürt ve komik videolar üretmek amacıyla yapılıyor. Ancak seçimleri manipüle etmek, hatta ünlülere şantaj yapmak gibi karanlık bir boyutu da var.

Haberin Devamı

Sentetik medyanın gerçek potansiyeli deepfake’in çok üstünde. İsteyen herkesin video, fotoğraf ve ses içeriği üretebildiği, yayıncı olabildiği bir çağdayız. Dijital içerik artık tüm sektörler için ana tanıtım ve iletişim aracı. Video ve podcast’ler en çok tüketilen içerikler. Düzgün içerik üretmek için prodüksiyon işlerinin yanı sıra oyunculuk, sunuculuk, modellik, seslendirme gibi kabiliyetler gerekiyor.      

Çalışanlar endişelenmeli mi?

Sentetik medya, yazılı içerikle ses ve görüntüyü sentezleyerek, gerçeğe çok yakın karakterler ve sunumlar yaratabiliyor. Gerçekte var olmayan spikerler, oyuncular, fotomodeller hatta müşteri temsilcileri ve mağaza satıcıları yaratılabiliyor. Tam tersi de mümkün. Tanınmış şahsiyetlere normalde söylemedikleri şeyler söyletilebiliyor. Sentetik medyanın gelecekte içerik üretimini demokratikleştireceği düşünülüyor. Örneğin ünlü bir simayı reklam filminde oynatmak büyük bir prodüksiyon maliyeti demek. Sentetik medya, kimseyi yerinden kıpırdatmadan işi yazılım ortamında çözmeyi hedefliyor. Oyuncu oturduğu yerden, az bir uğraşla para kazanırken, etkili tanıtımlar düşük maliyetle kurtarılabilecek.

Sentetik medya, bağımsız içerik üreticilerine de avantaj sağlayacak. Butik bir marka yeni kreasyonunu yapay modellerle tanıtabilecek, bağımsız yayın organları gerçek insanlara ihtiyaç duymadan podcast’ler, video haberler üretebilecek. Hatta düşük bütçeli filmlerde ünlüleri oynatmak bile mümkün olacak.

Haberin Devamı

Pekâlâ medya sektörünün profesyonelleri bu durumdan endişelenmeli mi? Bence hem evet hem hayır... Gelecek sentetikleştikçe, sanatını doğallık ve özgünlükle sergileyenlerin kıymetli hale geleceği kesin! 

Start-up’lar çoktan işe başladı

Sentetik medya alanında öncü markalardan biri Samsung. Ocak ayında hizmet sektörüne yönelik yapay insan platformu NEON’u tanıtan Samsung, sentetik medya teknolojileri geliştiren start-up’lara Samsung Next Ventures çatısı altında yatırım yapıyor. Samsung Next Berlin ofisinin başına Avrupa genel müdürü olarak atanan isim Türk asıllı Alman vatandaşı İskender Dirik. Avrupa’da sentetik medyanın geleceğine yön verecek isimler arasında adı geçen Dirik, syntheticmedialandscape.com mikro sitesi üzerinden yenilikçi start-up’lara çağrıda bulunuyor. Hazırladıkları kılavuza bakarak ilgi çekici beş farklı faaliyet alanı ve firmalarını listeledim:

Haberin Devamı

Video sentezi: Sentetik medya, video prodüksiyonlarında kamera kullanımını zorunlu olmaktan çıkarıyor. Tokyo menşeli EmbodyMe, internet üzerinde yayımlanan herhangi bir videoya insanları gerçek zamanlı yerleştirmeyi hedefliyor. Aynı zamanda istediğiniz kişinin yerine geçip Zoom sohbeti yapabileceksiniz. Ayrıca anlaştığınız oyuncuları stüdyoda çekmeden videonuzda oynatabileceksiniz.

Konuşma ve ses sentezi: Seslendirme işlerini gelecekte büyük oranda yapay zekâlar üstlenecek. Londra merkezli Deepzen, yazılı metinlerin insan telaffuzuna en yakın biçimde seslendirilmesini hedefleyen bir yapay zekâ algoritması geliştiriyor. Taylan Kamış ve Kerem Sözügeçer tarafından geliştirilen uygulama, sesli kitap, podcast, TV ve radyo reklamları, müşteri hizmetleri gibi ihtiyaçlara sentetik ses sanatçılarıyla hizmet verebilecek.

Haberin Devamı

Müzik sentezi: Dijital içeriklerin artmasıyla oluşan telifsiz fon müziği talebini karşılamak için kurulan girişimler arasında Amadeus Code, Boomy, Loudly ve WaveAI öne çıkıyor. WaveAI, derin öğrenme algoritmasıyla şarkı sözü ve melodi yazmanıza imkân veriyor. Bestelediğiniz şarkıyı söyleyen sentetik bir şarkıcısı bile var.

İmaj sentezi: Ürün ve hizmet tanıtımlarının yanı sıra akademik araştırmalar ve makine öğrenimi projeleri için yeni yüzlere ihtiyaç duyulabiliyor. Generated Photos üç yıl boyunca çektiği gerçek portre fotoğraflarından sayısız yeni insan yüzü yapabiliyor. Amsterdam menşeli LALA LAND çevrimiçi giyim mağazalarına fotomodeller üretiyor.

Haberin Devamı

Sunucu ve konuşmacı sentezi: Sentetik medya, haber spikerlerinin ve konuşmacıların yerine de göz dikiyor. Rephrase.ai, herhangi bir yazılı metnin yapay bir konuşmacı tarafından anlatılabileceği bir video platformu geliştiriyor. NUIS.TV uygulamasıysa yazılı kaynaklardan çektiği haberleri yapay bir spikerin video haber bülteni formatında sunmasını sağlıyor.

Yapay zekâ medyaya el atarsa...Yapay insan platformu NEON, insan görünümlü (üstte) avatarlar üretiyor.

MİNİ HABER
DÜNYANIN İLK DİJİTAL SÜPERMODELİ: SHUDU

Yapay zekâ medyaya el atarsa...

Geçen yıl BAFTA töreninde kırmızı halıda boy gösteren Shudu, sıradışı bir manken. Instagram’da 209 bin takipçisi olan Shudu, son derece simetrik hatları ve gerçek ötesi parlak cildiyle dikkat çekiyor. Shudu’yu eşsiz kılan özelliği, gerçekte var olmaması. Cameron James-Wilson isimli fotoğrafçı tarafından yaratılan Shudu, dünyanın ilk dijital süpermodeli ve Ellesse’nin marka yüzlerinden biri. Gerçek fotomodellerse Shudu’yu şimdilik kendilerine tehdit olarak görmüyor. Halen bir insanı giydirip fotoğraflamak Shudu’yu dijital ortamda tasarlamaktan daha düşük maliyetli. @shudu.gram 

Yazarın Tüm Yazıları