Yarış otomobili koltuğunda uçacağız

Yerde neredeyse ‘uçarak’ giden Formula F1 araçlarının koltuk teknolojisi artık uçak koltuklarına da uygulanacak. Çok hafif ve yüksek dayanıklı bu koltuklar, yolcuya konfor sunacak. Uçakları da hafifletecek.

Haberin Devamı

Genellikle yeni bir teknoloji önce uzay veya havacılık sektöründe hayata geçer. Araştırma-geliştirme maliyetlerinin önemli bölümünü çıkardıktan sonra hayatımıza farklı bir alanda girer. İlk uçaklarda kullanılmaya başlanan ABS fren sisteminden uzay mekiklerinin dışında kullanılan teflona kadar bunun birçok örneği var.
Ancak son yıllarda bu akış tersine çevrildi. İlk olarak otomobil veya bilişim alanlarında bulunan teknolojiler, sonrasında geliştirilerek gökyüzünde de yer almaya başladı.
Bu teknolojilerin sonuncusu, Formula F1 araçlarında kullanılan koltuk konsepti oldu. Uçak koltuğu imalatçısı Mirus, Formula F1 araçları için imal edilen teknolojiyi gökyüzüne taşıdı. ‘Hawk’ adını verdiği koltuk için tasarım tamamlandı. Bu koltukların ilk müşterisi ise Malezyalı düşük maliyetli havayolu şirketi Air Asia oldu. Koltuklar, önümüzdeki yıldan itibaren uçaklarda kullanılmaya başlanacak.

 

Haberin Devamı


HANGİ ÖZELLİKLER AKTARILDI


HAFİF KOLTUK: F1 araçlarında hafiflik çok önemli. Koltukta karbon fiber ve yüksek dayanıklılığa sahip metal alaşımları kullanıldı. Rakiplerine göre koltuğun ağırlığı yüzde 40 daha az.


HÜCRE SİSTEMİ: Koltuk kaplamlarındaki hücre sistemi, çarpmalarda şokun yayılması ve vücuda en az zarar verilmesini hedefliyor. Sistem, Formula F1 araçlarında yaralanmaların etkilerinin azaltılmasında önemli bir yere sahip.


İNCE TASARIM: Koltuğun inceliği sayesinde yolcuya verilen diz mesafesi genişliyor. Aynı zamanda başta bel boşluğu olmak üzere koltuk yolcuya halen kullanımdaki ince koltuklara göre daha fazla konfor sunuyor.


ÇARPMA TESTLERİ: Havacılık kuralları gereği, uçak koltukları dinamik çarpma testlerinden geçiriliyor. 16G olarak adlandırılan bu testlerde koltuklara çarpma etkisi 16 kat güç uygulanarak yapılıyor. Formula F1 araçlarının koltukları da benzer testlerden geçiliyor.

 

 

İLK KULLANICI AIR ASIA OLACAK


Malezya merkezli düşük maliyetli havayolu şirketi Air Asia, Mirus tarafından imal edilen bu koltukların ilk müşterisi oldu. Şirketin patronu Tony Fernandes’in Formula F1 takımı var. Air Asia’nın A320’lerine konulacak koltuklarda ekran bulunmayacak. Onun yerine USB ile şarj ünitesi koltuk kolunda yer alıyor. Geriye yatış açısı 10 derece. Air Asia, Airbus A320 serisi uçakları için bu koltuklardan toplam 60 bin adet satın alacak. 

 

 

Haberin Devamı

FORMULA F1 ARAÇLARINI UÇAK MÜHENDİSLERİ TASARLIYOR

Dünyanın en büyük spor organizasyonları içinde yer alan Formula F1 yarışlarında araçların tasarımlarının önemli bölümünde uçak mühendisleri görev alıyor. İmalatçıların sıkı kurallar içinde aracın aerodinamik özellikleri büyük önem taşıyor. Tasarımın ardından araçların ilk testleri uçaklar gibi rüzgâr tünellerinde yapılıyor.
Otomotiv sektöründe en gelişmiş teknolojiler Formula F1 araçlarında kullanılıyor. Testlerden elde edilen tecrübeler sonrasında teknoloji daha sonra diğer araçlara aktarılıyor.

Yazarın Tüm Yazıları