En sessiz koltuk hangisi?

Uzun uçuşlarda jet motorunun gürültüsü, en ciddi yolcu şikâyetlerinin başında geliyor. Kabindeki sessiz koltuklar hangileri? Öne mi yoksa arkaya mı oturmalı? İşte sessiz uçuşun yolları…

Haberin Devamı

Uçaktaki gürültünün en büyük kaynağı motorlar. Motorları kanatlarda bulunan uçak tiplerinde özellikle kabinde orta ve arka tarafında oturanlar, gürültüden daha çok etkileniyor. Bazı uçaklarda ön ve arka taraflar arasında gürültü farkı 15 dB’ye (desibel) kadar çıkabiliyor.Kabinde yapılan ölçümlerde en çok gürültü kalkış sırasında oluşuyor. 105 dB’ye kadar yükselen gürültü, düz uçuşta 75-80 dB’ye düşüyor. İniş için yaklaşma sırasında kanat alanını büyüten flaplar, iniş takımlarının açılması da gürültüyü artırıyor. Yeni nesil uçaklarda kullanılan daha iyi izolasyon malzemeleri, motorların düşen gürültü oranları sayesinde 60 dB’ye kadar gürültü düzeyi düşebiliyor. 

 

Koridor daha sessiz

 

Haberin Devamı

Örneğin önden koltuğunuzu seçtiniz. Cam kenarında mı, yoksa koridoru mu tercih etmelisiniz? Cam kenarındaki koltuklarda gürültü oranı ortalama 4 dB daha fazla. Sessiz bir uçuş için koridor tarafına oturmakta fayda var.

 

İlginç araştırma

 

İmalatçılar arasında ise ‘sessiz uçak’ yarışı var. Genellikle yeni nesil yolcu uçaklarında gürültü oranları daha düşük. Ancak geçen  günlerde Airbus tarafından yapılan açıklama, ilginç bir gerçeği de ortaya koydu. Avrupalı imalatçı, daha eski olan A330’daki gürültü oranının Boeing’in kompozit gövdeli, yeni nesil yolcu uçağı 787 Dreamliner’dan 3 desibel daha sessiz olduğunu iddia etti. A330’da uçağın ön bölümündeki 60 dB’lik gürültü oranının 787’de 63 dB’ye çıktığını belirtti. Bu iddialara Boeing’den herhangi bir yalanlama gelmedi.

 

SESSİZ UÇMANIN YOLLARI

 

- Uçuş öncesinde en iyi koltuk seçmenin yolu internet üzerinden check-in yapmak. Önce uçağınıza bakın. Motorların, kanat altında mı, yoksa kuyrukta mı olduğunu öğrenin. 

 

- Boeing 737, 747, 777, 787, Airbus A320, A330, A340, A350 ve A380, Embraer 170/190 serisi uçakların motorları kanat altında. MD80, Embraer 135/145, CRJ serisi gibi uçakların da kuyrukta.

 

Haberin Devamı

- Kuyrukta motoru bulunan uçaklarda gürültü oranı önde ve ortada düşük.  

 

- Motorun önünde oturmayı uzmanlar konserde dev hoparlörlerin arkasında oturmaya benzetiyor. Gürültü, egzoz bölümünden itibaren artmaya başlıyor.

 

NE YAPMALI

 

- Yanınızda kulak tıkacı bulundurun. Bu tıkaçlar, gürültü oranını 5 desibele yakın kesiyor. Taşınmaları kolay.

 

- Çok sık seyahat ediyorsanız, gürültü kesen kulaklıkları tercih edin. Kısa sürede bu kulaklıkların konforuna alışacaksınız. Kulaklıklar sabit motor sesini keserken örneğin kabin memuru size seslendiğinde rahatlıkla duyabileceksiniz. Bu kulaklıkları uçağın eğlence sistemine mini bir aparatla bağlayabilirsiniz.

 

Haberin Devamı

- Kişisel ekran varsa, kulaklığı kullanarak müzik dinleyin, film seyredin. Gürültü sizi daha az rahatsız edecektir. 

 

GÜRÜLTÜ TAT ALMA ALGISINI DEĞİŞTİRİYOR

 

Uçaklarda yapılan ölçümlerde gürültü oranıyla birlikte yolcuların ikramda sunulan yiyeceklerde farklı tatlar aldığı ortaya çıktı. Gürültü arttıkça tat alma duyularında şekere veya tuza verilen tepkinin düştüğü belirlendi. Uçakta yolcuların daha tuzlu yemeleri veya normalde fazla şeker ihtiyacı duymayan yolcuların tatlı tercih etmeleri gürültünün tada etkisi olarak belirlendi.

 

GÖKLERİN KURDU...

 

İki sezon boyunca Türk Hava Kuvvetleri’nin tek F-16 uçağı ile gösteri yapan SoloTürk’ün pilotluğunu gerçekleştiren Yüzbaşı Yusuf Kurt, yaşadıklarını ‘Göklerin Kurdu’ kitabında topladı. Bir hayalle başlayıp yaşadıklarını içten ve akıcı bir dille yazan Yusuf Kurt’un kitabı aynı zamanda askeri pilot olmak isteyenlere de yol gösteriyor.Önsözünü Hava Kuvvetleri Komutanı Orgeneral Abidin Ünal’ın yazdığı kitap, Cenevre Yayınları’ndan çıktı. Toplam 320 sayfa kitabın fiyatı 34 TL.

Yazarın Tüm Yazıları