Antalya Havalimanı kabına sığmadı

Yüzlerce uçak iniyor. Bir o kadar uçak kalkıyor. Hepsi dolu. Yedek yolcu listeleri uzayıp gidiyor. Antalya Havalimanı Türkiye’nin turizm lideri haline geldi. DHMİ büyümenin, havalimanı büyültmeyi zorunlu hale getirdiğini anladığı an harekete geçti. Kültür ve Turizm Bakanı da sistemin büyük destekçisi oldu. Yakın gelecekte havalimanı büyüyen boyutları ve düzeniyle turizmin ana üssü olmada iddiasını doruğa taşıyacak.

Haberin Devamı

Gözlerime inanamadım. Bütün Akdeniz sahilinde bu kadar çok uçağın inip kalktığı birkaç havalimanı vardır. Ama Antalya şimdi neredeyse çoğunu sollamış durumda. THY, Pegasus, SunExpres, FreeBird, Corendon hadi neyse. İşin sahipleri. Ama adını bile ilk kez duyduğun havayolları dışında düşük maliyetli uluslararası taşıyıcıların liderleri Ryanair ya da EasyJet, Rus şirketlerin yerli kıyafet giymiş tarifesiz uçuş yapan (charter) uçakları, pistlere biri çıkıyor, diğeri giriyor. Havalimanın iki pisti var. Biri 3400 metre diğeri 2990 metre beton. Bir de askeriyenin asfalt yedek pisti var. O da 2990 metre.

Antalya Havalimanı kabına sığmadı

Haberin Devamı

GÖKTEN UÇAK YAĞIYOR

Turistler millet-millet, güneşe, denize, tatil cennetine ve bir gastronomi dünyasına koşuyor. Ve doğal olarak Antalya Havalimanı kabına sığmıyor. Günlük 185 binden fazla yolcu akın ediyor. Benim gittiğim gün 1050 uçak iniş-kalkışı oldu. TAV’ın Kurumsal iletişiminin en tepe noktasındaki direktör Erhan Üstündağ ile havalimanını gezdim. İnşaat yeni başlıyordu. 1 milyon metrekarelik bir alan kamulaştırılmış, binalar yıkılmış ve dümdüz bir alana kamyonlar, dozerler girmeye başlamıştı. Kot farkı olmayan düz bir arazi ortaya çıkmıştı. Buraya gelecekte havalimanının en büyük sıkıntısı olan uçak park alanı yapılacak. O zaman toplam 181 uçak park edebilecek. Yeni bir yakıt çiftliği kurulacak ve uçaklar yeraltından gelen borulardan yakıt alacak. Öyle tankerle taşıma olmayacak. Avrupa’da çalışan yetersizliğinden sorunlar devam ederken Türkiye’deki havalimanları ve havayolları krizden hazırlıklı çıktılar. Gelen talebe cevap vermeyi başardılar. Fraport ve TAV havalimanını 2052 yılına kadar işletecekler. Antalya turizmin başkenti. Sadece Türkiye değil Akdeniz’in en yoğun turizm merkezi. 650 bin yatak kapasitesi var. İkinci sıradaki Mayorka’nın kapasitesi 450 bin yatak. İki yılın ardından pandeminin etkisini geride bırakmış görünüyor. Henüz açıklanmasa da ağustos ayında yolcu sayısı 2019’u yakalayacak.

Haberin Devamı

Antalya Havalimanı kabına sığmadı

ÇEVREYİ KORUYACAK

Savaşa rağmen Ruslar da geliyor. Ukrayna’dan yolcu yok ama Almanya, İngiltere, Polonya, Kazakistan gibi ülkelerden gelen talep artışı kaybı kapatıyor. Havalimanı yoğun ama her şey düzen içinde ilerliyor. Gelenler memnun, yüzlerinde gülümsemeyle dönüyor. 

Antalya karbon emisyonlarını nötr hale getirmiş dünyadaki sayılı havalimanlarından biri, Karbon Akreditasyonu programında Level 3+ sertifikasına sahip. Atık yönetimi, su yönetimi gibi konularda da çalışmalar sürüyor... Yeni terminal LEED Gold sertifikası alacak. Çevre üzerindeki etkimizi en aza indirecek. Böylece Antalya Havalimanı’nın literatürdeki saygınlığı artacak.

Antalya Havalimanı kabına sığmadı

‘KIŞI HAREKETE GEÇİRDİK’

Haberin Devamı

TAV Havalimanları ve Fraport Antalya’da 2018’den bu yana uyumlu bir ortaklık yürütüyor. Havalimanının başında iki genç genel müdür var. Deniz Varol Antalya’ya gelmeden önce 20 yıl boyunca TAV’ın Türkiye ve yurtdışındaki havalimanlarında operasyonun her kademesinde görev yapmış. Varol şunları söylüyor: “Şu anda Ukrayna’dan uçuş gerçekleşmemekle birlikte ağustos ayında Rusya trafiğinde 2019’un yaklaşık yüzde 60’ını yakaladık. Avrupa pazarında çok hızlı bir toparlanma yaşadık, özellikle Almanya pazarında 2019’un üzerine çıktık. Bu yıl İngiltere’den gelen yolcu sayısı 2019’a göre yüzde 55 arttı. Polonya yüzde 35, Kazakistan yaklaşık yüzde 70 büyüdü.” TAV Antalya Genel müdürü Deniz Varol yazın turist istilasına uğrayan Antalya için kış programını da geliştiriyor. Yolcu sayısının kışın da arttırılması için değişik çalışmalar yapılıyor. Sponsorluklara ciddi katkılar veriliyor. Varol, “Tarihsel rekorumuzu kırdığımız ve 35.7 milyon yolcuya hizmet verdiğimiz 2019’da trafiğin yüzde 95’ten fazlası yaz dönemindeydi. Antalya’nın kış trafiğini artırmak için 2018’den bu yana havayollarına yönelik bir teşvik programı yürütüyoruz. Ayrıca paydaşlarımızla birlikte kış aylarındaki organizasyonları destekliyoruz ve Antalya’yı yer aldığımız her platformda tanıtıyoruz. Bu sayede pandemi öncesinde 710 bin olan kış trafiğini 1.250 milyona çıkarttık. Bu yıl bu sayının da üzerine çıkmayı hedefliyoruz” diyor.

Haberin Devamı

DIŞ HATLAR İLK 5 HAVAYOLU

  • SunExpress
  • Türk Hava Yolları
  • Corendon
  • Pegasus
  • Freebird

KAPASİTE 80 MİLYONA ÇIKACAK

TAV ve Fraport ilk etapta 600 milyon Euro olmak üzere toplamda yaklaşık 765 milyon Euro yatırımla havalimanının kapasitesini 80 milyon yolcuya çıkaracak. TAV İnşaat’ın üstlendiği projenin başında Erdoğan Karabacak var.

İşte yapılacaklar:

- Projenin ilk fazı Ocak 2025’e kadar tamamlanacak

- Dış hatlar terminali 142 bin metrekareden 267 bin metrekareye çıkacak.

- 1.2 milyon metrekare apron eklenecek. Uçak park pozisyonu sayısı 108’den 176’ya yükselecek.

- Köprü sayısı 20’den 38’e çıkacak.

- 4MW kapasiteli güneş paneli kurulacak. Sonra giderek yükseltilecek.

- 150 bin metreküplük uçak yakıt çiftliği yapılacak ve hidrant sistemi kurulacak. (Yani uçaklara tankerle yakıt taşınmayacak.)

Haberin Devamı

- 335 bin metrekarelik kapalı otopark inşa edilecek. Genel havacılık terminali ve kapalı otopark üstünde heliport yapılacak. Büyük tatil köylerine istendiğinde helikopterle transfer gerçekleşecek. Otopark üstünde ayrıca 3 helikopterlik park yeri bulunacak.

- Yeni devlet konuk evi ve VIP terminali yapılacak.

- 2030’da yeni kule, 2040’da ek bir dış hatlar terminali inşa edilecek.

Antalya Havalimanı kabına sığmadı
Deniz Varol, Bilgihan Yılmaz 

İŞTE SİSTEMİN LİDERLERİ

Deniz Varol, Antalya Havalimanı Genel Müdür (TAV): Kariyerine İstanbul Atatürk Havalimanı’nda terminal operasyonunda başladı. TAV’ın Tunus’taki havalimanlarında yedi yıl operasyon müdürü olarak görev yaptı. Suudi Arabistan Medine Havalimanı ORAT projesini gerçekleştirdi, ardından da operasyon direktörlüğünü üstlendi. 2018’den bu yana Antalya Havalimanı’nda Genel Müdür olarak görev yapıyor.

Antalya Havalimanı kabına sığmadı
Erdoğan Karabacak

Erdoğan Karabacak, TAV İnşaat Proje Direktörü: İnşaat Mühendisi, havalimanı yapımında 30 yıllık bir kariyere sahip. 2004’te Ankara Esenboğa projesiyle TAV İnşaat’ta çalışmaya başladı. Ardından Tiflis, Batum, Tunus Enfidha ve Medine havalimanlarının yapımında görev üstlendi.

Bilgihan Yılmaz, Antalya Havalimanı Genel Müdür (Fraport): Alman Fraport ortaklığı adına Genel Müdürlüğü üslenen Yılmaz Endüstri Mühendisliği kökenli. 2003’te Berlin Havalimanı’nda finans yöneticisi olarak görev aldı. Volkswagen’de lojistik, Howoge’de finans müdürü olarak çalıştı. 2019’da Fraport’a katıldı, Antalya’da görev yapıyor.

Yazarın Tüm Yazıları