12 ay turizm için büyük fırsat

Bugün Salim Uzun’un haberinden okuyabilirsiniz. “Avrupa’da yaşayan yaklaşık 150 milyonluk emekliyi hedef pazar olarak seçen turizmciler yeni yol haritasını çizdi. Hızla artan yaşam maliyetleri nedeniyle Avrupa’da yaşayan emeklilerin Türkiye’ye gelmesini bekleyen sektör temsilcileri uzun süreli konaklama paketi hazırladı. “Avrupa’da kalmak Antalya’da tatil yapmaktan daha pahalı” diyen sektör temsilcileri, “Antalya’da 4 yıldızlı her şey dahil otelde kasım-ocak ödeminde 56 gece konaklama ve uçak bileti için kişi başı 1.209 Euro ödeyecek. Günlük maliyet 21 Euro…”

Haberin Devamı

ATAĞA KALKTI

Turizmi yılın 12 ayına yaymak için ilginç bir strateji... Geçtiğimiz günlerde Türkiye’nin iki ayrı turizm bölgesi İstanbul ve Dalaman’dan iki otelin genel müdürü ile konuştum. Hilton Dalaman Sarıgerme Genel Müdürü Tunç Batum pandemi sonrasında turizmin çok hızlı bir atağa kalktığını şu sözlerle anlattı: “Geçen yıla göre yüzde 300 oranında artış yakaladık. 2019’daki seviyeye henüz geldiğimizi söyleyemem ama eğer Avrupa’daki havalimanı krizleri olmasaydı veya Ruslar ve Ukraynalılar eskisi gibi gelebilseydi bu yıl belki de 2019 yılını bile geçip yeni bir rekora imza atacaktık. Müşterilerimiz ağırlıklı olarak İngiltere’den. Diğer Avrupa ülkelerinden de müşterilerimiz var. Rusya-Ukrayna savaşı nedeniyle her iki ülkeden de müşteri kaybettik. Ukraynalılar hiç yok. Ruslar ise çok az. Buna rağmen Avrupa’dan gelen müşterilerimiz açığı önemli oranda kapattı. Avrupa’dan ekim sonrasında da uçuşlar olsa inanının ciddi müşteri potansiyeli yakalarız. Yılbaşında fiyatlar düşecek mi diye bir endişemiz vardı ama tam tersi şu anda fiyatlarımızı artırabiliyoruz. Bu da talep sayesinde oluyor ve turizm için sevindirici bir durum. Geçen yıla göre Türk müşterilerimizde de ciddi artış var. İngilizlerin oranı yüzde 40’tan yüzde 60’a çıktı, Türk müşterilerimizin oranı da yüzde 15’ten yüzde 25’e çıktı.”

Haberin Devamı

12 ay turizm için büyük fırsat

MALİYETLER ARTTI

Gelirler hızla artıyor ama belirtmekte fayda var Tunç Batum’un verdiği bilgilere göre maliyetlerde de yüzde 100’e yakın artış olmuş. Bu arada Hilton Dalaman sürdürülebilirlik konusunda fark yaratan tesislerden biri olmak için de çalışıyormuş. Yemek atıklarını 48 saat içerisinde gübreye çeviren bir tesis kurmuşlar. Hem doğal tarım ve narenciye bahçelerinde, hem de otelin yeşil alanlarında kendi ürettikleri gübreyi kullanıyorlarmış. Bir taşla iki kuş. Kim bilir bu türde örnek adımlarla belki de devasa oteller hem maliyetlerini düşürecekler hem de dünyanın sürdürülebilirliğine katkıda bulunabilecekler.

Haberin Devamı

12 ay turizm için büyük fırsat

SUUDİLER HIZLA GELİYOR

Tunç Batum, Türkiye’nin güneyinde turizmde heyecanlı günler yaşandığını bu bilgilerle paylaşırken benzer bir tablonun İstanbul’da da yaşandığını Hyatt Centric Levent İstanbul Genel Müdürü Ahmet Arslan’dan dinledim. İstanbul’da da turizmde sıkı bir ivme yaşanıyor. Ancak başroldeki aktörler Güney’dekilerden biraz farklı... Ahmet Arslan İstanbul’da ağustos ayında otellerin yüzde 90’ın üzerinde doluluk yakaladığını söyledi. Anlaşılan kral daireleri ve birkaç süit dışında boş oda kalmamış. Peki özellikle lüks otel kategorisindeki tesislere ağırlıklı olarak hangi ülkelerden turist geliyor. Sıkı durun. Ağustos ayı ile birlikte Türkiye’yi yeniden rotalarına alan Suudi Arabistanlılar şimdiden otellerin bir numaralı müşterileri konumuna gelmişler. Yıllık tabloda da 7. sıraya yükselmişler bile... Kuveyt ve Birleşik Arap Emirlikleri’nden gelen turistler de ilk 10 içinde yer alıyormuş. Avrupalı turistlerin de aynı hızla gelmeye devam ettiğini söyleyen Ahmet Arslan, “Bize gelen turistler en az 4-6 gece arasında konaklıyor. Arkasından Güney illerimize yöneliyorlar. Dönüşte ise tekrar bizde bir iki gece kalıp kendi ülkelerine İstanbul Havalimanı’ndan uçmayı tercih ediyorlar” dedi. Fiyatların ortalamada geçen yıla göre Euro bazında yüzde 100, 2019’a göre ise yüzde 32 arttığına dikkat çeken Arslan yine de başta Yunanistan olmak üzere rakip ülkelere göre daha ucuz kaldıklarını da söyledi.

Haberin Devamı

12 ay turizm için büyük fırsat

DAHA ÇOK PERSONEL YETİŞTİRMELİYİZ

Özetle, rakiplerine göre pandemi koşullarından daha hızlı bir şekilde sıyrılmaya çalışan Türkiye turizmde iyi bir ivme yakalamış durumda. Önemli olan yukarıda saydığımız olumlu tablonun sürdürülebilirliğini sağlamak. Bunun için turizmi 12 aya yayacak stratejiler geliştirmek şart. Ama hepsinden önemlisi yetişmiş personel... Turizmcilerden dinlediğim en sıkıntılı alan da tam burası... Türk turizmine biçtiğimiz rol ancak tecrübeli turizm çalışanları ile gerçekleşebilir. Açık şu anda yurtdışından gelenlerle sağlanıyor ama o da sekteye uğrarsa işimiz zor. Turizm için daha çok turizmci yetiştirmeliyiz.

Yazarın Tüm Yazıları