"Ece Çelik" hakkında bilgiler ve tüm köşe yazıları Hürriyet Yazarlar sayfasında. "Ece Çelik" yazısı yayınlandığında hemen haberiniz olması için Hürriyet'i takip edin.
Ece Çelik

Tahammülsüz fenomenler!

13 Nisan 2018

Öncelikle ikinci hafta yazdığım ‘Sosyal medyanın baş belaları bedavacı fenomenler’ yazımla başlayalım. Bu yazıda şirketlerden bedava ürün talep eden fenomenlerin artık sektöre zarar verdiğini ve aslında fenomenlerin bunu yaparak güvenirliklerini kaybettiğini, bir nevi kendi ayaklarına sıktıklarını yazmıştım. Bu yazıda isim vermeden anlattığım örneklerden birisi bahsedilen kişinin kendisi olduğunu anladı ve yazıma yanıt verdi. Buraya kadar bir gariplik yok. Tanınan bir oyuncunun eşi olarak dikkat çeken ardından da fenomenliğe soyunan bu kişi Instagram’dan ve Twitter’dan yazımla ilgili bir cevap yazısı yayınladı.

Eleştirdiğim kişinin eleştiriye karşılık vermesinde ve kendisini savunmasında hiçbir sakınca yok. Ancak bu fenomenimiz ‘belli ki bir karın ağrınız var’, ‘benim yazım sizinkinden fazla okunuyor’ gibi mahalle kavgası dilini kullanarak da tartışmanın seviyesini düşürdü. Bununla da yetinmedi Instagram’da şahsıma 5-6 tane bir çok story atarak eleştirilerime bu kez de sözlü yanıt verdi ve yazıya ne kadar sinirlendiğini anlattı. Bunları yaparken takipçileri de sevdikleri fenomeni korumak için onunla aynı üslupla saldırıya geçti. Bu da yetmedi iki gün sonra  oyuncu eşi yine yazdığım yazıyla ilgili talihsiz ifadeler kullanan bir Instagram paylaşımında bulundu.

Benimki bir eleştiri yazısı. Üstelik belli bir kişiyi hedef alarak yazmamıştım. Keşke bu fenomenimizin de birazcık eleştiriye tahammüllü olsaydı. Yazımın odak noktası kendisiymiş gibi davranmasaydı. Sosyal medyada kendisinin de rahatsız olduğu linç kültürüne katkıda bulunmasaydı. ‘Buyurun bu kadın beni eleştirmiş sayın takipçilerim, ağzınıza geleni söyleyin’ mesajı veren paylaşımlarda bulunmasaydı.

Neyse ki yazıyla ilgili “Sonunda fenomenlerin bedavacılığıyla ilgili birileri yazı yazdı” diyen birçok mesaj aldım. Sektörde, özellikle de fenomenlerle işbirliği yapan kurumsal şirketlerde çalışan beyaz yakalıların bu ‘hediye gönder, bedava reklamını yapsın’ sisteminden ne kadar rahatsız olduğunu anlamış oldum.

Anlatacağım diğer olay bir öncekini mumla aratır cinsten. Instagram fenomeni Taha Özer ve Adnan Hoca arasındaki şaşırtıcı benzerlik başlıklı yazımda Özer’in paylaşımlarının kadın düşmanı olduğundan dem vurmuştum. Özer’in de bu yazıya cevabı gecikmedi. Hem de çok ‘seviyeli’ bir şekilde. Özer, ‘Ünlü olmak istersen ben seni yapardım’la başlayan ‘kadınlar bende ne buluyor demişsin seni davet ediyorum gel’ ile biten bir dizi çirkin paylaşımda bulundu. Bu aslında tacizin bir farklı versiyonu... Özer’in verdiği yanıt tam da yazıda bahsettiğim kadın düşmanlığının bir devamı. Maalesef ki Özer de eleştiriyi yapan kişi bir kadın olduğu için ‘her şeyi söyleyebilirim, her şeyi yapabilirim’ zihniyeti hakim.

BU KEZ SALDIRAN FENOMEN DEĞİL...

Yazının devamı...

Trans fenomen evleniyor... Bunda gülünecek ne var?

6 Nisan 2018

2003-2005 yılları arasında o dönemin fenomeni olan Bebek Okan farklı tarzıyla dikkat çekmişti. Aradan yıllar geçti. Okan cinsiyet değiştirme ameliyatı oldu ve bu kez Facebook’ta Selin Ciğerci olarak yeniden ortaya çıktı.

Böyle bakıldığında Selin Ciğerci’yi Türkiye’nin en eski fenomeni ilan edebiliriz.

Ciğerci Youtube ve Instagram hesabında esprili parodileriyle, şahsına münhasır paylaşımlarıyla yine sosyal medya dünyasında tanınır bir kişilik oldu.

Kerimcan Durmaz’ın 4 kişilik eğlenceli arkadaş grubunun da bir üyesi olan Ciğerci aynı zamanda DJ’lik yaparak eğlence dünyasında da yer alan bir isim.

Tarzını, üslubunu seversiniz sevmezsiniz o ayrı mesele... Ama popülerliği artınca magazin basınında onun aşk hayatıyla ilgili çok sayıda haber çıkar oldu.

Peki ben tüm bunları neden anlattım? Çünkü Ciğerci bana kalırsa homofobik bir saldırıya uğradı.

Geçen hafta Hakan Ural’la birlikte sabah programı yapan Seda Akgül, ekrana yansıtılmış haber kupüründen Ciğerci’nin evlilik haberini okuyacaktı. Akgül, haberi gördüğü anda ‘Şimdi ben bu haberi nasıl okuyayım’ diye veryansın etmeye başladı. ‘Ben evlenemiyorken o evleniyorsa ben giderim’ diye devam eden Akgül ardından manalı manalı gülerek kahkahalara boğuldu.

Yazının devamı...

Taha Özer ve Adnan Hoca arasındaki şaşırtan benzerlik

30 Mart 2018

Haberlerde okumuşsunuzdur, abartılı bir şekilde müstehcen videolar paylaşan ve Türkiye’nin ‘Dan Bilzerianı’ olarak anılan Taha Özer gözaltına alındı. Ardından da adli kontrol şartıyla serbest bırakıldı.

İşin hukuki boyutunu bir yana bırakalım... Sizce Taha Özer’in paylaşımlarındaki tek sıkıntı abartılı müstehcenlik mi?

Çok acıklı bir şekilde 1.2 milyon takipçisi bulunan Taha Özer’in Instagram’da ‘sözde hızlı’ yaşamını paylaşıyor.

HER YER KADIN BEDENİ

Özer’in Instagram’ında ilk olarak görünen şey çok fazla ‘popo’. Hesaptan paylaşılan fotoğraflarda kadınlar tamamen meta olarak görülüyor. Kadınların ya popoları ya da göğüsleri önplana çıkartılıyor. Hesapta farklı kadınlarla yapılmış onlarca paylaşım var. Burada fenomenimiz bize ‘çokeşli olduğunu’ anlatmaya çalışıyor.

Bunun yanında etrafa saçılan dolar fotoğrafları, abartılı taşlı pullu kıyafetler, havuz başında çekilmiş klişe kareler, lüks arabalar göze çarpıyor.

Özer’in aşırı düzgün kaş ve sakalları, kadınların durdukları yerler... Her şey çok planlı görünüyor. Fotoğraflarda asla kırıntısına bile rastlayamayacağımız tek şey doğallık.

Yazının devamı...

Aşk mı nefret mi? Sosyal medyanın zenginlerle hastalıklı ilişkisi

16 Mart 2018

Ölen 11 genç kadının ardından zenginlikleri, okudukları okullar, sahip oldukları şirketler, katıldıkları davetler kısacası hayatlarındaki her detay didik didik edildi. Bu kazada ölümü en çok dikkat çeken isim olan Mina Başaran’ın Instagram hesabındaki takipçi sayısı sadece birkaç saat içerisinde 9 binden 80 bine kadar yükseldi. Sonunda aile duruma el koydu ve Başaran’ın hesabı kapatıldı.

 

MİDE BULANDIRICI YORUMLAR

‘Dünyadan bir zengin daha eksildi niye üzüleyim’ diyeni mi istersiniz, ‘jet sosyete jetten jet hızıyla düştü’ diyen mi… İğrenç yorumlar sadece bunlarla kalmadı. Bir de yaşam tarzından vuranlar vardı. ‘Bekarlığa vedanın bizim kültürümüzde yeri yok’ gibi yorumlardan arkadaş grubunda Musevi kadınların da olmasına laf edenlere kadar uzanan çok çeşitli, mide bulandırıcı yorum yapıldı. 

 

Peki bu insanların derdi ne? Herkesin başına gelebilecek bir kazada genç yaşta hayatını kaybeden 11 kadından ne istiyorlar? Neden onların hayatlarını didik didik edip ölmüş insanların arkasından konuşuyorlar? 

 

Bu yorumlardan sosyal medyanın zenginlikle olan hastalıklı ilişkisi ortaya çıkıyor. Instagram popülerleştikten sonra ünlü isimler dışında en çok takip edilen hesaplar hangileri biliyor musunuz? ‘Instagram’ın zengin çocukları’. Google’a ‘Instagram rich’ (zengin) sözcüklerini yazdığımda aşağıdaki gibi bir tablo çıkıyor.  

Yazının devamı...

Kafalar: Komedi mi? Şiddet güzellemesi mi?

2 Mart 2018

Youtube’da kimi Youtuber’lar yaptıkları makyaj için izleniyor, kimi oyun tüyoları paylaştığı için takip ediliyor, kimi yemek tarifleri öğrenmek için merak ediliyor.

Ancak Türkiye’deki kullanıcılar olarak Youtube’u en çok gülmek için açıyoruz. Bu yüzden de en çok izlenen Youtuber’lar genellikle en komik olanlar oluyor. Bazısı sadece kamera karşısında konuşarak ‘karakter komedisi’ yaratıyor. Bazısı ise her videosu için ayrı kurgu oluşturuyor, masraflı prodüksiyonlara girişiyor.

Kafalar hesabı bunlardan biri. Atakan Özyurt, Bilal Hancı ve Fatih Yasin’in sahibi olduğu kanal Youtube dünyasına 2015 yılında girdi. Ancak kanal esas popülaritesine 2017 yılında ulaştı. Şu anda kanallarının 3.3 milyon abonesi var ve her videoları en az 2.5 milyon izlenmeye ulaşıyor. Peki Kafalar ne yapıyorlar da bu kadar çok izleniyor ve seviliyor?

Aslında her şeyi yapıyorlar desek yeridir. Kafaların videolarından bir kaç tanesinin isimlerini paylaşayım ne demek istediğimi anlayacaksınız: ‘Bir günlüğüne köle olmak’, ‘37 bin TL’lik hesap kimde?’, ‘Kaş kazıttık’, ‘TBMM’de bir gün geçirmek’, ‘5 TL’ye en çok abur cuburu kim alır?

İZLENMELERİNİN SIRRI OKUL MUHABBETİNDE

Ben her izlediğimde lisedeyken sınıftaki erkek çocukların en arka sıralarda birbirlerine yaptıkları şakaları, geyikleri hatırlıyorum. Sürekli birbirlerine laf sokuyorlar, el kol şakaları yapıyorlar. Aslında onların izlenmesinin sırrı da burada

Yazının devamı...

Sosyal medyanın baş belaları: Bedavacı fenomenler!

23 Şubat 2018

BÜYÜK büyük şirketler sırf sosyal medyadan yapacakları kampanyalar için birimler kuruyor, bu birimler sosyal medya ajanslarıyla çalışıyor. Sosyal medya ajansları da şirketin ürününü en iyi tanıtabilecek sosyal medya ünlüsüyle iletişime geçerek viral kampanyalar üretmeye çalışıyor. 

Şirketlerin lügatinde YouTuber ve Instagram fenomenlerinin ismi, ‘Influencer’ yani ‘etki eden’. Milyonlarca takipçisi olan fenomenler bir makyaj malzemesini ya da herhangi bir ürünü kullanırken göründüğü bir paylaşım yapmak için en az 30 bin TL’den kapıyı açıyor. Yaşları genellikle 20 ile 30 arasında değişen bu arkadaşların dünyasında gerçekten dev rakamlar konuşuluyor. 

 



20 BİN TAKİPÇİN Mİ VAR, BAŞLA MAIL ATMAYA

Diyelim ki Instagrammer’ımızın takipçi sayısı 20 bine ulaştı. Ve bu işten para kazanmayı aklına koydu. Artık profiline ‘blogger, influencer' yazıyor. 

Yazının devamı...

Geçen yıl bu zamanlar 23 yaşında üniversite öğrencisiydi... 1 yıl içinde 500 bin TL’lik araba aldı! Peki nasıl?

16 Şubat 2018

Bu söz eminim hepinize tanıdık geldi. Burası bir Youtube kanalı değil. Artık her hafta internetin uçsuz bucaksız dünyasındaki bu köşecikte Youtube dünyasıyla ilgili lakırdılar, gıybetler yapacağım. 

 

Youtube Türkiye’de ilk popüler olmaya başladığında bunun televizyonun yerini alabilecek kadar güçlü bir mecra olabileceğini kimse tahmin etmiyordu. ‘Hayatta olmaz kim izler bu saçmalıkları’ diyen abiler ablalar haksız çıktı. Artık sosyal medya ve Youtube milyonlarca kişiye ulaşıyor. 

 

Kendi kanalını açan Youtuber’lar da kısacık videolarıyla hayranlar ediniyor, milyonlarca kişiye ‘yeni videosu ne zaman gelecek’ sorusunu sordurtuyorlar.

 

ÜNLÜLER ONLARLA ‘KANKA’ OLMANIN PEŞİNDE

Yazının devamı...