Yazın polisiye okunur

BAŞLIĞIMI görünce polisiye edebiyatın hafif bir tür olduğunu kastettiğimi sanmayın, aksine merak öğesi ile edebiyatı birleştiren bir tür olduğu için salık veriyorum.

Haberin Devamı

Her zaman Ahmet Ümit’in yargısında gerçek payını bulurum.


O ne demişti, Dostoyevski’nin Suç ve Ceza’sı da polisiye bir eserdir.


Dashiel Hammet’in Malta Şahini’nin başka dillere yapılan çevirilerinin başına, en seçkin yazarlar, romancılar önsöz yazmışlardır.
Gene anımsatalım: Artık kitapçılarda çok iyi yerli polisiye yazarlarımızın kitapları da var, dünyaca ünlü polisiye yazarların çevirilerini de bulabilirsiniz.
Hiç kuşkusuz bu ilginin, sevginin artmasında Türk yazarlarının rolünün büyüklüğünü unutmayalım, polisiye roman okurunu onlar yarattı.
Bu çizgide eski yazıyla yayınlanmış polisiyeler de bugünün yazısıyla yayımlandı.


İki aylık polisiye dergi 221B’nin mayıs-haziran sayısı çıktı.


Kapak yazısı, derginin bu ayki içeriğini anlatıyor: “Uzakdoğu’dan Latin Amerika’ya, Yunanistan’dan Arapça Edebiyata Dünyanın Polisiyesi”.
Sevin Okyay’ın “Nasıl bir polisiye” yazısı, polisiye konusundaki bir bilge yazarın, bizim neler okumamız, neler seyretmemiz gerektiği konusundaki görüşlerini içeriyor.


İyi Türkçe polisiyenin başarılı isimlerinden Algan Sezgintüredi’nin Leslie S. Klinger’den Amerika’da Edgar Zamanı yazısı meraklısına, ödüllü kitapların listesini veriyor.


***


DÜNYA POLİSİYESİ

Haberin Devamı

dosyasında her ülkenin polisiyesinin farklı ipuçlarını okuyacaksınız. Gerçekten de her ülkenin, değişik coğrafyaların polisiye yazarlarında kendi ülkelerinin özellikleri yansır. Burada bir romanın ardında, toplumsal yapıyı, insan ilişkilerini, iklimin etkisini öğrenebilirsiniz.



Bir İngiliz polisiyesi, Kuzey Avrupa polisiyesi, İtalyan polisiyesinin iyi örnekleri hem polisiye edebiyatın iyi yönünü hem “yerel” farklılıkları gösterir bize.
A. Ömer Türkeş’in Güney Amerika’nın Polisiyesi Siyasidir yazısı, polisiye edebiyatla siyasal rejimlerin etkileşimini irdelediği gibi, türün belgesel yapısına dair de önemli işaretler veriyor.


Bir romanla bunu kanıtlıyor Türkeş:


“Huzursuz Ölüler, altıncı Belascoaran Shayne polisiyesi. Ve elbette en sürprizlisi. Çünkü Taibo, antikapitalist hareketin simgesi haline gelen Zapatist hareketin önderlerinden Subcomandante Marcos’la birlikte kaleme almış romanı.”


Edebiyatımızda çeşitli ödüller veriliyor.


221B dergisi de artık bunlara yenilerini ilave ediyor:


221B Yılın Polisiye Ödülü ve 221B Polisiye İlk Roman Ödülü.


***


POLİSİYE ciddi bir edebiyat türüdür, iyi polisiye ise her zaman iyi edebiyattır. İhmal etmeyin.


Yazarın Tüm Yazıları