"Doğan Hızlan" hakkında bilgiler ve tüm köşe yazıları Hürriyet Yazarlar sayfasında. "Doğan Hızlan" yazısı yayınlandığında hemen haberiniz olması için Hürriyet'i takip edin.
Doğan Hızlan

‘Sevda yüzünden ölmek ayıp değil...’

NÂZIM HİKMET böyle yazmış. Bazı dizeler var ki ardından birçok iyi şairi çağrıştırır. Fuzuli, “Aşk imiş her ne var âlemde” ile bizi aşkın vazgeçilmezliğine çağırıyor. Orhan Veli’den Cemal Süreya’ya bir aşk hattı çeksem başka adları ihmal etmiş olmam değil mi?

Güzel şiir okuyanlar diye bir sıralama yapılabilir mi? Kişiye göre değişik yorumlar varken kesin bir yargı uzak duruyor bana.

Her şairin şiir okuyuşu farklı, her şairin başkaları tarafından okunuşu da farklı.

Hürriyet Gösteri için bir şiir kasedi hazırlamıştık, yaşayan şairlerin şiirlerini kendi sesinden dinlettik, aramızdan ayrılanları da tiyatro dünyasının ustalarından sunduk. Müzik de şiir okumalarına eşlik ediyordu.

İkisini ayıralım mı?

Biri müzik eşliğinde şiiri okumak, diğeri şiiri bestelemek.

Ben ikisini de ayrı lezzet kefelerine koyarım. Türlerin birleşmesi, uyumu ayrı bir yapıtı oluşturur.

Fazıl Say’ın bestelerini de başarılı örnekler arasında zikredelim.

Çeşitlendirmeyi sürdürelim mi? Güfte diye bir türün -ayrı bir tür sayalım mı- müzikle birleşmesinden şaheserler doğar.

Yahya Kemal, şiirle güfteyi ayırır. Oysa şiirlerinin yaygınlık kazanmasında Münir Nurettin Selçuk’un rolünü kim inkâr edebilir. Bugün Behçet Kemal Çağlar’ın Kalamış şiiri daha çok Münir Nurettin Selçuk’un bestesiyle yaşıyor.

Yeni bir CD bu çizgiye bir yenilik getiriyor. Sözünü ettiğim şiirleri okuyanlar, besteleri dinleyenler, bu farkı hiç kuşkum yok anlayacaklardır.

İyi bir şairin şiirini iyi bir besteci bestelese iyi bir icracının sazından ve sesinden dinlemek ister misiniz? Kim istemez ki.

İşte Grup Abra’nın hazırladığı Şâirâne Sevdalar* bu özelliklerin hepsini içeriyor.

Hep anımsatırım. Bildiğiniz, tanıdığınız şairleri yeni bir düzenleme, müzik eşliğinde dinlemek, şiirle müziğin birleşmesinden doğan yeni bir lezzet ulaştırıyor kulaklarımıza.

İç kapaktaki bir not, CD’nin özelliğini büyük ölçüde ifade ediyor:

“Gelenekselden Moderne,

‘Biz’den Evrensele...”

*

GRUP ABRADA’daki sanatçılar:

A. Mahmut Abra, Melihat Gülses, İsmail Işık, Murat Süngü, Caner Akın, Tuncay Kurtoğlu, Hakan A. Toker.

Melihat Gülses’i, usta sanatçıyı çeşitli CD’lerden dinlemişsinizdir, bu CD’deki icralarda farklı, yeni, besteyi öne çıkaran okuyuş tarzı hoşuma gitti.

Hangi şairler, hangi besteciler yer alıyor.

ŞAİRLER:

Yahya Kemal Beyatlı, Âşık Veysel, Nâzım Hikmet, Ahmet Arif, Hüsrev Hatemi, Orhan Veli, Cahit Sıtkı Tarancı, Karacaoğlan, Hilmi Yavuz, Bedri Rahmi, Turgut Uyar, Behçet Aysan, Yaşar Kemal.

BESTECİLER:

A. Mahmut Abra, Cem Karaca, Müjdat Akgün, Osman Nihat Akın, Zülfü Livaneli.

İCRACILAR:

Melihat Gülses, Tuncay Kurtoğlu, Caner Akın,

*

ŞİİRLERE eşlik eden müzisyenler, bestelerin icrası, oda müziği atmosferi yarattı bende.

Topluluklardan dinlediğimiz parçaların, daha az enstrümanla icrası, bende bir yenilenme duygusu uyandırdı.

A. Mahmut Abra’nın besteleri bir şiirin müzikle nasıl algılanacağını göstermesi açısından çok başarılı.

Listedeki şairleri okuyunca Türk şiirinin ustalarının yapıtları olduğundan şüpheniz kalmayacak.

A. Mahmut Abra’nın besteleri dışında Melihat Gülses’in Sessiz Gemi ve Körfezdeki Dalgın Suya Bir Bak’ı özellikle dinlemenizi salık veririm.

*

İNCE bir müzik beğenisini yansıtan nitelikli bir CD.

 

(*) Kalan Müzik

X