"Bülent Katarcı" hakkında bilgiler ve tüm köşe yazıları Hürriyet Yazarlar sayfasında. "Bülent Katarcı" yazısı yayınlandığında hemen haberiniz olması için Hürriyet'i takip edin.
Bülent Katarcı

Göbeğiniz değil bebeğiniz olsun

FAZLA kiloların sağlığımıza zararlı olduğunu bilmeyen yok.

Gün geçmiyor ki şişmanlık bir hastalıkla ilişkilenmesin. Genişleyen göbek çevremiz sadece diyabeti ve kalp damar hastalıklarını davet etmiyor, kemik erimesinden kansere, depresyondan bunamaya kadar binbir derdin sorumlusu sayılıyor.
Şişmanlık yalnız etkilenen kişinin sorunu değil. Dolaylı olarak toplum sağlığını da bozuyor. Bir özel durum var ki, şişman bir kişi başka bir kişinin tüm yaşamı boyunca sağlığını doğrudan etkiliyor. Hamilelikte anne fazla kilolu veya şişmansa, rahminde büyüyen bebeğinin on yıllar sonraki sağlığı olumsuz etkileniyor. Özel Park Tıp Merkezi Kadın Hastalıkları ve Doğum Uzmanı Op. Dr. Kadir Fatih Uçar, özellikle gebelere kilo uyarısında bulundu, “Göbeğiniz olmasın, bebeğiniz olsun” diyerek şunları anlattı.

* FAZLA KİLO ALMAYIN
“Büyük bir keyifle kebapları, börekleri ve baklavaları afiyetle yiyeceğiz doktor bey, oldu mu şimdi?”
Hamilelik süresince istediğiniz kadar yersiniz kimse size karışmaz, hatta fazla fazla yemeniz öğütlenir. Şerbetler içilir, türlü meyveler bulunur getirilir, börekler açılır, etler haşlanır, sofralar donatılır. Babaanneler ve nineler sevinir, evde bir bayram havası eser. Fazla heveslenmeyin, doktorunuz planlarınıza engel olacak. Ama kendince geçerli sebepleri var. Kadınların çoğundan duyduğunuz bir hikaye vardır. “Ben evlenmeden önce 48 kiloydum” cümlesi ile başlar. Bebek sayısı arttıkça kantarın topuzu kaçar ve o ince belli kadın gider yerine kilolu biri gelir.
Gebelik söz konusu olduğunda hep bebek ön planda olur ama doktorlar için anne sağlığı önce gelir. Bir poğaça yerine beş tane yemek, bir dilim baklava ile yetinmeyip yarım kiloyu mideye indirmek, ekmeğe nutella sürüp yemek varken koca kavanozu kaşıklayıp bitirmek sık karşılaştığımız acayiplikler. 9 ayda 45 kilo alan gebeler gördük. Ne şekeri vardı ne tansiyonu. Bu örnekler o kadar çok ki. Gerçekten bunun sonu yok. Baştan kemer sıkmamız bu gidişe son vermemiz lazım . Bir kase yoğurt, biraz kuruyemiş, biraz meyve yetiyor aslında.

* DÜZENLİ YÜRÜYÜŞ YAPIN
Gebeler için en kolay spor yürüyüş yapmak. Çok sıcak olan saatlerden ziyade akşam yemeğinden sonra hava biraz daha serinlediğinde yarım saat yürüyüş yapmak size iyi gelecektir. Eğer imkanınız varsa denizde yüzmek en güzeli. Sıcak yaz günlerinde hem sizi ferahlatacak hem de ilerleyen haftalarda karnınız kocaman olduğunda başlayacak bel ağrılarınıza iyi gelecektir. Tenis dünyasının rekortmen ismi, en çok Grand Slam kazanan kadın tenisçi Serena Williams, Avustralya Açık Tenis Turnuvası’nı kazandığında hamileydi. Körling oyuncusu Kanadalı Kristie Moore gümüş madalya kazandığında 5 aylık gebeydi. En sıra dışı örnek Amerikalı atlet Alysia Montano. 800 metrede 5 ulusal şampiyonluğu bulunan sporcu son seçmeye katıldığında 8 aylık gebeydi. Profesyonel sporcuların fizyolojisi elbette bizlerden farklı ama kadınların belli kalıpları her geçen gün kırdıkları da aşikar.

* VİTAMİN TAZE BESİNLERDEN
Hamile olduğunuzu öğrendiğiniz dakikadan itibaren vitamin bombardımanı başlıyor. Doktorunuz sizlere gereken haftalarda uygun dozlardaki vitaminleri verecektir. “Bebeğim A, B, C, D, E vitaminlerinden eksik mi kalsın?” diyerek eczane eczane gezmek yerine taze ve doğal besinlerin peşine düşmek daha akılcı. Özellikle yaz mevsiminde en taze meyve ve sebzelere ulaşmamız kolayken bu fırsatı kaçırmayın.

X