"Ayşegül Domaniç Yelçe" hakkında bilgiler ve tüm köşe yazıları Hürriyet Yazarlar sayfasında. "Ayşegül Domaniç Yelçe" yazısı yayınlandığında hemen haberiniz olması için Hürriyet'i takip edin.
Ayşegül Domaniç Yelçe

“Eğitime İlk Adım: Okul Öncesinde Kaynaştırma”

Merhabalar sevgili okurlar.

Sabancı Vakfı kadın, genç ve engellilerin eşit fırsatlara sahip olabilmeleri ve topluma aktif biçimde katılabilmeleri amacı ile sivil toplum kuruluşlarının ‘eğitim’ alanında uygulayacağı projeleri desteklemeyi yıllardır sürdürüyor.

Sabancı Vakfı’nın Açık Çağrılı Hibe Programı kapsamında destek verdiği projelerden biri de, Tohum Otizm Vakfı’nın İstanbul İl Milli Eğitim Müdürlüğü ve Öğretmenler Akademisi Vakfı (ÖRAV) ortaklığı ile başlattığı “Eğitime İlk Adım: Okul Öncesinde Kaynaştırma” Projesi.

15 Temmuz 2016’da başlamış olan proje, 14 Temmuz 2017 tarihinde sona eriyor.

Tohum Türkiye Otizm Erken Tanı ve Eğitim Vakfı, “Otizm Spektrum Bozukluğu ve Yaygın Gelişim Bozukluğu” olan çocukların erken tanısının konulması, özel eğitim ile topluma kazandırılmasına öncülük edilmesi ve bunun yurt çapında yaygınlaştırılması amacıyla kurulmuş bir sivil toplum örgütü. Kurum, kâr amacı gütmeyen ve kamu yararını gözeten bir sağlık ve eğitim vakfı olarak, 15 Nisan 2003 tarihinden beri Otizm Spektrum Bozukluğu olan çocukların yanı sıra diğer özel eğitim gerektiren çocukların ve gençlerin de bağımsız yaşam ve kaynaştırma gereksinimlerinin dünya standartlarında karşılanabilmesi için çalışıyor.

Tohum Otizm Vakfı, ‘kaynaştırma’yı; “özel gereksinimli çocukların genel eğitim kurumlarında normal gelişim gösteren çocuklarla birlikte eğitimlerini sürdürmelerinin sağlanması ve gereksinimleri olan özel eğitim hizmetlerinin karşılanması süreci” olarak tanımlıyor. Özel gereksinimli çocuklar, okul öncesinde kaynaştırma uygulamaları sayesinde akranları ile aynı eğitim ortamında bulunarak genel eğitim sisteminden yararlanıyorlar. Bu uygulama bir yandan özel gereksinimli çocukların bilişsel, sosyal, dil ve psikomotor gelişimlerini olumlu yönde etkilerken, diğer yandan normal gelişen çocukların öğrenmeleri ve bireysel farklılıkları kabul etmeleri üzerinde de etkili oluyor.

Tohum Otizm Vakfı; “Eğitime İlk Adım: Okul Öncesinde Kaynaştırma” Projesi’ni, okul öncesi dönemde kaynaştırma uygulamalarının niteliğinin arttırılması ve yaygınlaştırılmasının ülkemiz için öncelikli bir konu olduğunu düşündüğü için başlatmış bulunuyor. Proje’nin saha çalışmaları tamamlanmış durumda.

Proje kapsamında; İstanbul’da,

- 20 özel eğitim öğretmenine kaynaştırma konusunda eğitici eğitimi

- 20 özel eğitim öğretmeninin desteğiyle 20 anaokulundan toplam 100 okul öncesi öğretmenine kaynaştırma eğitimi

verildi.

Söz konusu eğitimlerin Proje Danışmanı Hacettepe Üniversitesi Okul Öncesi Eğitimi Bölümü’nden Prof. Dr. Bülbin Sucuoğlu, Proje Araştırmacısı ise Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nden Dr. Şeyda Demir idi. Proje’de, ayrıca, 20 okul öncesi kurum arasından seçilen 10 farklı okulda Şubat-Mayıs 2017 tarihleri arasında öğretmen, idareci, veli gibi önemli aktörlere kaynaştırma eğitimi konusunda seminerler verildi.

Çocuğun özel eğitimde kazandığı becerilerin ev ortamında aile ile işbirliği yaparak pekiştirilmesinin eğitimin sürekliliği ve yaygınlaştırılması açısından taşıdığı önem dikkate alınarak, sürece aileler de dâhil edildi. Proje kapsamında yaklaşık 300 aile kaynaştırma eğitiminin önemi ve çocuk gelişimine yararları konusunda düzenlenen seminerlere katıldı.

Tohum Otizm Vakfı; 100’e yakın öğretmenin, 200’ün üzerinde çocuğun ve onların ailelerinin hayatlarında fark yaratan bu Proje’nin örnek teşkil etmesini ve ülke genelinde yaygınlaşmasını hedefliyor.

Çok değerli olduğunu düşündüğüm bu anlamlı çalışmanın arzulanan hedeflere ulaşmamızı sağlayacak önemli bir başlangıç olacağına yürekten inanıyor, Tohum Türkiye Otizm Erken Tanı ve Eğitim Vakfı’na ve Proje paydaşlarına eğitime sundukları paha biçilmez katkı için teşekkür ediyorum.   

Engellerimizi hissettirmeyecek engelsiz bir yaşam dileği ile…

 

X