Almanya merkezli otomotiv şirketi Volkswagen, 2018’de gelirlerinin yıllık yüzde 2.7 artışla 235.8 milyar euroya yükseldiğini açıkladı ve gelecek 10 yıl içinde 70 farklı model olmak üzere 22 milyon elektrikli araç piyasaya sürmeyi hedeflediğini duyurdu.
#VolkswagenTürkiye’de elektrikli otomobil satışlarının 2024 yılında bir önceki yıla göre yaklaşık iki kat büyümesi bekleniyor. Markaların Hürriyet ile paylaştığı tahmini satış hedeflerine göre, yıl sonu itibarıyla toplamda 110 bin elektrikli çok rahat satılacak. Diğer markalarla birlikte pazar 120 bin adedi bulacak. Togg’un zirveyi koruması beklenirken tebliğe takılan Çinliler ile satışları çakılan ABD’li Tesla’nın yerini Stellantis Grubu ve Alman Volkswagen alacak.
#Elektrikli OtomobilDünyada elektrikli araçların payı hızla artarken bu araçların en kritik parçası olan bataryada Çin’e bağımlılık arttı. 2023 yılında 14.3 milyona ulaşan küresel bataryalı elektrikli araç pazarının yüzde 60’ının bataryası Çinli üreticilerden tedarik edildi. Kalan kısmı ise Güney Koreli ve Japon üreticiler paylaştı. Satılan her iki elektrikli araçtan birinin bataryasını Çinli CATL ve BYD üretti.
#Elektrikli OtomobilGeçmişte otomobillerini düşük vergi dilimine sokabilmek için Türkiye’ye özel 1.6 litre veya daha düşük hacimde benzinli motorlar geliştiren üreticiler, elektrikli otomobiller için de benzer bir formül geliştirdi. Motor gücü 160 kW’yı geçmeyen elektrikli araçların faydalanabildiği yüzde 10 ve yüzde 40’lık ÖTV dilimde yer almak isteyen markalar yazılım ile mevcut modellerin gücünü kısmaya başladı. İlk olarak BMW’nin başvurduğu Türkiye’ye özel düşük güçte elektrikli motor çözümüne, Volkswagen de Passat’ın yerini alacak elektrikli Sedan ID.7 ile katılacak. Motor gücü 205 kW olan ID.7, Türkiye’ye özel 150 kW güçle gelecek.
#Düşük VergiGeçtiğimiz yıla damgasını vuran üretken yapay zekâ uygulamaları 2024’ün ortalarından itibaren artık otomobillerde de yaygın olarak kullanılmaya başlayacak. İlk aşamada mevcut sesli asistanların yerini alacak yapay zekâ sürüş alışkanlıklarımızı takip edecek, sesimizi tanıyacak, klima ve koltuk gibi kişisel ayarlarımızı öğrenecek, dinleyeceğimiz müzikleri tahmin edecek ve rota oluşturmada yardımcı olacak. Mevcut asistanların aksine ‘konuşan bir araba’ hissi verecek yapay zekânın gelecekte ise otonom sürüşü kolaylaştırması bekleniyor.
#Skoda ChatgptRS Otomotiv Grubu Yönetim Kurulu Başkanı Ünal Ünaldı, 2023 yılında 300 bin aracın onarımını gerçekleştirdiklerini belirterek, “Değişim yerine onarımla geçtiğimiz yıl Türkiye ekonomisine 3 milyar lira tasarruf sağladık” dedi. Grup bünyesine aldıkları Met Teknik Akademi ile sektörün ihtiyaç duyduğu teknisyen açığını karşıladıklarını da vurgulayan Ünaldı, “Sektörün boyasız onarım tedarikçisi olduk. 2024 yılında tüm eğitim, bilgi birikimi ve tecrübemizi özel servislerle paylaşacağız” ifadelerini kullandı.
#RS Otomotiv Grubu2023’de otomobil fiyatları sıfırda yüzde 70, ikinci elde yüzde 65’e yakın arttı. Buna rağmen satışlar tarihi rekor kırıp 1.2 milyon adedi gördü. 2024 yılında satışların 750-800 bin adetlere düşerek ‘normal’ seyrine dönmesi bekleniyor. Yeni yılda patlama yapması beklenen elektrikli otomobiller 100 bin adet satışa ulaşabilir. Bu yıl yeni bir araç almak isteyenler ise ilk 6 ayda kredi bulmakta ve yüksek finansman maliyetlerini karşılamakta zorlanacak. Ancak nakdi olanlar için fırsatlar doğabilir.
#2024 YılıTicaret Bakanı Ömer Bolat, CNN Türk'te yayınlanan Hakan Çelik'le haftasonu programında açıklamalarda bulundu. Bakan Bolat fahiş fiyat uygulayan işletmelere karşı Bakanlık olarak yoğun bir şekilde sahada olduklarını söylerken 'Zamları geri alın uyarısı yapıyoruz' dedi.
#Ticaret BakanıTürkiye otomotiv pazarı yılın 11 ayında tarihi seviye olan 1 milyon adedi aştı. Ocak-Kasım 2023 döneminde, otomobil ve hafif ticari araç satışları geçen yılın aynı dönemine göre, yüzde 60.8 artarak 1 milyon 73 bin 982 adede ulaştı. Böylece otomotivde yıllardır geçilemeyen eşik olan 1 milyon adet satış gerçekleşmiş oldu. Ancak, 2024 yılında satışların 700-750 bin adede kadar gerilemesi bekleniyor.
#ToggPazar payları yüzde 27’ye düşen sedan otomobiller önümüzdeki yıl yeniden sıçrama yapabilir. Passat’ın varisi olan elektrikli sedan modeli ID.7’yi, 2024’ün üçüncü çeyreğinde getirmeyi planladıklarını belirten VW Binek Araç Genel Müdürü Gino Bottaro, “ID.7’yi yüzde 10 ÖTV diliminde getirmek için çalışıyoruz. Başarılı olursak sedan pazarını tekrar yukarı çıkartacak kadar yüksek adetlerde satarız” dedi. Geçen yıl üretimi biten Passat Sedan, dünyada en çok Türkiye’de satılıyordu.
#VWFord Otosan, 2021 yılında açıkladığı 2 milyar Euro’luk yatırım programı kapsamında yeniden tasarladığı Yeniköy fabrikasını açtı. Üretim kapasitesi 4 kat artırılan ve yeni nesil teknolojilerle desteklenen fabrikada, Transit ve Tourneo Custom’un yanı sıra E-Transit Custom ve Volkswagen’in bir ticari araç modeli de üretilecek.
#Ford OtosanYüksek fiyatları ve homologasyon uyumsuzluğu nedeniyle Türkiye’ye getirilmeyen ‘rüya arabalar’ için önemli bir karar alındı. Ford, Kuzey Amerikalı Bronco Sport, Edge ve F-150’yi Türkiye’de ilk kez satışa sunacağını açıkladı. Elektrikli Pick-Up F-150 Lightning için de çalışmalar var. ‘Özgürlük Makineleri’ olarak adlandırılacak bu araçların homologasyonu olmadığından sayıları ilk etapta model başına 70 adetle sınırlı kalacak. Ancak, talep yüksek olursa homologasyon süreçleri başlayabilir.
#FordTesla’nın yıl sonuna kadar duyuracağı yedinci fabrikası için dünya liderleri adeta yarışıyor. Fransa Cumhurbaşkanı Macron ve İtalya Başbakanı Meloni’nin ardından son olarak Cumhurbaşkanı Erdoğan’dan da Elon Musk’a “Fabrikayı bizim ülkemizde kur” daveti geldi. 5 milyar Euro’yu aşkın yatırımla kurulması beklenen yeni ‘Gigafactory’ olur da Türkiye’ye gelirse yeri bile hazır; VW’nin vazgeçtiği Manisa arazisi. Ancak şu anda en güçlü adaylar Kanada, Fransa, İspanya ve Hindistan.
#Cumhurbaşkanı ErdoğanGeçtiğimiz hafta Almanya’nın Münih şehrinde gerçekleşen “IAA Mobility” otomotiv sektörünün geleceğiyle ilgili önemli mesajlar verdi. İki yıl aradan sonra bu sene tam anlamıyla geri dönen fuardaki katılımcıların yüzde 41’ini, elektrikli dönüşüm rüzgârını arkasına alıp Avrupa’da pazar payını arttırmak isteyen Çinli üreticiler oluşturdu. İçten yanmalı motorlara kademeli olarak veda eden Avrupalı üreticiler ise fuarda tanıttığı yeni modeller ve geleceğe dair önemli ipuçları taşıyan konseptlerle dikkatleri üzerine çekti.
#MünihAlmanya’da elektrikli otomobil satışlarında yaşanan düşüşün devam etmesi üzerine Alman otomotiv devi Volkswagen yönünü Çin’e çevirdi. Çin otomobil piyasasında yıllardır etkin bir rol oynayan ve önemli bir pay alan Volkswagen Grubu, elektrikli otomobil üretimi için Çinli Xpeng şirketiyle anlaştı.
#XpengSanayi ve Teknoloji Bakanı Mehmet Fatih Kacır, CNN TÜRK canlı yayınında gündeme dair soruları yanıtladı Bakan Kacır, "Bugün Türkiye'nin yollarında binden fazla Togg seyahat ediyor. Bu sayı artacak" diye konuştu. Bakan Kacır, "Togg'un Sedan modeli 2024 yılı sonunda piyasada olacak, 1,5-2 senede bir yeni modeller piyasaya sürülecek" dedi. Kacır, "Yerli ve milli çipin kilogram değeri 388 bin dolar, Katar'la yeni bir çip üssü kuracağız" ifadelerini kullandı.
#Sanayi Ve Teknoloji BakanıSanayi ve Teknoloji Bakanı Fatih Kacır, otomotivde yeni yatırımlar çekmek üzere sıcak görüşmeler yürütüldüğünü belirtti. Kacır, “Avrupa firmalarının yanı sıra aralarında Çin’in de bulunduğu Uzakdoğu’dan birkaç markayla görüşüyoruz. Yıl bitmeden bunlardan en az birinin yatırım kararını duyurmasını bekliyoruz. Listede Manisa da var” diye konuştu.
#Fatih KacırSene başından beri satış rekorları kıran otomobillerin fiyatı kurdaki artışa bağlı olarak bir haftada ikinci kez arttı. Fiyatlardaki toplam artış oranı ortalama yüzde 8’i buldu. Haziran ayı içerisinde üçüncü bir zam daha bekleyen sektör temsilcileri, fiyatların artmaya devam etmesi ve TCMB’nin faizleri arttırması halinde otomobilin yavaş yavaş yatırım aracı olmaktan çıkabileceğini söyledi. Beklentiler gerçekleşirse bulunurluk artarken satışlar ise kademeli olarak düşebilir.
#OtomobilÇin’in en büyük otomotiv üreticilerinden Chery, Avrupa pazarlarına açılma stratejisi kapsamında Türkiye’de bir fabrika açmayı düşünüyor. Chery Group Yönetim Kurulu Başkanı Yin Tongyue, “Türkiye için büyük planlarımız var. Üretimi burada yapıp Avrupa’ya satmayı düşünüyoruz. Biz ‘Çin’de Çin için’ sloganını kullanırız. Belki bir gün ‘Türkiye’de Türkiye ve Avrupa için’ diyebiliriz” diye konuştu.
#ÇinOtomobiller artık birer akıllı cihaz halini aldı. Araçları daha da ileri uygulamalarla donatacak yeni çalışmalar sürüyor. Yeni dönemin merkezinde “uygulama” ekosistemleri var. Araç içinde gelişmiş uygulama seçenekleri hayatımıza girecek. Togg bu sürecin iyi örneklerinden...
#Togg