AKP; ANAP, DSP, MHP’ye ‘ahde vefa’ göstermedi

BÜYÜK gösterişlerle açılan yandaş ve liberal basının göklere çıkardığı Marmaray Projesi’nde, AKP’nin ve Erdoğan’ın sanıldığı kadar bir payları yoktur.

Haberin Devamı

AKP projeyi mühendislik ve finansmanı hazır, ihalesi tamam kollarında bulmuştur. 2003 yılında ihalesi tamamlanan projenin inşaat işleri kontrata göre 2007 yılında tamamlanması gerekirken, iş bilmemekten ötürü 6 yıl geç tamamlanmıştır. Bu başarı değil skandaldır. 2007 ve sonraki, 2009 ve 2010 bitiş tarihlerini Başbakan deklare etmiştir. Marmaray projesi, AKM‘den (21 yıl) sonra, zamanından sonra tamamlanan Türkiye’nin ikinci en geç projesidir (6 yıl). Gerçeği söylersek, Boğaz tüp geçişi projesi ‘asrın projesi’ olmayıp, sıradan bir projedir. İngiltere-Fransa arasındaki Manş Tüneli 54 km olup, İngiliz ve Fransız başbakanlarının hiç de öğündüğünü duymadım! ‘Asrın projesi’ adı 2002 yılında Azeri ve Gürcüler tarafından Bakü-Ceyhan boru hattı için öğünmek amacıyla kullanılmış olup, muhtemelen bu addan esinlenilmiştir. İstanbul’u Pekin’e bağladığını açıklayan Başbakan, 7 yıldır Kars-Gürcistan arasındaki İstanbul’u Pekin’e bağlayacak demiryolu projesinin bir parçası olan, 160 km’lik demiryolunu bitirememiştir. Kaldı ki Pekin-Londra arasındaki demiryolu bağlantısı Kazakistan-Rusya demiryollarıyla mükemmel şekilde sağlanmaktadır. Ulaştırma Bakanı, bu vesileyle 200.000 nüfuslu seçim bölgesi Erzincan’a, Türkiye’nin en güç güzergâhından hızlı tren götürmeyi gerçekleştirmektedir.
Yazık Türkiye’nin kaynaklarına!...
Aşağıda olayları ve gerçekleri açıklıyorum:
1- Hükümetler geçicidir, fakat Türkiye Cumhuriyeti süreklidir. AKP iktidardan ayrılsaydı bu projeyi başkaları açacaktı. Hizmet süreklidir.
2- Ben canlı yaşadığım bilgileri topluca Hürriyet’in 30 Ekim tarihli sayısından aldım. ‘Abdülhamid masalını’ bırakırsak, proje ve finansmanı 1980 ile 2002 yılları arasında AKP dışındaki hükümetlerce gerçekleştirilmiştir. Bunda da Özal, çeşitli Cumhuriyet hükümetleri ve 1997-2002 arasındaki Başbakan Mesut Yılmaz’ın ANAP hükümetinin başarıları büyüktür. Övgü onlara olmalıdır. (Hele Başbakan Ecevit, MHP’li Bayındırlık Bakanı Enis Öksüz ve DLH Genel Müdürü İhsan Gülay’a...) Çünkü bir projede düşünce, mühendislik ve finansman işin % 70’idir. AKP’nin yaptığı % 30’luk inşaat şov kısmıdır.
Boğaz’ın altından demiryolu inşa etmek fikri 1980 başında düşünülmüştür. 1987’de ilk geniş kapsamlı fizibilite etüdü tamamlanmış, proje çalışmaları hep sürdürülmüş, 1995 yılında da detaylı çalışmalar tamamlanmıştır.
- 1998 yılında, proje güzergâh olarak da onaylanmıştır.
- 1999 yılında Türkiye ile Japonya JCBI (Japon Uluslararası İşbirliği Bankası) arasında bir finansman anlaşması imzalanmıştır. Proje Ulaştırma Bakanlığı’nındır; finansman anlaşmasını Hazine Müsteşarlığı yapmıştır. İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin bir rolü yoktur.
- Mart 2002 yılında proje için ihaleye çıkılmış, aynı yıl BC1 kontratı ile demiryolu ve 4 istasyonu kapsayan ilk bölüm, 1.5 milyar dolar değerle Japon firmasına ihale edilmiştir. Bu firma inşaata Ağustos 2004 yılında başlamıştır. Bu tarihten sonra Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım heyecanlı şantiye şefliği rolünü almış, esas yapması gereken proje direktörlüğü rolünü yapmadığından, proje 6 yıl gecikmiştir. Kaldı ki Marmaray’ın Sögütlüçeme–Gebze ve Kazlıçeşme-Halkalı bölümleri geçen süre içinde tamamlansaydı, sistemin tamamı bugün bitecekti. Oysa ancak 3 yıl sonra tamamlanacak bu bölümle gecikme 9 yıl olacaktır. Geçmiş Cumhuriyet hükümetlerini işleri geciktirmekle suçlayan AKP, bu gecikmeye ne diyecektir?
Bu gecikmenin Hazine’ye getirdiği finansman yükü, mahrum kalınan gelir ve ihaledeki ek ödemeler ayrı bir tartışma konusudur.
Aslan ÖZMEN - Y. Mühendis

Haberin Devamı

Şanssız bir mimar…

Haberin Devamı

BİR iş ve insan kaynakları şirketi bulunan Hasan Gürelliler, İnönü Stadı’nın (İtalyan Viyole Viettive Nuri Şahingiray) mimarlarından, Ali Sami Yen, Spor ve Sergi Sarayı (Lütfü Kırdar) ile birçok spor kompleksinin bizzat mimarlığını yapan dayısı Fazıl Aysu’nun önceki akşam, nefes darlığından kaldırıldığı Pendik’teki özel bir hastanede vefat ettiğini açıkladı.
Aysu’nun cenazesi yarın öğle namazından sonra Erenköy Galip Camisi’nden kaldırılarak Beylerbeyi Küplüce Mezarlığı’nda toprağa verilecek. Bundan iki-üç ay önce Radikal’e verdiği söyleşide, Ali Sami Yen ve İnönü Stadı’nın yıkıntısından duyduğu üzüntüyü belirtirken, “Çok şanssız bir mimarım; o kadar çok işim yıkıldı ki... Yalnız Karagümrük Stadı duruyor; hâlâ ilk eserim” demişti. Fazıl Aysu, Ermenekli Hoca Saffet Efendi’nin oğluydu. Saffet Efendi, Atatürk’ün emriyle 1923’te Malta’ya sürülen 150’likler arasında bulunuyordu. Cumhuriyet’in 10. yıl affıyla Türkiye’ye dönmüştü.
Dört çocuğu vardı; iki mimar, birer de avukat, öğretmen.
Aysu, 90 yaşına kadar Elmadağ’da yaşadı; 1955’ten 1975 yılları arasında Osmanbey Kırağı Sokak’ta özel ‘Devrim Okulu’nu işletti; İstanbul Radyosu’nun karşı sırasında ünlü Moderno mobilyasını kurdu.
Simavilerin Polenezköy’deki köşklerinin da mimarıydı.

Haberin Devamı

İSPARK yasadışı iş yapıyor

İSTANBUL Yeşilköylü bir T.C. vatandaşı olan Halef R. Vayıs, evinin önündeki alanın İSPARK olarak işgal edilmesi ve evinin önüne aracını park etmek için bedel ödemek zorunda kalmasını kabul etmeyerek yasal mücadele başlatmıştı. Bakırköy Tüketici Hakem Heyeti, Vayıs’ı haklı bularak İSPARK’ın uygulamayı kaldırmasına ve aldığı tüm park ücretlerini iade etmesine karar verdi. Bu süreçte dikkatimizi çeken şey, heyetin kararıyla ilgili tüketici mahkemesine itiraz etme hakkı olan İSPARK’ın itiraz etme hakkını kullanmamış olması... Heyet’in kararı mahkeme kararı hükmünde kesinleşmiş oldu.
Ancak İSPARK orada oturan ev sahiplerinden para istemeye devam ediyor. Üstelik yıllarca kaldırımları parselleyen İSPARK, şimdi de kıyılarda aynı yasadışı uygulamayı genişleterek çoğu garibanların demirlediği balıkçı barınakları ve Boğaz kıyılarında marinacılığa soyunuyor.
Tanyel YILMAZ


Biliyor musunuz

-CHP Parti Meclisi’nin yarınki toplantıda, İstanbul’daki bazı ilçelerde ön seçim kararı alınmasının beklendiğini, mevcut başkanlardan çoğunun değiştirilmesinin ağırlık kazandığını... Buna karşın; CHP’nin son kurultayında “Gürsel Tekin bana lazım” dediği gibi Deniz Baykal’ın İstanbul’da Şükrü Genç (Sarıyer), Battal İlgezdi (Ataşehir), Ateş Ünal Erzen (Bakırköy), İsmail Ünal’ın (Beşiktaş) adaylıklarına karşı büyükşehir için Mustafa Sarıgül’e ‘itiraz’ etmeyeceğinin konuşulduğunu... Bu arada bir sürpriz de Gürsel Tekin’in, Selami Öztürk yerine Kadıköy’e önerileceği; eski ANAP’tan Çekmeköy Belediye Başkanlığı yapan Hüseyin Sipahi’nin aynı yer için en güçlü aday olarak gözüktüğünü... * ANAP’tan üç dönem Gürpınar’da belediye başkanlığı yapan sonra MHP’ye geçip başarı gösteremeyen Velittin Küçük’ün bu kez AKP’ye geçtiğini...
-PROF. Dr. Anıl Çeçen ve Düşünür Yazar Ahmet Akgül’ün TÜYAP Kitap Fuarı’nda “Yanlış Anlaşılan ve Yozlaştırılan Atatürk, İslam ve Milliyetçilik” konusunda konuşacaklarını... * 10 gün sürecek 32. Uluslararası Tüyap Kitap Fuarı bugün açılırken bir sürü etkinlik gerçekleşeceğini. * SİLİVRİ’de yatan Tuncay Özkan’ın yeni kitabı ve ilk romanı olan ‘Ötekiler’ (Kırmızı Kedi) kitabı, fuarda değişik isimlerin katılımıyla sunulacağını... * Araştırmacı Doğan Avcıoğlu’nun ünlü çalışması ‘Türklerin Tarihi’nin 6. cildinin yayınladığını; bu nedenle fuarda yarın Altan Öymen, Uluç Gürkan ve Doğan Yurdakul söyleşide yer alacaklarını… * CEM Vakfı Başkanı İzzettin Doğan’ın önderliğindeki Alevi toplantısını bugün Bostancı Gösteri Merkezi’nde toplanacağını… * BU arada da Cem Vakfı dışındaki Alevi kurumların yarın Kadıköy’de miting düzenleyeceğini…

Yazarın Tüm Yazıları