Bu kampanyalar hayatlar değişiyor

Güncelleme Tarihi:

Bu kampanyalar hayatlar değişiyor
Oluşturulma Tarihi: Ekim 25, 2016 10:28

ABD'de 9 yıl önce üniversite eğitimi aldıkları sırada iki arkadaşın kurduğu blog ağı, bugün dünya çapında imza kampanyalarına yön veren bir platforma dönüştü.

Haberin Devamı

Ben Rattray ve Mark Dimas'ın kurduğu 'Change.org' adlı site, 9 yıl içinde 160 milyon kullanıcıya ulaştı. Türkiye'de Ekin Yıldız ve 50 Mukopolisakkaridoz (MPS) hastası çocuğun ihtiyacı olan ilacın SGK kapsamına alınmasını sağlayan kampanyanın yürütüldüğü sitenin Türkiye İletişim Sorumlusu Sırma Süren, "Bireyler kendileri siteye gelip çevrelerinde görmek istedikleri değişim için başlattıkları imza kampanyalarıyla harekete geçiyor" dedi. 

Californiya eyaletindeki Stanford Üniversitesi'nde eğitim gördükleri 2007 yılında, Ben Rattray ve Mark Dimas adlı iki arkadaş, insanların önemsedikleri konularda değişim gerçekleştirmelerine olanak sağlama amacıyla 'Change.org' adını verdikleri bir blog ağı kurdu. Ben Rattray, yurttan oda arkadaşı Mark Dimas ile beraber kuruduğu blog ağı Change.org'a bir de imza kampanyası kısmı ekledi. O dönemde Güney Afrika'da 'Düzeltici tecavüz' diye lezbiyen bireylere karşı işlenen suça hedef olan bir kadının açtığı imza kampanyasıyla Change.org'un ünü dünyaya yayıldı. Kampanyada 192 ülkeden 171 bin 788 imza toplanırken, Güney Afrika hükümeti bununla ilgili özel bir eylem planı oluşturmak zorunda kaldı. Rattray ve Dimas yaşananlar üzerine blog ağını bir imza kampanyası platformuna dönüştürdü. Bugün Change.org dünyada 160 milyon kullanıcıya ulaşarak dünyanın en büyük imza platformuna dönüştü.
TÜRKİYE'DE 7 MİLYON KULLANICI
Sivil toplum, doğa koruma ve çevre bilimcisi ve aktivisti olarak çalışan Dr. Uygar Özesmi tarafından 3 kişilik ekiple Türkçe'ye çevrilen Change.org, 1 Eylül 2012 tarihinden itibaren Türkiye'de daha aktif kullanılmaya başladı. Bugün Türkiye'de 7 milyondan fazla kullanıcıya ulaşan Change.org Türkiye ekibinde Doğu Avrupa-Batı Asya Direktörü Uygar Özesmi, Türkiye Direktörü Erhan Çokkeçeci, Kampanyalar Sorumlusu Yiğit Erçevik, İletişim Sorumlusu Sırma Süren ve Kaynak Geliştirme Sorumlusu Asu Sanem Kaya görev yapıyor.
"KAMPANYALARIN SAHİBİ BİREYLER"
Change.org Türkiye İletişim Sorumlusu Sırma Süren platform ile ilgili merak edilenleri anlattı. Kampanyaların sahibinin Change.org olmadığını belirten Sırma Süren, şöyle dedi:
"Bireyler kendileri siteye gelip çevrelerinde görmek istedikleri değişim için başlattıkları imza kampanyalarıyla harekete geçiyor. Kendi kampanyasını başlatan herkes imzacılarıyla ve kampanyasının muhataplarıyla Change.org üzerinden güncellemeler göndererek iletişime geçebilir. Altı Nokta Körler Derneği'nden Sevgi Bulut'un başarılı olmuş kampanyalardan birine imza attı. Kampanyasını başlattıktan sonra Arçelik kendisiyle ve dernekle irtibata geçerek beyaz eşyaların görme engelliler için nasıl daha erişilebilir yapılabileceğiyle ilgili birçok görüşme yaptı. Bu süreçte de Bulut, 68 binden fazla imzacısıyla gelişmeleri düzenli olarak Change.org üzerinden gönderdiği mesajlarla paylaştı ve kampanya Haziran ayında Arçelik'in görme engellilerin kullanımına uygun ürünler üreteceğini duyurmasıyla başarıya ulaştı."
Süren, kampanya muhataplarının, dernek, vakıf gibi sivil toplum kuruluşlarının da yürüttükleri mücadele alanıyla doğrudan ilgili kitleleriyle buluştuğunu, insanları harekete geçirebildiğini söyledi.
"YÜZLERCE KAMPANYA BAŞARIYA ULAŞTI"
Türkiye'de 4 yıl içinde Change.org aracılığıyla binlerce kampanya açıldığını ve yüzlerce kampanyanın başarıya ulaştığını kaydeden Süren, şöyle devam etti:
"Türkiye'de ayda ortalama 3 bin yeni kampanya açılıyor ve siteye 160 bin yeni üye katılıyor. Tüm dünyada 160 milyondan fazla kullanıcısı olan Change.org'u Türkiye'de 7 milyon kişi aktif olarak kullanıyor. ABD, İngiltere, Rusya, İspanya, ve Fransa'dan sonra en çok aktif kullanıcıya sahip 6'ncı ülke Türkiye. 4 yıl içinde, 2.5 milyon tekil kullanıcı verdiği imzalarla Türkiye'de görmek istediği değişimi yarattı. Dünyada da yaklaşık her saatte Change.org'daki bir kampanya başarıya ulaşıyor. Change.org Türkiye'de en çok kampanya başlatılan mücadele alanlarına baktığımızda da sırasıyla insan hakları, ceza adaleti, sağlık, ekonomik adalet, eğitim, kadın hakları ve hayvan haklarının öne çıktığını görüyoruz. Türkiye'de en çok kampanya başlatan kullanıcının bulunduğu iller İstanbul, Ankara, İzmir ve Bursa." 
KAR AMACI GÜTMÜYOR
Change.org'un kar amacı gütmeyen sertifikalı sosyal fayda şirketi olduğunun altını çizen Sırma Süren, "B sertifikalı sosyal fayda şirketleri, bağımsız bir sertifika kuruluşunun belirlediği bir dizi yüksek sosyal, çevresel, performans, hesap verilebilirlik ve şeffaflık standartlarıyla bağlıdır. Change.org'un bugüne kadar gelir modeli, tanıtımlarını yaptığı sivil toplum kuruluşları ve kullanıcılarımızdan gelmekteydi. Yüzlerce kuruluş mücadelelerinde ilerlemek ve yeni destekçiler bulmak için Change.org'da sponsorlu kampanyalar yaptı. Yakın bir zamanda ise platform, daha iyi hizmet sunmak, kampanya mücadele araçlarını geliştirmek amacıyla tamamen kullanıcılardan maddi destek alınan yeni bir iş modeline geçiyor" dedi.
BAŞARIYA ULAŞAN KAMPANYALARDAN BAZILARI
Süren, Türkiye'de başarılı olan kampanyaları şöyle sıraladı:
* Ekin Yıldız ve 50 MPS hastası çocuk, Ekin'in babası Şahin Yıldız'ın SGK'ya hitaben yürüttüğü ve ihtiyaçları olan ilacın SGK kapsamına alınmasını isteyen kampanyaya 367 binden fazla kişi imza attı. İlaç SGK kapsamına alındı.
*17 bin 823 kişi Antalya Geyikbayırı Tırmanış bölgesindeki maden arama ruhsatının iptal ettirilmesini sağladı.
* Rukiye Demirkan, ailesiyle 20 yıldır tatile gidemeyen TCDD işçisi İbrahim Çevik'in bir değil iki tatile gönderilmesini sağladı. Fatih Belediyesi bu yaz Çevik ailesinin tatil masraflarını karşıladı.
* Hayat Sende Derneği'nin, 18 olan yurttan ayrılma yaşının 20'ye çıkarılması için yürüttüğü kampanya 22 binden fazla kişinin imzasıyla başarıya ulaştı.
* Aile ve Sosyal Politikalar Bakan Yardımcısı tüm kurumların 20 yaşından önce koruma altındaki gençlerin çıkarılmaması yönünde talimat verildiğini bildirdi.

FOTOĞRAFLI

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!