Mikrokrediden makro kadınlar için özel yağ markası yarattı

Güncelleme Tarihi:

Mikrokrediden makro kadınlar için özel yağ markası yarattı
Oluşturulma Tarihi: Ağustos 16, 2009 00:00

Yaratıcısına Nobel Ödülü kazandıran mikrokredi uygulamasına destek veren N’PR İletişim, Farsça’da kadınlar anlamına gelen "Zennan" isimli bir zeytinyağı markası yarattı.

"Mikrokrediden Makro Kadınlara" projesi çerçevesinde hayata geçen Zennan’ı kurumsal hediye olarak seçen ve hiçbir maddi gelir beklemeyen N’PR, Gemlik’te üretim yapan bir kadından ilk etapta 500 şişe yağ aldı.

KURUMSAL sosyal sorumluluk çerçevesinde 1996 yılında kurucusu Bangladeşli ekonomist Muhammed Yunus’a Nobel ödülü kazandıran küresel Grameen Mikrokredi Projesi’ne de destek veren N’PR İletişim, kurumsal hayırseverlik kapsamında Türkiye İsrafı Önleme Vakfı (TİSVA) ile geliştirdiği "Mikrokredi’den Makro Kadınlara" projesi ile girişimci kadınlara kaynak yaratmayı hedefliyor.

Projenin başlangıç hikayesinden nasıl yürütüldüğüne kadar bir çok konu hakkında bilgi veren N’PR İletişim Yönetimi Kurulu Başkanı Nur Başnur şunları söyledi:

"Yaklaşık beş yıl önce israfı önleme anlayışı kapsamında dönemin Diyarbakır milletvekili Aziz Akgül TBMM’de bir çalışma başlattı. Bu çalışmayla Türkiye İsrafı Önleme Vakfı (TİSVA) olarak kamu kurumlarında bir farkındalık başlansın istendi. Ben de danışmanlık yaptığım kurum nedeniyle bu işin içine girerek, Akgül’ün Türkiye’de liderliğini yaptığı Grameen Bank’ın mikro kredi uygulamalarını tanıma fırsatı buldum.

Kimse suiistimal etmedi

Türkiye’de yoksulluk sınırının altında yaşayanların oranı yüzde 18.56. Mikro kredinin Türkiye’deki uygulamalarını izledim. Örneğin Mamak’ta şimdi kredi uygulamalarıyla topraksız tarım yapılıyor. 2003 yılında Diyarbakır’da 500 Lira krediyle bir kadın kuaför açıyor. Bugün aylık 3 bin 400 Lira aylık gelirle iki kuaför bir de gelinlikçi dükkanı var. Bunlar küçük gibi görünen ama toplumsal kalkınmada büyük ve önemli adımlar. Türkiye’de toplam 26 bin yoksul kadına, 33 milyon liradan fazla kredi verilmiş durumda ve bu kredilerin geri dönüş oranı yüzde 100. Kredilerin takip sisteminde hiçbir hukuki yaptırım olmamasına rağmen bugüne kadar hiç kimse uygulamayı suiistimal etmedi ve kredi geri ödemelerini aksatmadı.

Ürünü marka haline getirdik

Bu projeyi önce bir iş olarak gördük. Şirket olarak sürdürülebilir bir sosyal sorumluluk projesi arayışındaydık. Sadece kar odaklı olarak yapılan işlerin toplum ve dünya geleceği açısından bir tehdit olacağını gördük. Bu kapsamda sosyal sorumluluğun devletin yanında şirket ve bireylerin de yükümlülüğü olduğu anlayışıyla kalıcı kendi gücümüz oranında bir arayışa girdik. Bunları düşünürken 8 Mart Dünya Kadınlar Günü’nde mikro krediyle ilgili fon yaratabileceğimiz birşey yapalım dedik. Ardından ’Mikro Kredilerden Makro Kadınlara’ projesini geliştirerek finansman kaynağına destek olmak amacıyla bir yöredeki bazı kadınları yağ işine sokup bir marka haline getirerek ürünü kurumsal hediyelik haline getirdik.

Önce kendine sonra çevresine iş imkanı

n 2006 yılında kurulan Ankara-Mamak Mikrokredi Şubesi’nde bugüne kadar 819 kişiye 892 bin 765 TL kredi verildi. Kadınlar aldıkları krediyle; üretim, tarım, hayvancılık, seyyar satıcılık, gibi işler yapıyor. 2008’de Türkiye Greemen mikrokredi uygulamasına katılan 41 yaşındaki Mavişah Yılmaz da ilk olarak aldığı 700 TL’lik krediyle el işi alıp satmaya başladı. Ardından merkezdeki diğer arkadaşlarından cesaret alan Yılmaz evinde bazlama yapıp satmaya sonra da bir iş yeri kiralayarak bu işe devam etti. Sitelerde çalışan işçilere gözleme ve bazlama satışı yapıp gelirini arttıran Yılmaz, ayrıca kendisiyle aynı mahallede oturan iki kadın arkadaşına da kendi işyerinde çalışma olanağı sağladı

Zennan Anadolu kadınını yansıtıyor

n Başnur, bu projeyle amaçlarını, "Anadolu’nun nimeti olan Gemlik zeytinlerinden elde edilen yağı paylaşmak, herkesin zihninde yoksul kadınlar konusunda bir alan yaratmak ve mikro kredi desteği vermek isteyenleri bu ağa katabilmek" sözleriyle özetledi. Başnur, "Bu anlayışı yansıtabilecek onlarca isim üzerinde çalıştık. Kadını çağrıştırsın diye onlarca logotype üzerinde değerlendirmeler yaptık. Ama en sonunda bizleri ortak olarak heyecanlandıran ve Farsça’da kadınlar anlamına gelen "Zennan" isminde karar kıldık. Gemlik’te yaşayan Zeynep isimli bir kadından ilk etapta 500 şişe yağ aldık ve kurumsal hediyelik olarak armağan etmeye başladık" dedi.

Küçük rakamlar büyük adımlar

n Gremeen Bank’ın kurucusu olan Bangladeşli Ekonomist Muhammed Yunus 2006’da geldiği Türkiye’ye geldiğinde projeden daha da etkilendimYunus, yoksulluk oranının çok yüksek olduğu Bangladeş’te bir arayış içerisindeyken bankaların kredilendirme işlemlerin de büyük rakamlarla uğraştığını fark edip küçük meblağlarla da mucizeler yaratılabileceğini keşfetmiş.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!