Sözünü yerine getirmek itibardır

Güncelleme Tarihi:

Sözünü yerine getirmek itibardır
Oluşturulma Tarihi: Şubat 13, 2012 10:40

Türkiye’de toplam 14.176 kişi ile yapılan araştırmaya göre Türkiye’nin en itibarlı şirketi halkın gözünde Mercedes olurken, kanaat önderlerinin gözünde Microsoft oldu.

Haberin Devamı

Sözünü yerine getirmek itibardır
RepMan İtibar Araştırmaları Merkezi, Türkiye’nin en itibarlı sektörleri ve şirketlerini açıkladı. Araştırma GfK Türkiye tarafından 7 coğrafi bölgede, 15 ilde, 929’u kanaat önderi olmak üzere toplam 14.176 kişi ile yapıldı. Araştırmaya göre, halk nezdinde Türkiye’nin en itibarlı şirketi Mercedes olarak belirlenirken, Mercedes’i sırasıyla THY, Arçelik, Ülker, BMW, Sabancı Holding, Coca-Cola, Pınar, Eti ve Koç Holding izledi.
Aralarında sivil toplum kuruluşları, akademisyenler, meslek örgütlerinin bulunduğu kanaat önderleri ise Microsoft’u en itibarlı şirket olarak seçti. Kanaat önderleri Microsoft’tan sonra Mercedes, Koç Holding, THY, Eti, Turkcell, Procter and Gamble, BMW, Unilever ve Sabancı Holding’i en itibarlı şirketler olarak sıraladı.
9 Şubat Perşembe Günü yapılan basın toplantısına, CEO ve Reputation (CEO ve İtibar) kitabının yazarı Finlandiyalı itibar yönetimi danışmanı Jouni Heinonen de konuşmacı olarak katıldı. Finlandiya’nın en üst seviyedeki 11 CEO’su ile yapılan röportajları konu alan kitabında, CEO’ların sağlam bir itibar kurmak için nasıl bir perspektife sahip olduklarını araştıran Heinonen, “Ana bulgum hayli basit oldu: Tutamayacağınız sözleri vermeyin” diye özetliyor itibarı. İtibar yönetimi konusunda 3 kitabı bulunan Heinonen, sorularımızı yanıtladı. 

* Siz itibarı nasıl tanımlıyorsunuz?
İtibar, şirketlerin sahip olmak zorunda oldukları en önemli manevi değerdir. İtibar, şirketin pazardaki değerinin yüzde 50’sinden fazlası demek. En kısaca tanımıyla itibar eşittir güven. 

* Bir şirkette itibar nasıl sağlanır?
Sağlam bir itibar iki şeyden meydana gelir: Eylemler ve iletişim. Ve bu ikisi zamanında olmalı. İyi bir itibar edinmek için en önemli şey verdiğiniz sözleri tutmak. Marka bir sözdür, sen o sözü yerine getirdiğin zaman, işte bu itibar inşa etmektir.  

* Sizce globalde en itibarlı şirketler kimler ve neden?
Apple, Google, Sony ve Coca Cola gibi sağlam itibarlı şirketlerimiz var elbette. Bunlar iyi bilinen tüketim şirketleri, fakat unutmamak gerekir ki biz çok geniş kitleler tarafından bilinmeyen ama kendi sektörlerinde sağlam itibarları olan şirketlere de sahibiz, mesela ilaç şirketi Johnson & Johnson, asansör şirketi KONE veya kimya şirketi Kemira gibi. Her ülkede itibarlı kabul edilen global şirket sayısı az, pek çok ülkede en itibarlı kabul edilen şirketler yerel şirketler oluyor. 

* CEO’nun, şirket itibarına etkisi nedir?
CEO’nun kişiliği ve haraketleri, şirketin toplam itibarının yüzde 60’ına kadar etki edebilir. O nedenle CEO’nun hareketleri itibar inşa etmek açısından oldukça hayati bir konu. 

* Dünyada en itibarlı CEO’lar hangileri?
Bu biraz da CEO’ların tanınırlığı ile alakalı. Microsoft’un Bill Gates’i, Berkshire Hathways’ın Warren Buffet’ı, Virgin’ın Richard Branson’ı veya GE’nin Jeff Immelt’ı gibi CEO ve liderler listenin en üst sıralarında. Ama farklı endüstrilere bakmak lazım. İtibarlı liderlerin en karakteristik özellikleri; yüksek ahlaki ve etik değerlere sahip olmak, stratejik düşünme, güvenilirlik ve yapabilirlik (kabiliyet). Tarih kitaplarından okuduğum kadarıyla Mustafa Kemal de bu karakteristik özelliklere sahip.  

* Sizin gözlemlediğiniz kadarıyla CEO’ların itibar inşa etmekteki en büyük sorunu nedir?
En büyük sorun CEO’lar sağlam bir itibar inşa etmenin uzun soluklu bir proje olduğunu anlamıyorlar. İtibarınızı birkaç dakikada yerle bir edebilirsiniz, ama bunu inşa ederken çok sabırlı olmalısınız. Diğer bir sorun da CEO’lar şirketin itibarını kalpten ve hissederek bildiklerini düşünüyorlar. Ama itibar yönetimi kanıtlara dayanmalı. İtibarınızı analiz etmeniz için doğru araçlara ve metodlara ihtiyaç var.

 

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!