Güncelleme Tarihi:
Araştırma şirketi Deloitte tarafından yapılan bir araştırmanın sonuçları artık üreticilerin mallarını yeni nesil bir müşteri kitlesine satmak zorunda kaldığını ortaya koydu.
Büyük Durgunluk olarak tanımlanan son krizde, kemerleri sıkmak zorunda kalan bu yeni tüketici tipi, kriz öncesi dönemde boÅŸa yaptıkları harcamalardan ÅŸimdi piÅŸmanlık duymaya baÅŸladı. Â
SUÇLULUK DUYGUSU HÂKİM
Deloitte'nin tüketici davranışlarından sorumlu yöneticisi ve aynı zaman Başkan Yardımcısı Pat Conroy araştırma ile ilgili yaptığı değerlendirmede, "Odaklandığımız insanlarda oldukça yoğun bir suçluluk ve pişmanlık hissinin olduğunu gördük" dedi.
Resesyonun derinliği ve şiddetinin bu yeni davranış biçiminin oluşmasında oldukça etkili olduğu belirtiliyor. ABD'lilerin yaklaşık yüzde 40'ın son yaşanan küresel krizden doğrudan etkilendiği tahmin ediliyor. Bu dönemde kimileri işini kaybederken, kimilerinin de ya maaşları ya da çalışma saatleri azaltıldı.
Şimdi ise bu insanlar geçmişte yaptıkları ve şimdi üzerlerinde ağır bir yük haline gelen borçlarını temizlemek için yoğun şekilde çalışıyor. Ancak bu durum tüketicilerde yılgınlık hissi yerine daha güçlü şekilde ayakta durabilme duygusunu tetikliyor.
ANNEANNE YÖNTEMİNE DÖNÜŞ
Bu yeni tüketici tipi, daha önce Büyük Buhran'ı yaşamış olan ve bu nedenle tutumlu davranan anneannelerinin bazı ürünleri tekrar tekrar kullanmasına artık tebessüm ederek bakmıyor. Hatta öğlen yemeklerini de çoğu zaman evlerinde hazırlayıp, plastik kaplarda iş yerlerine getiriyor.
Tüketim alışkanlığı değişen bu topluluk, kendilerine ürün satmak isteyenleri alt etmekten de ayrı bir zevk alıyor. Araştırmaya göre, katılımcıların yüzde 92'si, yiyeceklerini saklama şekillerini bile değiştirdi.
Önceden, ayrım yapmadan ürün satın alan ve kullanmadığı için daha sonra aldıklarının büyük bölümünü çöpe atan bu tüketici tipi, artık ince eleyip sık dokuyor. Katılımcıların yüzde 84'ü, ürün alırken çok daha titiz olduğunu belirtiyor.
MARKA SADAKATÄ° AZALDI
Bu deÄŸiÅŸimin sonuçlarından biri de, ürün seçiminde en kaliteli tercihinin yerini ikinci kalite ürünlere yönelmenin almış olması. Conroy bu deÄŸiÅŸim ile ilgili olarak, "KonuÅŸtuÄŸumuz insanlardan bazıları, 'bu ürünleri denemek bana sadece bir dolara mal oluyor ve bana kaybettireceÄŸi bir ÅŸey de yok' diyor"Âifadesini kullandı.
Conroy, bu dönemde tüketicilerin marka sadakatinin ciddi oranda değiştiğini ve azaldığına da dikkat çekti.
YARDIMCI UNSURLAR DA VAR
Öte taraftan tüketicilerin daha tasarruflu olmasına resesyonun dışında diğer faktörler de yardımcı oldu. Örneğin, plastik çatal, bıçak ve tabakları yıkamak, tüketicilerde çevreye faydalı bir davranış sergiledikleri hissini de uyandırıyor. Böylece tasarruf etme isteği çevreyi koruma duygusuyla katlanarak, tüketim üzerinde daha büyük etki yaratıyor.
Bu da önümüzdeki dönemde ürünlerini pazarlamak isteyen şirketlerin, tüketicileri ikna etmek için çok daha fazla çaba sarf etmesi gerekliliğini de ortaya çıkarıyor.
*Bu yazı CNBC'de, "Consumers Beating Manufacturers at Their Own Game" başlığıyla yayımlanan haberden derlenmiştir.