Walkman devrimi kadar büyük bir olay iPod

Güncelleme Tarihi:

Walkman devrimi kadar büyük bir olay iPod
OluÅŸturulma Tarihi: Temmuz 04, 2004 00:00

Mp3 çalarlar ortaya çıkana dek, mp3 formatındaki ÅŸarkılar sadece bilgisayardan dinlenebiliyordu. Åžimdi kibrit kutusundan biraz daha büyük gövdesi olan bu cihazlarla, binlerce ÅŸarkıyı yanınızda taşıyabiliyor, istediÄŸiniz zaman istediÄŸiniz yerde üstelik üstün ses kalitesiyle dinleyebiliyorsunuz.Bugün her markanın ucuz-pahalı, sayısız mp3 çalar çeÅŸidi var piyasada. Ama içlerinde öyle bir tanesi var ki; mp3 çalar pazarında teknolojisiyle bir devrim niteliÄŸi taşıyor: Apple iPod. Åžimdiye dek tüm dünyada dört milyon adet satan iPod, kaset ve CD satışlarını düşürdüğü, internetten yasadışı mp3 dosyaları paylaşımı yapanların iÅŸini kolaylaÅŸtırdığı gibi eleÅŸtirilere maruz kalıyor. Tam 10 bin tane mp3 formatlı ÅŸarkıyı, dijital fotoÄŸrafları ve metin dosyalarını saklayabilen, ses kaydeden, 27 gün boyunca kesintisiz müzik dinleme imkanı veren, pc oyunu oynanabilen süper eÄŸlenceli cihaz iPod, ülkemizde de hızla popülerleÅŸiyor. Ä°ÅŸte, bazı teknoloji marketlerde 419-519 euro’dan satışına baÅŸlanan iPod’un öyküsü ve müzik piyasasını bu cihaz yüzünden bekleyen sürprizler.iPod, 2001 Ekim’inde Amerika’da piyasaya çıktığında 4 GB’lık hafızasıyla 1000 tane mp3 formatındaki ÅŸarkıyı cebinizde taşımaya imkan veriyordu. Ãœstelik sadece bir mp3 çalar deÄŸil, metin ve fotoÄŸraf dosyalarını saklayabilen, içinde oyunlar ve ajanda özellikleri bulunan çok yönlü bir cihaz olarak çıktı piyasaya. Satışa çıktığı 2001 Ekim’inde Amerika’da öyle yoÄŸun ilgi gördü ki, o tarihte yapılan bir araÅŸtırmada, henüz cep telefonu olmayan ABD’li büyük bir kitlenin iPod sahibi olduÄŸu sonucu çıktı.Japon teknoloji devi Sony, 1979’da pazara sunduÄŸu, o dönemin en geliÅŸmiÅŸ ve taşınabilir kaset çaları ‘Walkman’ ile müzik dinleme alışkanlıklarını mobil hale getirmiÅŸ ve rakipleri için örnek bir pazar oluÅŸturmuÅŸtu. Bu pazarda baskın rol izleyen Sony’ye en büyük rakip, dijital müziÄŸi iPod ile küçük bir kutuya sığdıran Apple oldu. Apple, iPod’la sadece birkaç kasetlik ÅŸarkıyı deÄŸil, bin adet CD’ye sığacak sayıdaki ÅŸarkıyı depolama imkanı saÄŸladı. Apple’ın iPod’undan hemen sonra, Creative, Rio ve Dell gibi ÅŸirketler de, iPod benzeri dijital müzik çalar üretimi için kolları sıvadı.10 BÄ°N ÅžARKI CEPTEPeki iPod’un sistemi nasıl iÅŸliyor? Anlatalım: iPod, internet üzerinden ya da bilgisayara kayıtlı, tüm mp3 formatlı ÅŸarkıları hafızasına alabiliyor. iPod FireWire adı verilen baÄŸlantı teknolojisini kullanıyor ve bir albümlük ÅŸarkıyı, bilgisayar ortamından beÅŸ saniyede, bin ÅŸarkıyı 10 dakikada indirebiliyor. iTunes programı bilgisayarınızda kayıtlıysa, iPod’u bilgisayarınıza baÄŸladığınız anda, iTunes’da kayıtlı olan ÅŸarkılarınız, otomatik olarak iPod’a yüklenmeye baÅŸlıyor. iPod’un yeni modelleri tam 10 bin ÅŸarkıyı hafızasına alabiliyor. Dört hafta aralıksız müzik dinleyebilme imkánı veriyor.Apple’ın Türkiye distribütörü Bilkom’un sitesinden iPod’unuzun dilini Türkçe’ye de çevirebiliyorsunuz. Hem Mac hem de Windows’a uyumlu olan iPod’u güncellemek için yine bilkom.com.tr sitesinden iPod yazılımlarına ulaÅŸabiliyorsunuz.iPod sadece 158 gr ağırlığında ve gömlek cebinde bile taşınabilecek boyutlarda. Aynı zamanda da güçlü bir bellek kartı. Dijital fotoÄŸraf makinenizle çektiÄŸiniz fotoÄŸrafları, iPod’a, müzik dosyaları yükler gibi aktarabiliyorsunuz. Böylece fotoÄŸraf makinenizin hafızasını tatildeyken boÅŸaltabiliyor, yeni fotoÄŸraflara yer açabiliyorsunuz. Tüm bunları dışında, iPod harici mikrofonuyla ses kaydedici, alarmı, Solitaire, Brick, Music Quiz ve Parachute oyunları ve metin dosyaları hafızasıyla bir ajanda.OTOMOBÄ°LLERE DE GÄ°RÄ°YORBu arada iPod’lar sadece sokakta bele takılıp dinlenecek ÅŸekilde üretilmiyor sadece. Åžimdi otomobillerde de, iPod’lar daha fabrikada ön panele eklenmeye baÅŸlandı. Mercedes’in gençlere yönelik otomobil markası Smart’ta, 20 GB’lık iPod yerleÅŸik olarak bulunuyor. Smart’ın iPod’u beÅŸ bin ÅŸarkıyı hafızasına alabiliyor ve FM radyo dinleme imkanı da veriyor. Ayrıca, BMW’nin de 3 serisi otomobilleriyle bazı üst modellerinde, iPod’un belleÄŸindeki ÅŸarkılar otomobilin müzik sistemine bir adaptörle baÄŸlanabiliyor ve buradan dinlenebiliyor.Bugün geliÅŸen MP3 çalar teknolojisi sayesinde, iPod 4GB yerini, Mini, 10, 20 ve 40 GB’lık modellere bıraktı. Apple’ın Türkiye distribütörü Bilkom, bu en yeni iPod’ları birkaç ay önce satışa sundu. Bu cihazları Çarşı maÄŸazaları, Vatan Computer, NetCell, Akusta Müzik, Ä°nkilap Kitabevi, Bose ve Bimeks’den, ayrıca deppo, hepsiburada.com, estore, kangurum, siberstore, dijitalcenter.com, btdepo.com sanal marketlerinden satın alabiliyorsunuz. 10 GB’lık 319, 20 GB’lık 419, 40 GB’lık 519 Euro.MÃœZÄ°K PÄ°YASASININ GELECEĞİiPod ile Mp3 çalar teknolojisi, çok kısa bir sürede dünyada müzik dinleme alışkanlıklarında ciddi deÄŸiÅŸiklikler yarattı. Ä°nternetin yaygınlığı arttıkça, zaten PC’ler yoluyla neredeyse her eve giren MP’3’ler ÅŸimdi bu cihazlarla sokaklara da taÅŸtı. Peki istediÄŸiniz zaman bedava olarak internetten indirdiÄŸiniz MP3’leri, istediÄŸiniz zaman istediÄŸiniz yerde dinleme imkanı veren bu cihazlar, müzik piyasasını nasıl etkileyecek? Bazen aylarca stüdyoya kapanıp kayıt yapan müzisyen, onu finanse eden prodüktör, ortaya çıkan eseri satan maÄŸaza, korsan müzik piyasasının büyümesine olanak tanıyabilecek bu sistem karşısında nasıl ayakta kalmayı baÅŸarabilecek?GÖZDE TEZMEN (D&R Pazarlama Müdürü)Piyasayı etkileyen mp3 çalarlar deÄŸil, yasadışı paylaşımdaki artışMp3 çalarlar korsancılığı etkilemez. Çünkü korsanı yaratan, mp3’lerin varlığı deÄŸil, yasadışı mp3 paylaşımı. D&R, geliÅŸen teknolojileri takip etmekle yükümlüdür. O yüzden de mp3 çalarlar ve mp3 uyumlu diÄŸer cihazları D&R maÄŸazalarımızda satışa sunmaya baÅŸladık. Ancak dediÄŸim gibi, burada üzerinde durulması gereken, internet veya diÄŸer medya kanalları aracılığıyla bu dosyaların paylaşımının çok kolaylaÅŸmış ve hızlanmış olduÄŸu ve yasalar tarafından kontrol altına alınıp alınamaması hususu. Kesinlikle bir düzenleme yapılması gerekiyor.ZELÄ°HA YAÄžMUR (BMG Turkish/DMC Halkla Ä°liÅŸkiler Sorumlusu)iTunes’da yer almak istiyoruzMp3 çalarlar henüz Türkiye’de çok yaygın kullanılan araçlar deÄŸil. Ancak tüm dünyada olduÄŸu gibi bizde de müzik sektörünü olumsuz etkiliyor. Bu araçlar, internet ve teknolojiyle iç içe olan kesim tarafından tercih edildiÄŸinden CD almak yerine internet’teki bazı sitelerden bedelsiz olarak ÅŸarkı yüklemeyi teÅŸvik ediyor. Bu da büyük yatırımlar yapan müzik firmalarının ve sanatçıların yatırımlarının karşılığını alamamalarına ve zarar etmelerine sebep oluyor. Biz DMC olarak çeÅŸitli vasıtalarla internet üzerinden ‘yasal’ müzik satışı ile ilgili çalışmalarımızı uzun zamandır sürdürüyoruz. Özellikle Avrupa’da DMC kataloÄŸunun Apple iTunes müzik marketlerde satılması ile ilgili kontrat görüşmelerimiz devam ediyor.CENK GÄ°RAY GÃœVEN (EMI Müzik Türkiye Pazarlama Direktörü)10 yıl içinde dijital satışlar tüm pazara hákim olabilirGeçen hafta biz de EMI olarak Kanada’da bu konuda bir toplantı yaptık. iPod teknolojisi ile yakında müzik piyasasının pazarlama, dağıtım, satış ve tanıtım ayaklarıyla tamamen dijital ortama taşınacağını düşünüyoruz. Bu konuda müzik yapımcılarının bir rahatsızlığı olmaz. Daha çok Virgin, Fnac, D&R gibi satıcılar olumsuz etkilenecektir. Sony, Universal, BMG, Warner ve EMI olmak üzere beÅŸ büyük müzik ÅŸirketinin hepsi, bugün kataloglarının büyük kısmını dijitale taşıdılar. Korsandan gördüğümüz zararı iPod ile telafi edebiliriz bile. Kasetten CD’ye geçiÅŸte de sancılar olmuÅŸtu. Benim tahminim 5 yıl daha CD satışı devam eder. Kaset hálá satılıyor örneÄŸin. Ama dijitalde bu deÄŸiÅŸim çok daha hızlı olacaktır. 10 yılda dijital satışlar tamamen pazara hakim olabilir.HASAN FERÄ°T GÄ°RESUNLU (Universal Türkiye Genel Müdürü)Ä°nsanlar mutlaka elle tutulur müzik materyali arayacaktıriPod gibi mp3 çalarlar, arada elle tutulur hiçbir materyal olmadan müzik satışını saÄŸlıyor. Ama insanlar mutlaka arÅŸiv yapmak, sevdiÄŸi sanatçının fotoÄŸraflarını elinde tutmak isteyecektir. CD’deki tadı vereceÄŸini düşünmüyorum. Apple, iTunes sistemini ve iPod’u müzik firmalarıyla iÅŸbirliÄŸi içinde hazırladı ve müzik olmadan bu sistemi pazarlayamazlar. Korsanla mücadele için de iPod’u büyük bir geliÅŸme olarak görüyoruz. Dünyada popülerliÄŸi üst seviyede ama Türkiye’de yerleÅŸmesi için önce internette baÄŸlantı kalitesinin yükselmesi gerekiyor.STEVE JOBS (Apple’ın sahibi)Önce cihazı buldu, sonra paylaşım sitesini kurduApple’ı kurup, dünyanın en zengin 10 adamından biri olan Steve Jobs, iPod’un pazar büyüklüğünün 1 milyar dolara ulaÅŸtığını söylüyor. Mp3 formatındaki ÅŸarkıları satın alıp, yasal olarak indirme ve dinleme imkanı veren iTunes.com’u devreye sokan Jobs, kısa zamanda yasal mp3 paylaşımında pazarın yüzde 70’ini elde ettiklerini söylüyor. iTunes üzerinden ÅŸimdiye dek 85 milyon ÅŸarkı satıldı. iTunes’un hizmete girmesinden sonra iPod’un satışları da yüzde 235 arttı. Geçen yılın ilk çeyreÄŸinde dünyada 219 bin adet iPod satılmıştı. 2004’ün ilk üç ayında, 733 bin adetlik satışa ulaşıldı.Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!