Ünlü reklamcının antiterör kampanyası

Güncelleme Tarihi:

Ünlü reklamcının antiterör kampanyası
Oluşturulma Tarihi: Kasım 15, 2003 00:00

Türkiye dahil 10 Avrupa ülkesinde gazete ilanlarıyla yürütülen terörizm karşıtı kampanya Avrupa gibi Türk kamuoyunun da dikkatini çekti.‘‘Terörizmde gelecek yok’’ sloganının ön plana çıktığı iki farklı metin European Security Advocacy Group (ESAG) imzasını taşıyor. OrtadoÄŸu'daki intihar saldırıları ve terör eylemlerinin kamuoyunda bulabileceÄŸi olası desteÄŸi ortadan kaldırmaya yönelik ESAG ilanları, Türkiye'nin yanı sıra Fransa, Almanya, Portekiz, Ä°talya, Ä°spanya, Hollanda, Ä°sviçre, Rusya, Norveç gazetelerinde de yayımlanıyor. Ä°lan metinlerinin ortak yanı ABD yönetiminin terörizmle ilgili açıklamalarındaki üslubu çaÄŸrıştırmaları. Farkları ise Avrupa'daki üç ayrı ilan metninde intihar komandoları yetiÅŸtiren din okullarından bahsedilirken Türkiye'deki metinlerde bu baÄŸlantıya deÄŸinilmemesi. Ä°lanları veren European Security Advocacy Group merkez ofisi, web sitesi, iletiÅŸim adresi bulunmayan bir organizasyon. Kurucusu ve yöneticisi Norman Vale, ünlü reklam firması Grey International'ın ve Uluslararası Reklamcılar DerneÄŸi'nin (IAA) eski baÅŸkanı. Vale, Avrupa'nın çeÅŸitli gazetelerine verdiÄŸi demeçlerde Avrupa kamuoyunun dikkatini terörist saldırılara çekmeyi amaçladıklarını, güvenlik gerekçesiyle üyelerinin ve finansörlerinin kimliklerini gizli tuttuklarını ifade ediyor. Kampanyanın arkasında, iddia edildiÄŸi gibi ABD yönetiminin, Yahudi lobisinin ya da büyük Amerikan ÅŸirketlerinin bulunmadığını söyleyen Vale, grubu politik bir giriÅŸimden çok ‘‘terörizmin korkunç yüzünü göstermek isteyen bir oluÅŸum’’ ÅŸeklinde niteliyor. Kampanyanın dikkat çekici özelliklerinden biri de Irak'ta ABD'ye aktif destek veren Ä°ngiltere ve Danimarka ile ihtiyatlı tutumunu sürdüren Ä°sveç'in kampanya dışında bırakılması. Vale'in açıklamasına göre ‘‘bu ülkelerin mesaja ihtiyacı yok.’’Kampanyanın yürütüldüğü ülkeler arasında tek Müslüman ülke Türkiye. Vale'in reklamcılık tecrübelerine dayanarak hazırladığı, içinde görsel unsurlara yer verilmeyen beÅŸ metnin yalnızca ikisi Türk gazetelerinde yayınlanıyor. DiÄŸer üç metin, içinde yer alan ifadelerin Müslüman Türk toplumunu rahatsız edebileceÄŸi endiÅŸesiyle yayınlanmıyor. Halen ÅŸirketi Vale International LTD'nin başında bulunan Norman Vale 35 yıllık reklamcı. Aynı zamanda kablosuz iletiÅŸimde Bluetooth teknolojisiyle ön plana çıkan teknoloji devlerinden Baracoda'nın baÅŸ danışmanı. GeçmiÅŸte Almanya, Porto Rico ve Ä°spanya'da çalışan Vale, ÅŸirketi kanalıyla hükümet iÅŸleri (Government Affair) konusunda da hizmet veriyor. Güvenlik endiÅŸesiyle kendisi hakkında konuÅŸmaktan kaçınan Norman Vale, European Security Advocacy Group'un gücü yettiÄŸince terörizme karşı kampanyayı yürüteceÄŸini söylüyor.Terörizmde gelecek yok, göstermeye çalışıyoruzESAG'ı nasıl tanımlıyorsunuz, amacınız nedir?- ESAG bir vakıf. Ä°nsanların gönüllü olarak yaptıkları bağışlarla ayakta duruyor. Bu grubu kurma fikri bende iki yıl önce 11 Eylül felaketinin ardından oluÅŸtu. Terörizmin nasıl bir felaket olduÄŸunu insanlara anlatma isteÄŸi duydum. Pazarlama iletiÅŸimi konusundaki deneyimlerimi de ortaya koyarak bir reklam kampanyası hazırladım. Ä°ki yıl süren hazırlıkların ardından kampanya ilanları bu yıl 11 Eylül'ün yıldönümünde 10 ülkede yayınlanmaya baÅŸladı.ESAG'ın merkezi neresi? BaÅŸka ülkelerde ÅŸubeleriniz var mı?- Merkez benim beynim. New York'ta yaşıyorum. BaÅŸka yerlerde ÅŸubelerimiz yok. Paris'te çalıştığımız reklam ajansı bize destek veriyor. Ayrıca kampanya yürütülen ülkelerde çalıştığımız reklam ajansları var.Teröre karşı kurulmuÅŸ bir vakıf olarak neden bir web adresiniz yok, insanlar size nasıl ulaÅŸabilir?- Åžu anda yok ama yakında olacak. Yakın zamanda kim olduÄŸumuzu anlatan bizi tanıtan bir web sitemiz olacak. Sitenin birkaç dilde olmasını ve içinde yararlı linkler de bulunmasını istiyoruz. Bütün bunların gerçekleÅŸmesi zaman aldığı için web sitesinin kurulmasını beklemeden kampanyaya baÅŸladık, çünkü aciliyeti vardı.Kampanyanızın hedefi neden Avrupa ülkeleri?- Avrupa politik, ekonomik ve kültürel açıdan büyük ve önemli bir güç. Ayrıca Avrupa BirliÄŸi demokratik bir bileÅŸim. GeliÅŸmiÅŸ Avrupa ülkelerinin terörü sona erdirmek için bir ÅŸeyler yapabileceÄŸine inanıyorum.Ä°SVEÇ VE Ä°NGÄ°LTERE'NÄ°N MESAJA Ä°HTÄ°YACI YOKAvrupa'ya yönelik bu kampanyada Ä°ngiltere, Danimarka ve Ä°sveç'i neden dışarıda bıraktınız?- Ä°ngiltere'nin terörü ortadan kaldırmak için vereceÄŸimiz mesaja ihtiyacı yok. Yüzyıllardır terörle mücadele ediyor ve bu konuda iyi ÅŸeyler yapıyor. Danimarka da aynı ÅŸekilde. Ä°sveç ise çok nötr bir ülke, bu konu onlara çok uzak.Türkiye kampanyanın yürütüldüğü tek Müslüman ülke. Türkiye'yi neden seçtiniz?- Türkiye Batı ve DoÄŸu'yu bir arada barındıran bir ülke. Hem Avrupa'da hem de Asya'da toprakları var. Çok büyük oranda da Müslüman nüfusa sahip. Ama aynı zamanda Türkiye yüzünü Batı'ya dönmüş bir ülke. Kore Savaşı'nda BM'ye asker gönderdi. Türkiye ile ilgili geçmiÅŸim 30 yıl öncesine dayanıyor. Ä°ÅŸim gereÄŸi pek çok defa Türkiye'de bulundum. Türkiye'yi tanıyor ve önemsiyorum. Ä°lanlarınız her ülkede en prestijli gazetelerde yayınlanıyor, finansmanını nasıl saÄŸlıyorsunuz?- Bağışlarla. Ancak bağış yapanların isimlerini veremem. Bilinen insanlar deÄŸil, göz önünde olmak istemiyorlar. Güvenlik nedeniyle bu bilgiyi size veremem.Kampanyanın arkasında ABD DışiÅŸleri, Pentagon, CIA, Yahudi Lobisi ya da Coca Cola, McDonalds gibi ÅŸirketlerin olduÄŸu söylentileri var. Sizi destekleyenlerin bilinmesi, verdiÄŸiniz mesajın etkisini azaltabileceÄŸi endiÅŸesini taşıyor musunuz?- Bu soru hep soruluyor. Herkese olduÄŸu gibi size de aynı cevabı vereceÄŸim. Hayır kampanyanın arkasında ne ABD Hükümeti ne Yahudi Lobisi ne de büyük ÅŸirketler var. Burada önemli olan bizi kimin desteklediÄŸi deÄŸil ne mesaj verdiÄŸimiz. Ä°nsanların mesajlarımızı dikkate almasını istiyoruz. Terörizm günümüzün en önemli felaketi ve bu konuya yeterince önem verilmiyor. Bazı teröristler bazı yerlerde kahramana dönüştürülmeye çalışılıyor. Biz terörizmde gelecek olmadığını göstermeye çalışıyoruz. Çünkü bazı yerlerde fakirlikten, ezilmiÅŸlikten dolayı anne-babalar çocuklarını terörist örgütlerin desteklediÄŸi okullara gönderiyor. Bu okullarda okuyan çocuklar intihar saldırıları için kullanılıyor. Kampanyamızın eÄŸitim odaklı bir misyonu var. Özellikle Avrupa'daki kamuoyu önderlerinin dikkatini terörizmin korkunç yüzüne çekmek istiyoruz. Bunu eninde sonunda görecekler. TÃœRKLERÄ°N HASSASÄ°YETÄ°NÄ° DÄ°KKATE ALDIKKampanya dahilinde beÅŸ ayrı metin bulunuyor. Ancak Türkiye'de yalnızca ikisi yayınlanıyor. DiÄŸer üç metnin, içinde Ä°slam'a yönelik ifadelerden Türk halkının rahatsız olabileceÄŸi endiÅŸesiyle yayınlanmadığı söyleniyor. Ä°slam'ın terörizmi desteklediÄŸini mi düşünüyorsunuz?- Hayır asla böyle bir düşüncemiz yok. Reklamcılık geçmiÅŸim bana bazı toplumların bazı mesajlara duygusal tepkiler verebileceÄŸini gösterdi. Türk halkının da bu hassasiyetini göz önünde bulundurduk.Ancak terörist örgütlerden bahsederken Müslüman olduklarını ilan eden örgütlere ağırlık veriyorsunuz. Terörizmi nasıl tanımlıyorsunuz?- Terörizm bir dinle ya da azınlıkla temsil edilemez. Terörizm yok etmeye dayanıyor. Biz El Kaide'ye karşı olduÄŸumuz gibi Baader Meinhoff'a da karşıyız. Tüm terörist örgütlerle mücadele ediyoruz. Sizce El-Kaide, Ä°slami Cihad terörist örgütler deÄŸil mi? Riyad'da gerçekleÅŸtirilen son saldırı terörizm deÄŸil mi? ABD'nin ya da Ä°srail'in bazı eylemlerine terörizm diyenler var?- Ben yalnızca kampanya hakkında konuÅŸurum. Herhangi bir ülkenin politikasını savunmak gibi bir niyetim yok. Politik bir insan deÄŸilim, amacım yalnızca terörizmle mücadele etmek. Terörizme karşı yürüttüğünüz bu kampanya daha ne kadar devam edecek? Ä°lerleyen dönemlerde radyo ve televizyonu da kullanmayı düşünüyor musunuz?- Gücümüz yettiÄŸi sürece devam edeceÄŸiz. Radyo, televizyon gibi farklı mecraları da kullanmak isteriz ancak öncelikle bunu gerçekleÅŸtirebilecek finansal güce ulaÅŸmamız gerekiyor.Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!